Sprickor i rodret

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av johan swe-1870 »

Det där ser absolut inte roligt ut! :shock:

Jag skulle nog mest haft lust att skaffa ett annat roder. Det måste vara mycket svårt att få ut de rostiga stålresterna och ersätta med annat. Om det ska bli bra måste nog rodrets yttre lamineras fast runt en rostfritt stålprofil, och då blir det nog i princip att ett helt nytt roder byggs. Med tanke på hur man kan dra i rorkulten i hårdvind måste rodret vara starkt för att klara belastningen.

Ser alla roder ut såhär inuti? Isåfall har jag haft tur med mitt roder.

Eller är det bara vissa roder som har tillverkats med ett "mindre lyckat" materialval? Vad finns det då i mitt roder?

Det måste vara mycket svårt att förhindra att fukt tränger sig in i rodret, oavsett hur man sköter det. Vanligt stål verkar som ett rikigt dåligt materialval.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Mats Persson
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jul 2019 19:52

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av Mats Persson »

Efter några om och men har jag trots allt bestämt mig för att laga rodret medan jag letar vidare efter ett begagnat i bättre skick. Jag hittade en till spricka längre ned på rodret, men som tur var var denna inte lika allvarlig. Vad jag kan se finns det två metallprofiler som löper längs hela rodret. Från skruvhålen till roderplåtarna till det understa beslaget. Den främre profilen tycks vara skarvad vid varje roderbeslag. Den översta sprickan gick som jag misstänkte mycket djupt. Jag undrar vad som kan ha orsakat denna skada. Till och med roderplåtarna är vridna i samma riktning som skadan. Det måste skett med våldsam kraft.

Min plan är att fylla den rostade metallprofilen med epoxispackel på mikroballonger. Jag har gjort ett test och det verkar mycket tåligt. Sedan tänkte jag lägga på ett stort plåster med glasfiber utanpå. Jag tänkte lägga det på båda sidorna av rodret så att det ligger över rodrets framkant. Den nedersta sprickan har jag slipat rent och lagat. Jag blev ganska nöjd med resultatet så jag känner visst hopp.
Bilagor
IMG_20200423_145228.jpg
IMG_20200423_145228.jpg (138.37 KiB) Visad 8275 gånger
IMG_20200510_220017.jpg
IMG_20200510_220017.jpg (141.53 KiB) Visad 8275 gånger
IMG_20200510_225449.jpg
IMG_20200510_225449.jpg (145.53 KiB) Visad 8275 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av johan swe-1870 »

Det där ser ut att bli bättre än vad man kunde tro från dina bilder av skadan innan arbetet!

Bra jobbat!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av IF1426 »

Den lagning du gjort ser ut att vara väl utförd, lycka till med övriga skador. När jag såg din bild som visar en ingjuten rostig järn profil, blev jag betänksam, varför jag med en magnet kände över hela mitt roderblad utan att få någon kontakt. Gjorde då ett prov med samma magnet då med en bit av fyrkantprofil av järn och en plastskiva 8mm tjock vilket gav genomslag och magneten hängde kvar med skivan och profilen i ett lodrätt läge. Får det inte att gå ihop.

L-Å Andersson
Mats Persson
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jul 2019 19:52

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av Mats Persson »

Kanske har det av någon anledning hamnat fel sorts profil i mitt roder, eller så är det likadant för andra.. Det kunde vara intressant om fler vill testa. Mina profiler är magnetiska hela vägen upp till översta roderbeslaget, men inte däröver. Använd en hyfsat stark magnet annars kan det vara svårt att märka.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av maja »

Det finns, enligt vad jag förstår, många olika konstruktioner på IF-roder. Så om det finns en profil i ditt roder som är magnetisk, är det nog inget att bry sig om, mer än att den kanske kan rosta om det blir vatteninträngning. Och den har ju suttit där som original i just ditt roder sedan båten var ny i mitten på 1970-talet.

Jag har ett gammal båt (1971) med ett nyare roder. Jag tror mitt roder har ingjutet en aluminiumprofil i roderhalsen ovan vattenlinjen (det område där den horisontella tvärsnittsytan är helt oval). Den tror jag bara har som uppgift att vara en förstärkning.

Om du vill kika på ett exempel på hur en IF kan vara utrustad är du välkommen på min IF som ligger på bryggplats E16. Du är också välkommen att bli medlem i IF-båtförbundet. Vi är inte bara ett förbund för kappseglare utan för alla som har intresse av IF-båten. Klicka på https://ifboat.se/medlem/bli-medlem och anmäl ditt intresse, så får du hemskickat det senaste numret av vår fina tidning Medvind och ett informationsbrev.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Mats Persson
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jul 2019 19:52

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av Mats Persson »

Jag fyllde metallprofilen med epoxispackel. Efter en stund så började det droppa ur skruvhålet till översta stoppklossen så det är uppenbart att det kan komma in vatten i rodret där, och in i metallprofilen. Det lär vara likadant med den undre stoppklossen så det kan vara ide att täta även där. Epoxispacklet är mycket starkt! Efter det härdat täckte jag hela skadan med glasfiberväv. Det känns helt klart som att det blivit tillräckligt starkt i alla fall. Nu skall jag spackla den översta sprickan och sätta på längre plåtar. Jag beställde från Seacamper och de är på väg. Önskar att att jag hade en pelarborr..

Jag funderar på vad jag skall måla med när det är klart. Jag har ingen erfarenhet av sådana här färger. Jag lutar åt epoxiprimer av något slag. Jag är skeptisk till bottenfärg efter att ha skrapat bort ca 50 år av bottenfärg från rodret. Det var riktigt äckligt. Tyvärr är det likadant med båten, men det är ett senare problem.

Tack för inbjudan Marek! Det kunde vara mycket intressant att hälsa på!
Bilagor
IMG_20200518_222041.jpg
IMG_20200518_222041.jpg (139.38 KiB) Visad 8100 gånger
IMG_20200522_212420.jpg
IMG_20200522_212420.jpg (122.49 KiB) Visad 8100 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprickor i rodret

Inlägg av maja »

Det finns en liten verkstad i mastskjulsbyggnaden, västra ändan, nära kortsidan. Medlemmar i Andelshamnen öppnar med egen nyckel. Där finns en pelarborr. Ta med egna borr. Smörj runt borret med litet olja när du borrar. Rostfritt är hårt!

Jag ser att Seacamper inte har förborrade plåtar så du får litet jobb med att anpassa hålen. Använd dina befintliga plåtar som mall. Tänk på att hålen ska vara konade 45 grader för att passa med hylsmuttrarna.

Du klarar dig nog inte utan antifouling utan att få kraftig beväxtning. Välj en självpolerande färg av Västkustkvalitet av billigaste sort typ Biltema. En sådan bygger inga lager så länge man bara målar där den blir bortsliten av seglingen och är lätt att skölja bort helt om man så önskar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar