Råd om botten behandling
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Råd om botten behandling
Eftersom rätt mycket av jobbet redan är gjort hade jag valt det sista alternativet. Du behöver nog bara slipa lite för att få bort det mesta av den gamla primern.
Tänk bara på att följa anvisningen på VC-TAR2 eller motsvarande epoxi! Du ska inte vänta för länge innan du stryker nästa lager för då måste du slipa det första. Jag har för mig att jag lade ett nytt lager varje kväll under några dagar. Ta ledigt några timmar från jobbet när du vet att vädret blir bra, så får du ihop det!
Eftersom båten i princip stått utan färg hela vintern , tror jag den är torr nog.
Tänk bara på att följa anvisningen på VC-TAR2 eller motsvarande epoxi! Du ska inte vänta för länge innan du stryker nästa lager för då måste du slipa det första. Jag har för mig att jag lade ett nytt lager varje kväll under några dagar. Ta ledigt några timmar från jobbet när du vet att vädret blir bra, så får du ihop det!
Eftersom båten i princip stått utan färg hela vintern , tror jag den är torr nog.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 30 aug 2013 13:09
Re: Råd om botten behandling
Den här kanske gör det möjligt men lite dyr http://www.clasohlson.com/se/Universals ... ES/40-8810
Tror ni man blir känslig nog på handen?
Tror ni man blir känslig nog på handen?
Petter Lundberg - 3377
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Råd om botten behandling
Tänkte inte på att VC17 innehåller teflon.. ..
Om du har tid nästa år, är väl den blödande färgen ett bra alternativ. Även här, späd med lämplig thinner och lägg på så tunt som möjligt.
Tänk bara på att båtskrovet ska vara tillräckligt torrt innan du lägger på tät epoxiprimer. Det betyder förvaring inomhus minst några månader under senvinter och vår eller en förlorad segelsäsong med båten stående utomhus på land under hela sommaren.
Ett annat alternativ som du kan överväga är att skita i grundfärgen och satsa direkt på 2 lager VC17. Den färgen kommer att fastna ändå på skrovet. Risken att få blåsor på en nästan 40 år gammal båt som ännu inte har några blåsor är nog ganska marginell....
Om du har tid nästa år, är väl den blödande färgen ett bra alternativ. Även här, späd med lämplig thinner och lägg på så tunt som möjligt.
Tänk bara på att båtskrovet ska vara tillräckligt torrt innan du lägger på tät epoxiprimer. Det betyder förvaring inomhus minst några månader under senvinter och vår eller en förlorad segelsäsong med båten stående utomhus på land under hela sommaren.
Ett annat alternativ som du kan överväga är att skita i grundfärgen och satsa direkt på 2 lager VC17. Den färgen kommer att fastna ändå på skrovet. Risken att få blåsor på en nästan 40 år gammal båt som ännu inte har några blåsor är nog ganska marginell....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Råd om botten behandling
Jag slipade med en vanlig sliprondelltillsats till borrmaskin. Det gick bra, men maskinen fick sin nådastöt av allt dammet den sög in. Du behöver också skyddsglasögon och dammskydd för näsa och mun.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 30 aug 2013 13:09
Re: Råd om botten behandling
Den bottenfärg du tar upp är en blödande färg, ett utdrag från art.-beskrivningen "minimal uppbyggnad av tjocka färgskikt eftersom färgfilmen gradvis löses upp". Det är ett alternativ över den här säsongen.
Om du väljer att färdigställa botten med en epoxi-behandling är det viktigt att dygnsmedeltemperaturen är tillräckligt hög och att skrovet och kölpartiet har uppnått rätt temperatur. Ex. VC-tar skall strykas 3-7 skikt med en tidsintervall om max 6 tim. Jag hjälpte en båt granne för något år sedan, då ett av skikten ströks på kvällen och tidigt nästa morgon och sedan efter c:a 6tim. På min IF har jag anv. N M böldpest spärr, som rekom. utföras inomhus, eftersom jag utförde det utomhus och temperaturkravet är noggrannare, fick vänta att utf. det till slutet av Maj, det var för c:a 12 år sedan och botten är fortfarande i ett utm. skick. Beträffande slipmaskin använde jag en occilerande slipmaskin, ex. fr. Biltema som man kan köra slut.
IF1426 / L-Å Andersson
Om du väljer att färdigställa botten med en epoxi-behandling är det viktigt att dygnsmedeltemperaturen är tillräckligt hög och att skrovet och kölpartiet har uppnått rätt temperatur. Ex. VC-tar skall strykas 3-7 skikt med en tidsintervall om max 6 tim. Jag hjälpte en båt granne för något år sedan, då ett av skikten ströks på kvällen och tidigt nästa morgon och sedan efter c:a 6tim. På min IF har jag anv. N M böldpest spärr, som rekom. utföras inomhus, eftersom jag utförde det utomhus och temperaturkravet är noggrannare, fick vänta att utf. det till slutet av Maj, det var för c:a 12 år sedan och botten är fortfarande i ett utm. skick. Beträffande slipmaskin använde jag en occilerande slipmaskin, ex. fr. Biltema som man kan köra slut.
IF1426 / L-Å Andersson
Senast redigerad av 2 IF1426, redigerad totalt 16 gång.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Råd om botten behandling
Apropå s.k. böldpest så tror man nog numera att den i första hand beror på ett dåligt workmanship vid plastningen. För att skynda på processen hos skrovtillverkaren, har man blandat ett överskott av härdare i plasten. Det betyder i sin tur att härdaren inte blir förbrukad i processen och kan bilda porer och blåsor med surt innehåll.
En besiktningsman som jag känner påstår att om en båt inte har blåsor efter 10 års användning, så är sannolikheten försvinnande liten att det blir några heller.
Men han säger också att en båt som har används tiotals år utan fuktspärr är fuktig. Men fukten vandrar ut och in i gasform, och inget händer, mer än att båten kanske är 10 - 20 kg tyngre på hösten än den är på våren. Om man nu får för sig att lägga en fuktspärr, kan det innebära att den "vandrande" fukten inte kommer ut och det blidas gasblåsor under epoxin.
Om man bestämmer sig för att epoxibehandla sin båt, är det nog bra att köpa eller låna en fuktmätare av den typ man använder i byggnadsindustrin och mäta upp fukten i skrovet. Även om kanske "röda" och "gröna" områden inte är relevanta till 100 % för en plastbåt ift. vanliga byggnadsmaterial, får man alltid en relativ mätning och kan bedöma om det finns områden som är mera fuktiga än andra och också se hur snabbt skrovet torkar.
En besiktningsman som jag känner påstår att om en båt inte har blåsor efter 10 års användning, så är sannolikheten försvinnande liten att det blir några heller.
Men han säger också att en båt som har används tiotals år utan fuktspärr är fuktig. Men fukten vandrar ut och in i gasform, och inget händer, mer än att båten kanske är 10 - 20 kg tyngre på hösten än den är på våren. Om man nu får för sig att lägga en fuktspärr, kan det innebära att den "vandrande" fukten inte kommer ut och det blidas gasblåsor under epoxin.
Om man bestämmer sig för att epoxibehandla sin båt, är det nog bra att köpa eller låna en fuktmätare av den typ man använder i byggnadsindustrin och mäta upp fukten i skrovet. Även om kanske "röda" och "gröna" områden inte är relevanta till 100 % för en plastbåt ift. vanliga byggnadsmaterial, får man alltid en relativ mätning och kan bedöma om det finns områden som är mera fuktiga än andra och också se hur snabbt skrovet torkar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Råd om botten behandling
Har suttit och slipat i helgen.
Ny fin ocsillerande AEG 125 slipmaskin (bäst i test), 80 sandpapper (för slipa bort färg) och det går för långsamt!!!
C:a 6 tim och nu är rodret rent till gelcoaten!!! Det gick åt 6 papper.
Kör på lägsta på fart, ibland försvinner det direkt
Ibland sätter papperet igen direkt
Rodret är väl typ 1 kvm av 14 vilket ger mig totalt 84 tim sliptid.
Vad gör jag för fel? Några tips?
Konstaterar också att rodret ser fint ut, ingen böldpest där...
Så gör jag ett onödigt arbete? Har hittat enstaka bubblor på undervattenskroppen som luktar ättika, men det var enstaka ställen.
Överarbetar jag som nu tänker epoxibehandla botten
Har pratat med blästerfirma, de tar 4000:- för att blästra hela botten.
Ny fin ocsillerande AEG 125 slipmaskin (bäst i test), 80 sandpapper (för slipa bort färg) och det går för långsamt!!!
C:a 6 tim och nu är rodret rent till gelcoaten!!! Det gick åt 6 papper.
Kör på lägsta på fart, ibland försvinner det direkt
Ibland sätter papperet igen direkt
Rodret är väl typ 1 kvm av 14 vilket ger mig totalt 84 tim sliptid.
Vad gör jag för fel? Några tips?
Konstaterar också att rodret ser fint ut, ingen böldpest där...
Så gör jag ett onödigt arbete? Har hittat enstaka bubblor på undervattenskroppen som luktar ättika, men det var enstaka ställen.
Överarbetar jag som nu tänker epoxibehandla botten
Har pratat med blästerfirma, de tar 4000:- för att blästra hela botten.
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Råd om botten behandling
Det verkar finnas riktigt tjocka lager färg på din båt.. ..
Börja med att skrapa bort så mycket färg som möjligt med en vanlig (men rejäl) färgskrapa. Se till att ha många blad och en fil och eller bryne som du kan slipa bladet med.
Ta bara det sista med maskinen. Förhoppningsvis har du skrapat bort det mesta av den mjuka bottenfärgen, och då får du inte så stora problem med igensättningen av slippappren.
Till en början kan du också gå ner till kornstorlek 60 och/eller 40.
Börja med att skrapa bort så mycket färg som möjligt med en vanlig (men rejäl) färgskrapa. Se till att ha många blad och en fil och eller bryne som du kan slipa bladet med.
Ta bara det sista med maskinen. Förhoppningsvis har du skrapat bort det mesta av den mjuka bottenfärgen, och då får du inte så stora problem med igensättningen av slippappren.
Till en början kan du också gå ner till kornstorlek 60 och/eller 40.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 30 aug 2013 13:09
Re: Råd om botten behandling
jag köpte 2 olika skrapor, en konventionell stor med plasthandtag och slipbara blad samt en dyr rackare från Bacho. Bachos var överlägsen och utan överdrift 10 gånger mer effektiv - rekommenderas starkt.
Petter Lundberg - 3377
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Råd om botten behandling
Jag instämmer helt och hållet. Jag köpte också en sådan Bacho-skrapa och kompletterade med 3-4 extra skärblad. Denna skapa med ett nytt skär på gör att du mera hyvlar av färgen än skrapar av den. När du känner att hyvel-förmågan avtar, byter du till ett nytt blad. Det var värt pengarna!
Att slipa direkt på tjocka lager gammal bottenfärg gick inte för mig. Det satte bara igen slippappret. I mitt fall var det skrapan som var räddningen!
Att slipa direkt på tjocka lager gammal bottenfärg gick inte för mig. Det satte bara igen slippappret. I mitt fall var det skrapan som var räddningen!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Råd om botten behandling
Provade igår med en Stivex 60 mm bred från Clas i sjön, det funkade alldeles förträffligt.
Nu j-lar ska det skrapas.
Lär väl få ryggskott var ingen bekväm vinkel under båten...
Jaså kvalitetsprodukten från Bacho var så mycket bättre. Kanske man borde uppgradera...
Nu j-lar ska det skrapas.
Lär väl få ryggskott var ingen bekväm vinkel under båten...
Jaså kvalitetsprodukten från Bacho var så mycket bättre. Kanske man borde uppgradera...
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Råd om botten behandling
Skrapa och slipa växelvis, så tränar du hela kroppen.. ;-) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Råd om botten behandling
Alla som slipat botten gör det aldrig igen (skitjobbigt och tar låång tid). Använd grovt papper 60-80 i början och byt sen till 120-240. Välj dyra papper av god kvalitet (tex festtool) och byt papper ofta så går det mycket fortare att få jobbet klart! Lycka till!
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Re: Råd om botten behandling
Jag har slipat ner större delen av botten nu. Testade alla möjliga och omöjliga metoder. Det slutade med en billig bandslip på Jula som jag tar de 11 översta lagren färg med och sedan en oscillerande slipmaskin på slutet! Oj vad effektiv en bandslip är :) Tanken är nu att måla båten med coppercoat epoxi för att kunna ha den i sjön större delen av året och inte behöva måla om på 10 år. Jag hyrde en fuktmätare på kryssarklubben idag och kollade fukthalten. Det blir till att ligga kvar på land många veckor till innan epoximålning gissar jag. Mätaren gick upp på rött nästan överallt. Man ser att båten har haft böldpest tidigare då det är massor av små gropar i plasten. Men nu till min fråga. Det går väl knappast att mäta fukthalten i nedre delen av kölen där blyt är inplastat? Där kommer väl alltid instrumentet att ge fullt utslag? Nån som testat på torr IF?