Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Caspar B »

Her er et bilde av fjernkontrollen man kan få til Tohatsu motorer

http://i.imgur.com/Jm0e5.jpg
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av IF1158 »

Min fina Mercury F4 ML blev stulen häromdagen.

Nu får jag köpa en ny.

När jag kollar på Mercurys hemsida så konstaterar jag att deras motorer på 4, 5 och 6 hk väger lika mycket och har lika stor cylindervolym.
Enda som skiljer är att 6 hk varvar till 6000 RPM medan 4 hk bara till 5500 RPM
Är det möjligt då att trimma en 4 hk till 6 hk?
Vad gör man då med motorn? Ändrar så man kan varva motorn mer?

Jag tänker även göra som Johan har gjort och sätta på segelbåtspropeller.
En 4 hk kostar 9970:-
5 hk Sailpower kostar 13950:-...
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

Nyare motorer börjar bli så dyra att de börjar utgöra ett begärligt stöldobjekt. Därför gäller det att förvara dem säkert och utan synhåll för den potentielle tjuven. Ett sätt är att förvara motorn inne i båten och kedja fast den till lyftöglan i kölsvinet med en kedja av härdat stål och granitlås, som man t.ex använder till motorcyklar.

Motorenheterna för de tre modellerna du räknar upp är väl lika stora (123 cc) och även för motsvarande hos en del andra märken. Det betyder att de bara är trimmade i olika grad.

Man kan trimma en motor till högre effekt genom att t.ex. öka vridmomentet och/eller eller att öka varvtalet genom större insugsyta och ändring av ventiltiderna. (Man kan även öka effekten genom att använda ett bränsle med högre energiinnehåll (t.ex. ren bensin utan etanolinblandning), men det gäller för vilken motor som helst).

Själv tror jag inte på att man kan tillgodogöra sig en högre effekt på en IF-båt med en motor där den ökade effekten endast har tagits ut med en varvtalsökning. Propellrarna brukar vara dåligt anpassade för farter kring 4-6 knop, eftersom långsamtgående båtar inte är huvudmarknaden. Man ska ner i 5 tum per varv eller lägre för en cirka 7 tums propeller för att det ska bli hyfsat rätt.

Utombordsmotorer är enligt mitt tycke alldeles för överprisade. Prisskillnaderna mellan 4, 5 och 6 hk - motorerna du redovisar har väl mest med marknadsaspekter att göra, dvs. att folk helt enkelt är beredda att betala mera för en motor som anges vara litet starkare.

Jämför med vad andra motoraggreggat med motsvarande OHV-motorer kostar (t.e.x en gräsklippare, snöslunga eller elverk). För sådana tillämpningar brukar man dessutom använda större motorer, men man trimmar dem inte i samma grad, utan tar ut maxeffekten kring 3000 - 3500 rpm. Enligt min mening finns det ingen anledning att en utombordsmotor ska behöva kosta så mycket mera än sådana aggregat.

Om jag hade fått välja hade jag valt 5-hästaren med den extra långa riggen och sett till att få en så väl anpassad propeller som möjligt. Tyvärr blir den väl några kilo tyngre än de 26 angivna pga. den längre riggen. Men dessförinnan hade jag också kollat på andra märken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Varför Mercury? Kolla Tohatsu, läs inläggen tidigare i denna tråd så köper du garanterat inte grisen i säcken...Eller måste det vara Mercury?

/Janne
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

Numera har väl Tohatsu, Yamaha, Mercury och Mariner identiska motorenheter i sina 4, 5 resp. 6 hk modeller. Det enda som skiljer är "fodralet" och kanske även möjligheten att välja propeller. Samma förhållande alltså som för många av dagens bilmodeller....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Nils D »

maja skrev:Numera har väl Tohatsu, Yamaha, Mercury och Mariner identiska motorenheter i sina 4, 5 resp. 6 hk modeller. Det enda som skiljer är "fodralet" och kanske även möjligheten att välja propeller. Samma förhållande alltså som för många av dagens bilmodeller....
Jag delar uppfattningen att Tohatsu och Mercury/Mariner i grunden är samma motorer. Däremot tror jag att Yamaha ej hör till den "familjen", då den enligt specifikationerna på webben har en större cylindervolym (139 cm3) än Tohatsu/Mercury (123 cm3). Sedan finns det, som Marek påpekar, skillnader i detaljer i hur de saluförs i standardversioner. En skillnad som kanske kan vara relevant är att Tohatsu erbjuder en rigg som är längre än en vanlig långrigg, som de kallar ultralång (63,5 cm), något som jag inte sett i webbinformationen från Mercury.

Utöver skillnad i propellerstigning mellan standardmotorn och segelbåtsversionerna hittar man ibland också påståendet att i segelbåtsversionerna så leds avgaserna undan från propellern när man backar. Fördelen skall vara att back- och bromseffekt blir bättre då, eftersom propellern arbetar i vatten som inte är "utspätt" av avgaserna. Exakt hur detta fungerar vet jag inte, och jag vet inte heller hur stor skillnad detta gör.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Det där resonemanget om avgaserna känner jag till och anser vara riktigt. Vi har en Johnson/Evinrude Sailmaster (8 hk) som såldes just med argumenten förlängd lång rigg; större, nedväxlad propeller (eller med annorlunda stigning - minns inte längre) och avgasutblåset uppflyttat i riggen för bättre backegenskaper eftersom propellern arbetade i vatten och inte i gasblandning. Man utlovade att båten kunde bromsas från full fart framåt till stillaliggande på två båtlängder, ett löfte inte alldeles lätt att kontrollera men att backa ut henne i motsjö (när vädret inte brytt sig om prognosen) har aldrig varit minsta problem.

/Janne
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

Apropå backningen, så menar jag att det naturligtvis borde bli något sämre egenskaper i samma grad som vattnet blir utspätt av avgaser. Man kan nog räkna med att framdriften minskar i samma förhållande som vattnet trängs undan av gasen i "cylindern" som bildas av den roterande propellern.

Men en sak som kan påverka backningsegenskaperna mera än avgaserna är själva propellerdesignen. T.ex. min Yamaha har en osymmetrisk propeller som egentligen är designad för att snurra endast åt ett enda håll. Det är väl en kompromiss man gör för att få bättre prestanda framåt än vad som man får med en helt symmetrisk propeller.

Men det är väl därför som en del mindre motorer är svängbara 360 grader. Det gäller väl i princip alla som har en inbyggd tank. Själv kör jag min Yamaha F4 utan påkopplad yttre tank när jag manövrerar i hamn. Då kan jag svänga motorn fritt, backa utan problem och få minimala svängradier.

Dilemmat med att avgaserna släpps ut ovanför vattenytan är att man får in dem i båten om den relativa vinden kommer in akterifrån. Inte trevligt precis att behöva sitta i en gaskammare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

Nils D skrev: Jag delar uppfattningen att Tohatsu och Mercury/Mariner i grunden är samma motorer. Däremot tror jag att Yamaha ej hör till den "familjen", då den enligt specifikationerna på webben har en större cylindervolym (139 cm3) än Tohatsu/Mercury (123 cm3).
Yamaha har numera helt riktigt en motor med större cylindervolym. Det betyder att vridmomentet ökar minst i samma förhållande. T.ex. ift. min F4 från år 1999 med 112, cc blir ökningen i vridmoment cirka 30 %. Men detta har man fått genom att offra den låga vikten. Plötsligt väger motorn 28 kg isf. 22 !! Synd om ens rygg om man ska asa motorn på och av, vilket man kanske bör göra om man inte vill få den stulen... :shock: ...

Men, som de andra tillverkarna, den ökade effekten har man genererat genom varvtalsökning.

Om jag skulle få välja här, hade jag valt 4-hästaren. Jag tror faktiskt inte att de andra varianterna ger något extra på en IF-båt. Vridmomentet är nog trots allt för lågt för att kunna få propellern att snurra mycket fortare än vad som motsvarar motorvarvet 4000 rpm, inte minst med en dåligt anpassad propeller. (propellervarvet brukar vara cirka hälften av motorvarvet för denna typ av motorer, förhållandet 11/21 är det väl så vitt jag minns).

En bra anpassad propeller ska kunna snurra "lätt". Det betyder ungefär att propellerstigningen gånger varvtalet ska ligga något högre än båtens maxfart. Exempel: 6 tum (stigningen) per varv motsvarar 15 cm per varv. 1800 propellervarv per minut = 30 propellervarv /sekund. 30 gånger 0.15 meter/sek = 4.5 m/sek = 9 knop... :cry: .. Stigningen 5 tum eller något lägre torde vara mycket bättre, men en sådan propeller finns nog inte att få till de här motorerna...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Det där med gaskammaren stämmer delvis trots att avgaserna åtminstone på min motor visserligen inte kommer ut i propellercentrum men likväl en bit under vattenytan. Det hindrar dem tyvärr inte från att snabbt stiga upp ur vattnet och ta sig föröver om vinden är sådan - ett fenomen jag nog inte är ensam om att ha upplevt...


/Janne
Koskar
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 aug 2014 10:25

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Koskar »

Hittade denna propeller med 5" pitch
http://boatpropellers.iboats.com/Yamaha ... =128019911

Marineparts säljer den.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

Förutom att diametern inte får vara för stor, ska propellertypen vara rätt (har med passningen på propelleraxeln att göra). En Yamaha F4A har propellrar av typ BA.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av IF1158 »

Jag pratade med Mercuryverkstan om s.k. "segelbåtspropeller" till min Mercury 4 hk. Det lär finnas en sådan som kostar typ 1100:-
Vad för skillnad skulle den göra på en IF?
Lättare att få stopp när man backar kanske påstås det.
Gör det nån skillnad vid fart framåt?
Kan jag köra på lägre varvtal med bibehållen fart?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

En segelbåtpropeller har lägre stigning och fungerar därmed som en lägre växel. Dessutom brukar propellerbladen vara bredare, vilket innebär att den tål högre belastning, vilket i sin tur innebär att den accelererar och bromsar bättre. Man får alltså mer kraft, både framåt och bakåt och kan utnyttja hela varvtalsområdet (och effekten). Båten kommer inte att gå fortare i stiltje, men den kommer att kunna behålla farten längre i motsjö och frisk motvind.

Det man "betalar" med är en aning större bensinförbrukning. Men det tror jag inte man kommer att märka.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar