Begränsningar runt val av pentry?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av NinjasLogg »

Hej!

Jag har vid återställandet av min IF valt att montera ett nedfällbart pentry.
(Tidigare ägare hade en platsbyggd konstruktion med vask och hela baletten...)

Det traditionella köket som fälls ner passar mina behov bättre.

Jag fick dock en fråga via socialamedier som jag blev nyfiken att hitta svaret på.

Fråga: Är det tillåtet enligt kappseglingsreglerna att ’montera’ ett Primus Kinjia?

2 lågigt
3000w
Vikt 4,1kg

Jag kappseglar inte, men vore kul att få svar...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av maja »

Det ska vara ett kök som är avsett för bruk ombord på en mindre fritidsbåt och som väger minst 2 kg.

Eftersom det köket har en lös gasoltub, ska du kolla med försäkringsbolaget om det får användas ombord på en båt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av NinjasLogg »

Tack!
Det ska jag kolla.

Fördelen med detta kök är att det kan anslutas till små pumlor och stora tuber.

/Patrik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av maja »

Det är i princip ogörligt att installera en säker fast gasolinstallation i en så liten båt som en IF. Så återstår endast små (lösa) pumlor att använda, som förvaras utanför ruffen då de inte används, t.ex. i kistbänkarna eller i akterstuven. Man bör försäkra sig om att durken är tät på det stället som pumlan förvaras i. Man kan t.ex.ställa den i en plasthink. Då rinner inte gasen iväg om pumlan skulle börja läcka i ventilen. Och då känner man även gasollukten tydligt om man luktar i hinken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av NinjasLogg »

Precis min tanke! :P
Tack för tipset med hinken.

Ska tillägga att min båt hade en fast installation, som jag inte kände var helt säker och skrymmande; därför togs den bort...
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Alltså, nu blir jag väldans nyfiken...ordet/begreppet pumla är för mig (sörlänning) alldeles nytt, men jag lär mig på nätet att det tydligen är en julgranskula. Då sådana - såvitt jag vet - dåligt lämpar sig som gasbehållare antar jag att du menar någon annan sorts gasolflaska, möjligen någon typ jag inte känner till. Är det den vanliga 2kg:s 2012, eller någon annan variant?

Och, Marek, hur kommer det sig att du tycks veta (jag menar, du är ju inte heller norrifrån, tvärtom). Kul om man får lära sig något nytt!

/Janne
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av NinjasLogg »

Pumla är i min värld de i detta fall röda små gasbehållarna.
Lite lika julgranskulor när jag tänker efter... :P

Det är ju inte den tekniska termen...
Mvh
/Patrik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av maja »

Janne på Ifigenia skrev: 10 feb 2019 21:42.... någon annan sorts gasolflaska, möjligen någon typ jag inte känner till. Är det den vanliga 2kg:s 2012, eller någon annan variant?

Och, Marek, hur kommer det sig att du tycks veta (jag menar, du är ju inte heller norrifrån, tvärtom). Kul om man får lära sig något nytt!

/Janne
Utan att veta ordets ursprung förstod jag vad "pumla" refererade till i det här sammanhanget. Det är självklart en liten gasolbehållare i motsats till en stor dito...

Alltså "pumla" torde vara samma som en liten gasolbehållare av t.ex. typen Biltemas 17-613.. kapacitet några hundra gram. Det framgår inte av specifikationen om det är en engångsartikel eller om behållaren är återfyllningsbar...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av Jim »

Vi hade faktiskt också en gasinstallation i vår IF när vi köpte den. Det var en blå 2 kgs flaska i en dränerande hink som dränerades till sittbrunnen. Hinken och flaskan stod i babords stuvkista ordentligt fastspänd med regulator, gummislang och kopparrör fram till spisen.
Vi tog också bort den , dels för att slangarna började att bli för gamla och dels för att utöver bensinångorna så kände jag inte att vi behövde mer explosiv vara i båten :P
Sen har vi i våra tidigare båtar haft Origo 3000 spritkök som fungerar ypperligt.
Så i höstas rev jag ut gasinstallationen och fick samtidigt mer plats i babords stuvkista.
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av NinjasLogg »

CCEA61C3-152E-4695-9C4E-56336588BB50.jpeg
CCEA61C3-152E-4695-9C4E-56336588BB50.jpeg (102.83 KiB) Visad 18148 gånger
Bild på ’pumla’ ansluten till Kinjia.
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Utmärkt - min nyfikenhet stillad! Av fotot framgår ju tydligt att det är en annan, mindre flaska än 2012:an, den som också omnämns i Jims inlägg. Vi hade i alla år en liknande installation i Ifigenia, också i babords kistbänk, och vi bytte slang några gånger när den började se torr ut. Testade noga med läckspray vid varje flaskbyte. Inte en enda gång flög vi i luften...:)

Origoköken har vi alltid avskytt även om bränslet blivit bättre med åren, och har därför lagt ned en del möda på att installera samma anläggning (något uppdaterad) i vår Mistinguette, som onda ryggar till slut fick oss att byta till.

Visst, Marek, jag fattade ju också att det troligen var nå´n slags mindre flaska, men var ju inte säker, därav frågan som så förtjänstfullt besvarats av NinjasLogg som bevisligen inte menade en 2012:a. Av NinjasLogg-bilden framgår dessutom att det ju inte heller är Biltemaflaskan (är rätt säker på att den inte går att fylla igen) och jag lär mig att det tydligen finns ett antal flarror jag inte kände till tidigare. Kul!


Janne
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av ingemar »

Tråden spårade ut lite då orginalfrågan handlade om hurvida köket på bilden ovan är OK enligt kappseglingsreglerna. Jag har själv sneglat på den här sortens kök som egentligen är "campingkök", och det vore intressant att veta hur reglerna ställer sig till den här sortens kök. Att köket är "avsett för bruk ombord på en mindre fritidsbåt" är en ganska vag definition. En bildsökning ger mest resultat på campingfolk som lagar mat i skogen.

Personligen tycker jag att att den här sortens kök är OK, trots att Primus inte konstruerat köket för att användas ombord på båtar.
S-926
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av maja »

Du har rätt att definitionen är litet vag. Men vi har ändå valt att göra så här för att inte göra det för komplicerat.

En "säker" tolkning av detta är att det marknadsförs eller har marknadsförts som ett båttillbehör.

Men en annan tolkning kan vara att att försäkringsbolaget ska kunna godkänna att köket kan få användas ombord, inne i ruffen. I det senare fallet är det bra att kunna visa upp ett papper på detta ism. med besiktningen inför en regatta så att det inte blir problem med besiktningsmannen. Men detta kan även vara bra att reda ut det innan av rent säkerhetsskäl, så att försäkringsbolaget inte, om en köksbrand skulle inträffa, hävdar oaktsamhet och sänker eller vägrar ersättning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av maja »

Jim skrev: 11 feb 2019 13:48 Vi hade faktiskt också en gasinstallation i vår IF när vi köpte den. Det var en blå 2 kgs flaska i en dränerande hink som dränerades till sittbrunnen.
Det är inte någon säker metod att dränera gasolhinken till sittbrunnen såvida denna inte är helt öppen bakåt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Begränsningar runt val av pentry?

Inlägg av Jim »

Det är alldeles rätt Maja och också en av anledningarna till att vi tog bort den.Vill man nu ha gasol i båten så skulle man teoretisk kunna dränera hinken till akterspegel men då måste man gå genom akterstuven där det förmodligen ligger en hel del löst och skramlar runt och som kan skada gasolröret eller slangen.

.....och detta var lite off topic :shock:
Skriv svar