Ny IF-båt?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Ny IF-båt?

Inlägg av chefpogo »

Hva synes forum-folket her om denne tanken?

http://www.seacamper.net/index.php/de/seacamper/if-shop

Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2430
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av johan swe-1870 »

Coolt!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 251
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av Nils D »

chefpogo skrev:Hva synes forum-folket her om denne tanken?

http://www.seacamper.net/index.php/de/seacamper/if-shop

Frode
Intressant att se att de också verkar sälja en del tillbehör och utbytesdelar, som t.ex. luckgarage och "danska" undervantsröstjärn, samt (om jag förstod den tyska texten rätt) också innertak med inbyggd LED-belysning.
/Nils D
Nils D SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2812
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av maja »

Nils D skrev: Intressant att se att de också verkar sälja en del tillbehör och utbytesdelar, som t.ex...."danska" undervantsröstjärn, samt (om jag förstod den tyska texten rätt) .
Seacampers konstruktion är den ursprungliga (som det även finns ritning på på denna webbplatsen), dvs. järnen är hopsvetsade av 2 stålskivor. Den svenska utgåvan tillverkas genom maskinbearbetning/ utfräsning ur ett enda stycke stål.

Priset inklusive frakt blir jämförligt. Anledningen till att Seacamper kan hålla ett så lågt pris torde vara att tillverkningen sker i Polen, där arbetskostnaden är cirka 30 % av vad den är i Tyskland eller Sverige.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2812
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Coolt!
Johan, vad tror du att en sprillans ny IF-båt skulle kunna gå på idag, segelklar inklusive moms? Som jämförelse kan du ju ta listpriset för 30 år sedan. Det var cirka SEK 140.000:- ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av chefpogo »

Jeg fant ingen svensk konsumprisindeks-kalkulator, men 140 000 NKr i 1970 er verdt omtrent 1 020 000 NKr i dag...muligens har ikke endringen vært så dramatisk i Sverige?
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2812
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av maja »

Det svenska KPI har ökat med cirka 220 % under den tilden. Men både kostnaden för arbetskraft och oljan, som plasten tillverkas av och som behövs som energi vid glastillverkning har ökat mera. Dessutom byggs båtarna idag i mycket mindre serier.

Den generella prisökningen skulle alltså indikera på ett dagspris på cirka 310.000:- SEK för en nytillverkad IF-båt. Tror du att man skulle kunna tillverka och sälja med lönsamhet till det priset..??.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2812
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av maja »

Jag hittade prisuppgifter på nätet för några liknande båtar. Enligt vad jag fann, kan ett förväntat pris för en H-båt vara cirka SEK 400.000:- och för en Neptunkryssare cirka SEK 330.000:- . För den Nordiska Folkbåten hittade jag inget pris, inte heller för en ny Express eller ny J/24.

Viktar man med deplacementets vikt får man cirka 600.000:- i relation till H-båten och cirka 650.000:- i relation till Neptunkryssaren. Skulle du tänka dig att ge 550 - 650 tusen för en sprillans ny IF-båt ..??..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2430
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är väl rätt uppenbart att en nytillverkad IF blir dyrare än en 40 år gammal. Men att fundera på att nytillverka den tycker jag är en väldigt charmig tanke.

Oavsett vilken inställning man har, kan det ge ett ökat intresse för båten och förbättra tillgången på reservdelar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av chefpogo »

Nå ser det ikke ut til at de har fått så veldig mye respons på nettsidens diskusjonsforum eller på Facebook, så kanskje det ikke blir noe av. Men de skulle, om de bestemmer seg for å satse, komme med et prisoverslag i slutten av juli. Så da får vi vel i allefall et omtrentlig svar.

Men ideen er interessant. De foreslår endel "moderniseringer" på båten, som jeg som fersk IF-båteier synes høres interessant ut.

Om dette skjer, hva føler dere er trekk ved båten som man i dag, med 40 års erfaring med typen samt ny teknologi, kan lage bedre enn dengang da?
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2812
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av maja »

Om båten ska kunna få kappsegla i samma entypsklass som de befintliga IF-båtarna, måste den bli likadan vad gäller form, viktfördelning, rigg och segel och allt annat som har med prestandan att göra. Det man kan ändra på och förbättra är byggnadsmaterialet i skrov och däck och till vissa delar ändra inredningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2812
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:...... och förbättra tillgången på reservdelar.
Ja, det vore fint om man skulle kunna få enkel och säker tillgång till nya, bra roder, rorkultar, förlängda roderplåtar, roderbeslag i skrov och båt, stävbeslag och diverse trädetaljer som färdiga mastbalkar, skotbalkar, trimbänkar, nergångsluckor (delade), listerna kring nergången och grabbräcken i trä (retro.. ;-) ..) etc. . Kanske man även skulle kunna få sina gamla roderbeslag (både i båt och på rodret) renoverade. Istället för O-ringar skulle man t.e.x kunna använda bussningar i lagerplast. Som alternativ till Ertecs fönster med aluminiumram skulle man även kunna erbjuda satser med gummilist, som skulle bli betydligt billigare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Peter Grönlund
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 apr 2014 21:59

Re: Ny IF-båt?

Inlägg av Peter Grönlund »

Goddag i forummet! Mit navn er Peter Grönlund og det er mig der staar bag projektet om at genoptage produktionen af vores dejlige IF-baad. Jeg har med interesse läst indläggene ovenfor og gläder mig over, at temat "Ny IF-Baad" har interesse.
Det er endnu for tidligt at sige noget konkret om hvordan den endelige konstruktion bliver - Vi befinder os i research-fasen. Men nogle faa hovedpunkter ligger fast: Baaden skal kunne sejle indenfor klassen. Det betyder, som Maja siger, at der er visse gränser for hvad der kan ändres. Nu vil vi heller ikke bygge en helt ny konstruktion, men netop en IF-Baad, saa det er jo som det skal väre. De ändringer vi overvejer, har at göre med nogle af de kendte "problemzoner": Läkkende vinduer, Materialet til broen under masten, Divinycel i sandwichen i stedet for plywood, Läkkende röstjern/däkforbindelser, samlingen mellem skrog og däk - den slags ting- ogsaa selfölgelig et mere moderne og elegant, og maaske endnu mere praktisk interör. Moderne el-installationer med paalidelige ladeaggregater, vandtätte afbrydere/automat-sikringer og selvfölgelig LED lys paa alle niveauer.
Det ville väre fantastisk, om nogle af Jer kunne have lyst til at väre med til at starte en diskussion paa vores nye IF-forum som bliver fört, hovedsaglig, paa engelsk, da vi gerne vil pröve at faa Holländerne, Tyskerne og andre internationale IF-sejlere med paa traaden. Lad os höre om Jeres erfaringer og forslag til forbedringer. www.seacamper.net Vel mödt!
Skriv svar