Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av MarikaH »

Hej kära IF-vänner! Detta är mitt första inlägg i forumet, som förövrigt tar upp mycket av min lediga tid. Här nedan ser ni min båt, Klara Nyckel från -67 eller -68, som ligger på Rastaholm, på Ekerö strax utanför Stockholm. (Hörde att det var många som inspekterade henne -17, när det var SM på Rasta, kan avslöja att det var nedre roderbulten som läckte - vilket var enkelt fixat och som nu är åtgärdat!)

Nu är det så att jag går i renovera-invändigt-tankar. Se gärna bilderna nedan. Båten är utvändigt i väldigt fint skick, och även inredningen är välbehållen bortsett från det som saknas. Jag har läst flera renoverings-trådar här på forumet, t.ex. den riktigt lärorika med Johan Winbergs renovering av InFinit, och det som slog mig då är om jag, som nybörjare på båtrenovering och fix, skulle kunna klara av nedanstående åtgärder, eller om jag bör ta extern hjälp.

Saker jag funderar på är:
  • Byta innerskrovsklädsel och samtidigt se efter eventuellt inläckage (se bild).
  • Kolla genomföringar samtidigt som byte av innerskrovsklädsel, t.ex. vid röstjärnen, mantågsstöttor osv.
  • Åtgärda mögel (se bild, från förpiksluckan, för visst är det mögel?). Där skulle jag följaktligen behöva ta ut innertaket, för att se om liknande finns på fler ställen.
  • Fixa lite med inredningen, till exempel har tidigare ägare kapat styrbords garderob, där skulle jag hellre göra någon slags bord-anordning med fack under eller liknande (se bild) Likaså önskar jag en lucka ner till kölsvinet under sittbrunnen (se bild). Det kanske finns någon här som byggt delar själv, vet någon som kan bygga, eller som råkar veta vilket material som är bra?
Anledningen till mitt inlägg är helt enkelt att jag undrar om någon av er har några tips på do's and dont's när det kommer till mina tänkta åtgärder ovan. Något jag oroar mig för är till exempel vid byte av innerskrovsklädseln, så måste jag ju ta ut inredningen. Där är jag orolig att de nuvarande skruvarna kommer gänga ur och inte gå att skruva i igen (gammalt). Är det något jag borde lämna till fackman? Jag kanske borde lämna allt till renoveringsfirma? Har ni någon att rekommendera isåfall? Alla tips mottages tacksamt, kan tillägga att jag är väldigt rädd om henne och inte planerar dra igång något förhastat renoveringsprojekt.

Skepp o'hoj! /Marika
Bilagor
IMG_2408.JPG
IMG_2408.JPG (77.41 KiB) Visad 12096 gånger
IMG_2409.JPG
IMG_2409.JPG (77.46 KiB) Visad 12096 gånger
IMG_2410.JPG
IMG_2410.JPG (78.37 KiB) Visad 12096 gånger
IMG_2411.JPG
IMG_2411.JPG (61.35 KiB) Visad 12096 gånger
Klara Nyckel, Rastaholm
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av MarikaH »

Bild på mögel:
Bilagor
IMG_2403.JPG
IMG_2403.JPG (40.04 KiB) Visad 12093 gånger
IMG_2402.JPG
IMG_2402.JPG (80.48 KiB) Visad 12093 gånger
IMG_2406-1.JPG
IMG_2406-1.JPG (93.58 KiB) Visad 12093 gånger
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av johan swe-1870 »

Din båt ser riktigt fin och välbehållen ut, tycker jag. Det är kanske lite synd att garderoben blivit nedkapad, men där har nog olika IF-ägare olika uppfattning.

Är du säker på att du behöver ge dig på en renovering? På bilderna ser det ganska bra ut som det är, tycker jag.

Det pärlspontliknande innertaket är rätt charmigt och tycker jag du ska bevara om det går. Min båt är nyare så där är innertaket bara slät masonit som har klätts med skrovmatta.

Jo, det är nog lite mögel på vissa ställen på bilderna, men inte hela världen mycket heller. Är båten torr eller tränger det in vatten?

Det stämmer att om du ska byta durk- och skrovmattor måste du ta ut inredningen. Jag tycker bara du ska ge dig på detta om mattorna är dåliga och båten är våt invändigt. Jobbet kan verka stort, men är inte omöjligt. Det tar lång tid och kräver envishet. Tänk dig för så du inte står med en båt i delar i början av sommaren om du då vill segla.

Inredningen är skruvad på plats och är ganska lätt att demontera och ta ut. Räkna med att en del skruvar inte går att lossa eller att de brister när du tar i. Andra kanske har slitit ut sitt skruvhål så att fäste saknas. Då får du antingen byta till större eller flytta skruven till annan plats. Märk upp delarna så du hittar deras plats när de ska tillbaka igen. För mig gick det ganska lätt att montera tillbaka inredningen. Det vara bara någon liten justering som behövdes, där jag missat att få det i samma läge som det var från början.

Ha också en plan för hur du ska hitta skruvhål när de är övertäckta med ny skrovmatta. Ett bra tips är att stoppa in en lagom stor spik utan huvud i varje hål innan mattorna limmas fast.

Mattorna är limmade med kontaktlim på skrovet. Det är ett skitjobb att ta bort de gamla limresterna. Det går nog varken att ta det med lösningsmedel eller med skrapa. Mest effektivt är vinkelslip med grovrengöringsskiva, men det dammar mycket och sprutar limrester över allting.

Jag letade reda på en låst lokal så jag kunde ha båten inne när jag gjorde min renovering. Det var väldigt skönt att kunna förvara saker utanför båten och att inte behöva klättra upp och ner med verktyg in under en presenning varje gång jag skulle jobba, vilket blivit följden om jag skulle ha gjort jobbet ute på en allmän vinteruppställningsplats för båtar. Jag tog hem träinredningen och gjorde den fin i hemmamiljö.

Tänk också på att du ska kunna få rätt arbetstemperatur för de saker du ska göra! Ska du limma mattor med vattenbaserat kontaktlim måste det vara 18-20 grader för att fungera. Står du med båten ute, måste du vänta till sommaren innan mattorna kan limmas. Motsvarande är det om du vill stryka topcoat eller behöver plasta, även om det går vid lite lägre temperatur.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av MarikaH »

Stort tack för att du tog dig tid och svara så utförligt Johan. Det stämmer som du säger att den är välbehållen - jag har haft tur med tidigare ägare (bortsett från garderobskapningen, då..).

Taket ska absolut bevaras - det har däremot börjat lossna, skruvarna alltså, och jag måste skruva i nya. Tänkte därför passa på att tvätta rent från mögel under innan jag skruvar fast taket ordentligt. Eftersom jag inte sett hur det ser ut under taket undrar jag hur det är fäst - förutsatt att skruvarna är av samma längd som de ursprungliga, är det "bara" att skruva i dessa?

Båten är såvitt jag vet torr. Något jag la märke till nu vid torrsättning var att den utvändiga listen som täcker mötet mellan skrovhalvorna i fören hade tappat någon skruv, och liksom släppt någon från båten. Inte heller här vet jag hur det ser ut under - är det bara att skruva i en ny? Fyller listen någon annan funktion än kosmetisk?

Angående mattorna - jag vet inte om det är så i alla äldre modeller, men mina mattor verkar inte vara limmade på väggarna, det är ett utrymme mellan dessa och skrovet på några centimeter. Jag tycker det snarare verkar som att det är limmat/fäst uppe under facken, samt nere under kojerna. Mattan har släppt ordentligt framförallt i båda de aktre kojerna, och det ser inte så värst roligt ut just där när man kikar under dem.. Likaså vid garderoberna har mattorna släppt. Men det är inte hela världen, och det är ingen brådska med det heller.

Bra tips angående arbetstemperatur också, så jag inte drar igång för tidigt!
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av johan swe-1870 »

Mitt innertak är skruvat med rostfri skruv och s k inredningsbricka. Jag har aldrig tittat nära på din typ av innertak så jag vet inte hur det är fäst. Men är där inte en massa synliga skruvar?

Mina nyare skrovmattor hade lossnat på samma sätt som dina. På ganska många ställen hade den släppt och hängde därför lite tråkigt här och där. När man sedan har lite bråttom med att stuva in saker händer det lätt att man råkar riva sönder mattan på ställen där den inte längre ligger an mot fribordet. Jag tror att den äldre rutmönstrade mattan du har från början också har varit limmad över hela ytan. Efter många år har den bara börjat lossna.

Jag hade aldrig gjort jobbet utomhus. Jag hade nämligen inte velat stå på land och bygga båt precis när alla andra seglar i sommarvärmen.

Listen på stäven täcker en ful skarv och utgör slitskydd mot bryggor. Den är lätt att byta. Var bara noggrann så inte skruvarna blir för långa och otäta. Jag bytte min och undrade sedan varför det kom in vatten under förpikskojen. Det visade sig att en skruv blivit för lång, men också att jag behövde plasta samman skrovhalvorna på insidan, då det hade börjat spricka. Mer info i Läckage från förpikens botten
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av Joel235 »

Jag har ingen tips för dig, men håll dig uppdaterad om hur det går när du börjar. Jag har en -69 och måste snart bytta ut skrovmattorna och innertaket (eller kanske bara ta när och rengör innertaket). Jag funderar nu på om jag ska ta det nu i höstas, i våren, eller kanske ta en vecka semester nästa sommaren och kör hur fort som helst, när det är värmt men båten ligger i vattnet.

Johan, tanker du att det funkar med båten i vattnet, eller måste detta görs på land?
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av Jim »

Vi hade samma typ av skrovisolering på vår Shipman 28 från 75. Det som vi upplevde som ett problem var att det var helt omöjligt att få bort möglet från sömmarna. Förmodligen så fanns det mögel inne i skummet så även om vi tvättade med klorin så kom det tillbaka.
Det behöver ju egentligen inte vara ett problem men mögel är ju inte riktigt hälsosamt.
I vårt fall var det en familjemedlem som var lite extra överkänslig för mögel så vårt val var enkelt.
Det var i första hand ner bakom dynorna som problemet var som störst.

Som andra nämnt så dammar det en delnär man skall slipa bort limrester och det lär väl stryka med en del polyester också, så ordentlig andningsskydd rekommenderas.
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Inlägg av MarikaH »

Stort tack för svar!

Jag fotar och lägger upp när jag genomför någon av de tänkta åtgärderna ovan.
Klara Nyckel, Rastaholm
Skriv svar