Ny IF-båt?
Moderator: Moderator
Ny IF-båt?
Hva synes forum-folket her om denne tanken?
http://www.seacamper.net/index.php/de/seacamper/if-shop
Frode
http://www.seacamper.net/index.php/de/seacamper/if-shop
Frode
Frode
______________
NOR-184 (2114)
______________
NOR-184 (2114)
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2448
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Ny IF-båt?
Intressant att se att de också verkar sälja en del tillbehör och utbytesdelar, som t.ex. luckgarage och "danska" undervantsröstjärn, samt (om jag förstod den tyska texten rätt) också innertak med inbyggd LED-belysning.chefpogo skrev:Hva synes forum-folket her om denne tanken?
http://www.seacamper.net/index.php/de/seacamper/if-shop
Frode
/Nils D
Nils D SWE-3008
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny IF-båt?
Seacampers konstruktion är den ursprungliga (som det även finns ritning på på denna webbplatsen), dvs. järnen är hopsvetsade av 2 stålskivor. Den svenska utgåvan tillverkas genom maskinbearbetning/ utfräsning ur ett enda stycke stål.Nils D skrev: Intressant att se att de också verkar sälja en del tillbehör och utbytesdelar, som t.ex...."danska" undervantsröstjärn, samt (om jag förstod den tyska texten rätt) .
Priset inklusive frakt blir jämförligt. Anledningen till att Seacamper kan hålla ett så lågt pris torde vara att tillverkningen sker i Polen, där arbetskostnaden är cirka 30 % av vad den är i Tyskland eller Sverige.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny IF-båt?
Johan, vad tror du att en sprillans ny IF-båt skulle kunna gå på idag, segelklar inklusive moms? Som jämförelse kan du ju ta listpriset för 30 år sedan. Det var cirka SEK 140.000:- ..Johan SWE-1870 skrev:Coolt!
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Ny IF-båt?
Jeg fant ingen svensk konsumprisindeks-kalkulator, men 140 000 NKr i 1970 er verdt omtrent 1 020 000 NKr i dag...muligens har ikke endringen vært så dramatisk i Sverige?
Frode
______________
NOR-184 (2114)
______________
NOR-184 (2114)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny IF-båt?
Det svenska KPI har ökat med cirka 220 % under den tilden. Men både kostnaden för arbetskraft och oljan, som plasten tillverkas av och som behövs som energi vid glastillverkning har ökat mera. Dessutom byggs båtarna idag i mycket mindre serier.
Den generella prisökningen skulle alltså indikera på ett dagspris på cirka 310.000:- SEK för en nytillverkad IF-båt. Tror du att man skulle kunna tillverka och sälja med lönsamhet till det priset..??.
Den generella prisökningen skulle alltså indikera på ett dagspris på cirka 310.000:- SEK för en nytillverkad IF-båt. Tror du att man skulle kunna tillverka och sälja med lönsamhet till det priset..??.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny IF-båt?
Jag hittade prisuppgifter på nätet för några liknande båtar. Enligt vad jag fann, kan ett förväntat pris för en H-båt vara cirka SEK 400.000:- och för en Neptunkryssare cirka SEK 330.000:- . För den Nordiska Folkbåten hittade jag inget pris, inte heller för en ny Express eller ny J/24.
Viktar man med deplacementets vikt får man cirka 600.000:- i relation till H-båten och cirka 650.000:- i relation till Neptunkryssaren. Skulle du tänka dig att ge 550 - 650 tusen för en sprillans ny IF-båt ..??..
Viktar man med deplacementets vikt får man cirka 600.000:- i relation till H-båten och cirka 650.000:- i relation till Neptunkryssaren. Skulle du tänka dig att ge 550 - 650 tusen för en sprillans ny IF-båt ..??..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2448
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Ny IF-båt?
Det är väl rätt uppenbart att en nytillverkad IF blir dyrare än en 40 år gammal. Men att fundera på att nytillverka den tycker jag är en väldigt charmig tanke.
Oavsett vilken inställning man har, kan det ge ett ökat intresse för båten och förbättra tillgången på reservdelar.
Oavsett vilken inställning man har, kan det ge ett ökat intresse för båten och förbättra tillgången på reservdelar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Ny IF-båt?
Nå ser det ikke ut til at de har fått så veldig mye respons på nettsidens diskusjonsforum eller på Facebook, så kanskje det ikke blir noe av. Men de skulle, om de bestemmer seg for å satse, komme med et prisoverslag i slutten av juli. Så da får vi vel i allefall et omtrentlig svar.
Men ideen er interessant. De foreslår endel "moderniseringer" på båten, som jeg som fersk IF-båteier synes høres interessant ut.
Om dette skjer, hva føler dere er trekk ved båten som man i dag, med 40 års erfaring med typen samt ny teknologi, kan lage bedre enn dengang da?
Men ideen er interessant. De foreslår endel "moderniseringer" på båten, som jeg som fersk IF-båteier synes høres interessant ut.
Om dette skjer, hva føler dere er trekk ved båten som man i dag, med 40 års erfaring med typen samt ny teknologi, kan lage bedre enn dengang da?
Frode
______________
NOR-184 (2114)
______________
NOR-184 (2114)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny IF-båt?
Om båten ska kunna få kappsegla i samma entypsklass som de befintliga IF-båtarna, måste den bli likadan vad gäller form, viktfördelning, rigg och segel och allt annat som har med prestandan att göra. Det man kan ändra på och förbättra är byggnadsmaterialet i skrov och däck och till vissa delar ändra inredningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny IF-båt?
Ja, det vore fint om man skulle kunna få enkel och säker tillgång till nya, bra roder, rorkultar, förlängda roderplåtar, roderbeslag i skrov och båt, stävbeslag och diverse trädetaljer som färdiga mastbalkar, skotbalkar, trimbänkar, nergångsluckor (delade), listerna kring nergången och grabbräcken i trä (retro.. ;-) ..) etc. . Kanske man även skulle kunna få sina gamla roderbeslag (både i båt och på rodret) renoverade. Istället för O-ringar skulle man t.e.x kunna använda bussningar i lagerplast. Som alternativ till Ertecs fönster med aluminiumram skulle man även kunna erbjuda satser med gummilist, som skulle bli betydligt billigare.Johan SWE-1870 skrev:...... och förbättra tillgången på reservdelar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- Peter Grönlund
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 16 apr 2014 21:59
Re: Ny IF-båt?
Goddag i forummet! Mit navn er Peter Grönlund og det er mig der staar bag projektet om at genoptage produktionen af vores dejlige IF-baad. Jeg har med interesse läst indläggene ovenfor og gläder mig over, at temat "Ny IF-Baad" har interesse.
Det er endnu for tidligt at sige noget konkret om hvordan den endelige konstruktion bliver - Vi befinder os i research-fasen. Men nogle faa hovedpunkter ligger fast: Baaden skal kunne sejle indenfor klassen. Det betyder, som Maja siger, at der er visse gränser for hvad der kan ändres. Nu vil vi heller ikke bygge en helt ny konstruktion, men netop en IF-Baad, saa det er jo som det skal väre. De ändringer vi overvejer, har at göre med nogle af de kendte "problemzoner": Läkkende vinduer, Materialet til broen under masten, Divinycel i sandwichen i stedet for plywood, Läkkende röstjern/däkforbindelser, samlingen mellem skrog og däk - den slags ting- ogsaa selfölgelig et mere moderne og elegant, og maaske endnu mere praktisk interör. Moderne el-installationer med paalidelige ladeaggregater, vandtätte afbrydere/automat-sikringer og selvfölgelig LED lys paa alle niveauer.
Det ville väre fantastisk, om nogle af Jer kunne have lyst til at väre med til at starte en diskussion paa vores nye IF-forum som bliver fört, hovedsaglig, paa engelsk, da vi gerne vil pröve at faa Holländerne, Tyskerne og andre internationale IF-sejlere med paa traaden. Lad os höre om Jeres erfaringer og forslag til forbedringer. www.seacamper.net Vel mödt!
Det er endnu for tidligt at sige noget konkret om hvordan den endelige konstruktion bliver - Vi befinder os i research-fasen. Men nogle faa hovedpunkter ligger fast: Baaden skal kunne sejle indenfor klassen. Det betyder, som Maja siger, at der er visse gränser for hvad der kan ändres. Nu vil vi heller ikke bygge en helt ny konstruktion, men netop en IF-Baad, saa det er jo som det skal väre. De ändringer vi overvejer, har at göre med nogle af de kendte "problemzoner": Läkkende vinduer, Materialet til broen under masten, Divinycel i sandwichen i stedet for plywood, Läkkende röstjern/däkforbindelser, samlingen mellem skrog og däk - den slags ting- ogsaa selfölgelig et mere moderne og elegant, og maaske endnu mere praktisk interör. Moderne el-installationer med paalidelige ladeaggregater, vandtätte afbrydere/automat-sikringer og selvfölgelig LED lys paa alle niveauer.
Det ville väre fantastisk, om nogle af Jer kunne have lyst til at väre med til at starte en diskussion paa vores nye IF-forum som bliver fört, hovedsaglig, paa engelsk, da vi gerne vil pröve at faa Holländerne, Tyskerne og andre internationale IF-sejlere med paa traaden. Lad os höre om Jeres erfaringer og forslag til forbedringer. www.seacamper.net Vel mödt!