Spricka i roder

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Spricka i roder

Inlägg av IF 2571 »

Hej alla

Har haft en lagning på rodret precis ovanför vattenlinjen som tidigare ägaren lagat men som nu under vintern tagit stryk och expanderat uppåt.
Ser riktigt fult ut, kan bara gissa att de handlar om en fryssprängning. Har nu tänkt att plasta och sedan lägga ett lager gelcoat över. Har läst några trådar om detta, men undrar om någon tror de skulle vara en bra idé att fylla igen de hålrum som skapats i sprickan innan plastning?

// Lukas
Bilagor
bild 1.JPG
bild 1.JPG (92.95 KiB) Visad 12585 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av maja »

Lyft av rodret från båten och häll ut all vätska ur hålet om det finns någon sådan.Ta hem rodret och ställ det på en varm plats så att det torkar ordentligt. Slipa bort allt löst och skadat. Fyll alla håligheter med t.ex. flytande polyesterplast eller epoxi. Laga ytan ordentligt med flera lager glasfibermatta och polyester, på samma sätt som man lagar hål i skrovet. Om båten har en vit standardfärg (t.ex. 808) finn det topcoatspray på burk att köpa hos t.ex. Hjertmans.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Re: Spricka i roder

Inlägg av IF 2571 »

Tack Marek!
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av FredrikH »

Jag hade samma typ av skada på båten för några år sedan. Inuti rodret går en inplastad järnbalk. Sågade med vinkelslip upp en rodret och frilade en stor del av järnbalken som var ganska rostig (det är den rosten som läcker ut ur din skada). Slipade och rostskyddsbehandlade balken med flera lager epoxifärg och plastade sedan igen hålet i rodret.

Det var ett förvånansvärt enkelt jobb när man väl satt igång. Jag "fuskade" lite på slutet och målade upp vattenlinjen över det reparerade området så slapp jag måla om hela rodret.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Re: Spricka i roder

Inlägg av IF 2571 »

Tack Fredrik, undrade var den kom ifrån.. Nu blev de ett riktigt projekt :lol:
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Spricka i roder

Inlägg av IF 1085 »

Det här inlägget kanske borde vara en ny tråd, men det har med roder att göra i alla fall!
Jag undrar om man får spackla mellanrummet mellan roder och köl får att bättra på prestandan?
Enligt klassreglerna så är måtten på roder givna så man kan inte spackla på rodrets framsida.
Men är det tillåtet enligt klassreglerna att spackla på bakkant kölen så att mellanrummet blir nästan obefintligt?
Jag hittar inte det i klassreglerna?

Hlsn Lennart
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av maja »

Ja, detta är helt fel tråd, eftersom det du ställer här är en klassregelfråga.

Du bör läsa på klassreglerna litet bättre. För alldeles i början av dessa står det tydligt att det är fråga om "förbjudande klassregler". Det innebär i korthet att allt som inte står som tillåtet att förändra, montera etc. är förbjudet. Du hittar definitionen på "förbjudande klassregler" i Redskapsreglerna.

Så du får alltså inte ändra skrovets eller rodrets form. Däremot får du reparera skador och återställa formen som den var innan skadan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar