Sökningen fann 33 träffar
- sön 31 jan 2010 20:18
- Kategori: Roder
- Tråd: Mera roderglapp
- Svar: 4
- Visningar: 5810
Re: Mera roderglapp
Båten er tett, så da regner jeg med det er o-ringen som må byttes. Takk :)
- sön 31 jan 2010 19:42
- Kategori: Roder
- Tråd: Mera roderglapp
- Svar: 4
- Visningar: 5810
Re: Mera roderglapp
Hei. På min IF er det litt slakk i nedre roderbeslag. Jeg synes jeg husker at jeg har lest et sted hvordan man kan fikse dette, men finner det ikke nå. Båten er fra 1975, så jeg har den nye typen beslag. Jeg har båten på vannet hele året, så eventuelle deler må være anskaffet til båten skal på land ...
- tis 06 okt 2009 19:01
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Basic segeltips för ensamseglare sökes
- Svar: 8
- Visningar: 7337
Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes
Takk for svar, og supert at du illustrerte med bilde! For å være sikker på at vi forstår hverandre (Min svensk er ikke særlig bra): Fullspilet betyr at det går "avstivere" (På norsk spiler) gjennom hele seilet, fra akterlik til mastelik. Er det dette som er fullatte seil på svensk? Jeg har...
- tis 06 okt 2009 08:32
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Basic segeltips för ensamseglare sökes
- Svar: 8
- Visningar: 7337
Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes
Jeg låner dette Topic til å stille et spørsmål om Lazy Jacks, som var omtalt i siste innlegg. Er det ikke slik at man må ha fullspilet storseil for at Lazy Jacks skal fungere? Hvordan tilpasser man storseilet til å ha travere i masteliket? Det er vel en jobb for en seilmaker? Jeg funderer på å monte...
- mån 22 jun 2009 20:01
- Kategori: Motor
- Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
- Svar: 24
- Visningar: 17917
Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Det er riktig at Hondaen ikke kan dreies 180 grader, så den må bakkes på normalt vis. Nå bakker jeg faktisk ikke så ofte, annet enn for å stoppe båten når jeg kommer inn til båtplassen på "dead slow". Det går greit, selv om det sikkert ikke er like effektivt som den metoden du beskriver (D...
- sön 21 jun 2009 17:56
- Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
- Svar: 24
- Visningar: 17917
Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Hei.
Jeg har en Honda 5 hk på min IF. Tidligere har jeg brukt motorbrønnen, men i år har jeg montert utvendig motorfeste. Motoren vibrerer litt, men det er ingen problemer med at den vrir seg til siden.
Jeg har en Honda 5 hk på min IF. Tidligere har jeg brukt motorbrønnen, men i år har jeg montert utvendig motorfeste. Motoren vibrerer litt, men det er ingen problemer med at den vrir seg til siden.
- fre 22 maj 2009 15:44
- Kategori: Rigg
- Tråd: Har jeg skrudd vantskruene for hardt?
- Svar: 3
- Visningar: 3032
Re: Har jeg skrudd vantskruene for hardt?
OK Marek, takk for godt svar. Da har jeg noe å jobbe ut fra. Det har jo også vært en fuktig vinter her på Norges vestkyst (som vanlig!) så jeg håper det er det som er forklaringen på at skapet ikke kan lukkes. Skal prøve å justere døren.
- tor 21 maj 2009 14:45
- Tråd: Har jeg skrudd vantskruene for hardt?
- Svar: 3
- Visningar: 3032
Har jeg skrudd vantskruene for hardt?
Etter at jeg for første gang satte opp riggen selv i vår, merket jeg etter en tid at garderobeskapet til styrbord ikke lar seg lukke lengre, døren treffer ikke innenfor kanten. Jeg har slakket ut på topp-og undervant, og det hele ble bedre, men problemet forsvant ikke helt. Nå er jeg redd for at jeg...
- sön 15 mar 2009 15:02
- Tråd: Hva er Toggles?
- Svar: 1
- Visningar: 2425
Hva er Toggles?
Jeg innser at jeg har hatt for oppreist rigg på min båt. Jeg har derfor begynt å lese meg opp på rett riggtrim. Fra North sails: "Vi rekommenderar att förstagets totallängd är 8,40 m. Används det befintliga förstaget räcker normalt inte vantskruvens slaglängd. Förstaget får då förlängas med någ...
- tor 12 mar 2009 20:03
- Tråd: Höjd på motorfäste.
- Svar: 5
- Visningar: 7295
Re: Höjd på motorfäste.
Jeg skal også montere et slikt feste. Hvilke erfaringer gjorde du deg? Ser på hjemmesiden din at festet er på :-)
- tor 05 mar 2009 13:58
- Tråd: Motor i brønn eller på brakett på hekken?
- Svar: 9
- Visningar: 7123
Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?
Noen som vet om motorfestet til Nordisk Folkebåt kan brukes på IF hvis man har pushpit? For meg ser det ut som pushpiten kommer i veien når motoren skal tiltes/heises opp.
- tor 23 okt 2008 19:25
Takk for gode svar, Maja!
- ons 22 okt 2008 21:18
Dersom festet skal monteres på akterspeilet, må akterspeilet da forsterkes?
Hva med å plaste igjen motorbrønnen, det er vel ikke en jobb for amatører?
Hva med å plaste igjen motorbrønnen, det er vel ikke en jobb for amatører?
- sön 12 okt 2008 20:05
Da har jeg misoppfattet ordet kavitasjon - trodde det var når propellen trakk luft når båten rører seg i bølger slik at hekken løftes. Men dette er altså ikke noe problem? Dersom jeg velger å montere brakett, er det noen spesiell type som er å foretrekke? Mener å ha lest i et nummer av Medvind at no...
- fre 10 okt 2008 18:08
OK.
Kavitasjon, er det et stort problem når motoren sitter på hekken?
Kavitasjon, er det et stort problem når motoren sitter på hekken?