Jag har i dag upptäckt att jag har trä i kölens bakkant på min Marieholm 26. Jag noterade inledningsvis att jag hade en mindra skada som först såg ut som flagnad färg, men som sedan visade sig vara glasfiber som släpper från kölens bakkant, längs ner där roderet slutar. När jag försökte frilägga den lösa glasfibern för att spackla i med epoxispackel så upptäcker jag att det är trä mitt i kölens bak-kant. Glasfibern var förvånadsvärt tunn och under förefaller det vara ett material som kan vara tjock vit gelcoat. Det förefaller vara limmat trä typ plywood. Det finns naturligtvis fukt i träet, vilket är mycket ovälkommet så här sent i vårusten. Med min begränsade kunskap om konstruktionen vet jag nu inte hur jag ska gå vidare med reparationen. Jag förmodar att konstruktionen är den samma som if-båtens och hoppas att det därför finns kunskap och råd att få. Jag har försökt, men misslyckats, med att bifoga en bild. Jag hoppas snart kunna lägga till en bild till tråden
1. Hur är vanligen konstruktionen av kölen uppbyggd här?
2. kan det vara så att någon har reparetat och modifierat just min båt så att den avviker från den ursprungliga konstruktionen?
3. Hur lagar man lämpligen skadan?

Med hopp om hjälp
Anders