Trä i skada på kölens bakkant

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Hej,

Jag har i dag upptäckt att jag har trä i kölens bakkant på min Marieholm 26. Jag noterade inledningsvis att jag hade en mindra skada som först såg ut som flagnad färg, men som sedan visade sig vara glasfiber som släpper från kölens bakkant, längs ner där roderet slutar. När jag försökte frilägga den lösa glasfibern för att spackla i med epoxispackel så upptäcker jag att det är trä mitt i kölens bak-kant. Glasfibern var förvånadsvärt tunn och under förefaller det vara ett material som kan vara tjock vit gelcoat. Det förefaller vara limmat trä typ plywood. Det finns naturligtvis fukt i träet, vilket är mycket ovälkommet så här sent i vårusten. Med min begränsade kunskap om konstruktionen vet jag nu inte hur jag ska gå vidare med reparationen. Jag förmodar att konstruktionen är den samma som if-båtens och hoppas att det därför finns kunskap och råd att få. Jag har försökt, men misslyckats, med att bifoga en bild. Jag hoppas snart kunna lägga till en bild till tråden

1. Hur är vanligen konstruktionen av kölen uppbyggd här?
2. kan det vara så att någon har reparetat och modifierat just min båt så att den avviker från den ursprungliga konstruktionen?
3. Hur lagar man lämpligen skadan?

Bild

Med hopp om hjälp

Anders
Senast redigerad av 1 andboh01, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av maja »

På en IF-båt sitter det en inplastad kloss av marinplywood i området kring nedre roderfästet.

Det kan kanske finns en luftblåsa i detta område, mellan gelcoaten och laminatet. Detta är inte ovanligt på ställen där det varit svårt att trycka in glasfibermattan, (t.ex. där laminatet viker 90 grader). Själv har jag upptäckt blåsor på några ställen, ett på skottet i nergången, någon eller några ställen på insidan av fotlisten, mot däck, och även kring nedre roderfästet.

Det sistnämnda upptäckte jag samma höst som jag köpte båten för 39 år sedan. Det läckte in vatten från området kring nedre roderfästet. När jag tagit upp båten, tog jag av rodret och monterade av det nedre roderfästet i båten. Då upptäckte jag luftblåsorna. Som jag minns, injicerade jag flytande polyesterplast med en doseringsspruta och en plastslang i det skadade området, samt höll skruvhålet öppet med ett invaxat borr. Den reparationen håller fortvarande helt tätt, efter alla dessa år.. 8)

På en Marieholm 26 finns en inombordsmotor som täcker bakre kölsvinet och som kanske är i vägen, om man nu skulle vilja lossa roderfärstet. Kommer man åt inifrån via någon lucka i sttbrunnen ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Tack för svaret!

Nej, skadan sitter längre ner, under rodret. Just nu kan jag inte se att plywooden har lossnat från den glasfiber jag förmodar omger skivan på sidorna. Träskivan syns endast rakt akterut mellan de två halvorna. Jag bör nog ta bort mer av bottenfärgen för att se bättre.

Jag anar att någon har lagt ett tunnt lager glasfiber utanpå gelcoat och över träskivan. Jag hittade inte någon av en ursprunglig glasfiber med gelcoat över träskivan.

MVH
Anders
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Hej igen

Nu ligger det en bild i mitt första inlägg i tråden. Hoppas det förklarar mer tydligt.

MVH
Anders
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte om kölspetsen under rodret har byggts med invändig träförstärkning eller om den enbart är gjord med glasfiberlaminat.

Men jag har själv seglat sönder delar av kölspetsen som följd av grundstötning mot sten. Trots skada på kanske 10 mm djup har jag inte sett annat än glasfiberlaminat där. Så jag misstänker att min IF inte har någon träförstärkning där.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av maja »

Min kölspets fick en spricka mellan skrovhalvorna (ovanifrån) för många år sedan. Jag fyllde den med någon plast eller epoxi, och tror mig minnas att jag avslutade med att trycka in litet glasfiberspackel i och runt sprickan. Men det var så länge sedan så jag minns inte riktigt. I vilket fall som helst har det hållit sedan dess.

Det finns en uppfattning bland seglarna att Marieholm 26 inte har någon järnballast i det djupa, aktre kölsvinet, detta för att balansera vikten av inombordsmotorn. I så fall kan det mycket väl finnas en inplastad förstärkning av marinplywood i botten av kölsvinet och under aktra delen av kölen.

IF-båten (åtminstone min) har en ballstvikt med projektionen helt i enlighet med ritning 1460. Jag har fotograferat den en dag då det var kondens som tydligt avsatte sig på det kallare järnet. Se foton.
Förliga delen
Förliga delen
IMG_4453[1].JPG (85.56 KiB) Visad 4493 gånger
Trots att du fotograferat, kan jag tyvärr inte riktigt förstå var någonstans skadan sitter. Men är det på undersidan av aktra delen av kölen, kan man väl först slipa bort allt löst och dåligt material, låta det torka ut med hjälp av en elektrisk värmefläkt och därefter fylla håligheterna med glasfiberspackel och, om skadan är stor, plasta på några glasfibermattor. Annars kanske det räcker med glasfiberspackel.
Bilagor
Aktra delen
Aktra delen
IMG_4452[1].JPG (79.92 KiB) Visad 4490 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Tack för era svar,

Skadan består i det yttersta materialet på sidorna och bakkant av kölspetsen har flagnat och att vatten har kommit i direkt kontakt med träskivan. Jag misstänker att jag då har fukt och eventuellt dåligt trä som lämpligen inte bör stängas in. Det material som lossnat förefaller var ett tunt lager av glasfiber som låg i direkt anslutning till träskivan i bakkant och på sidorna utanpå (vad jag tror är) gelcoat. Min misstanke är att det är en tidigare lagning med glasfiber som släppt.

Med ledning av era svar tänker jag nu ta bort allt löst material och dåligt trä. Jag ska sedan laga med lämpligt material.

Är det lämpligt att lägga glasfiber längst ut mot vattnet? Suger inte glasfiber vatten? Jag tänkte eventuellt använda epoxispackel och/eller glasfiber täckt med gelcoat. Eller finns lämpligare förslag?

MVH
Anders
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av johan swe-1870 »

Utan att veta om det skiljer mellan IF-båten och M26, tycker jag det känns fel om kölspetsen består av plywood täckt av ett så tunt lager laminat som du verkar ha.

Jag hade nog arbetat bort det sjuka träet och försökt hitta fäste för att laminera upp en ny kölspets med GRP. När spetsen nästan känns klar i form hade jag nog gått över till att spackla med epoxyspackel, Då blir där några lager med epoxy utanpå laminatet som nog är tillräckligt mot inträngande vatten. Gelcoat hade jag nog inte brytt mig om. Ska du lägga gelcoat bör du nog undvika epoxy eftersom gelcoat fäster dåligt på epoxy.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Tack för givande svar

Jag är själv överraskad av vad jag hittat. Den tunna glasfibern anar jag är en (slarvig) reparation och inte den ursprungliga konstruktionen. Den stora gåtan är vad som ursprungligen täck träskivan akterut i skarven mellan laminaten. Men nu är det som det är och jag får utgå från det

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av maja »

johan swe-1870 skrev: 14 apr 2022 18:52 och försökt hitta fäste för att laminera upp en ny kölspets med GRP.

Man kan forma en bit divinycell och limma fast den med litet plast där kölspetsen ska sitta. Då blir det enklare att laminera på en fin kölspets.

Jag brukar också alltid använda epoxispackel, både som utfyllnad och finish, när jag lagar grundstötningsskador. Man ska bara tänka på att epoxispackel blir väldigt hårt när det har sluthärdat, så man ska inte vänta för länge med att slipa det sista.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Tack för goda råd.

Mitt intryck är att ursprunglig glasfiber med gelcoat finns kvar på båda sidor om kölspetsen, dvs formen är bevarad. Träskivan kan (delvis) behöva ersättas och då lämpligen med divinycell förstår jag.

Om skadan i övrigt är begränsad hoppas jag kunna använda epoxispackel, vilket förefaller enklast och ger en tät yta. Om jag spacklar upp skadan med epoxyspackel så kommer den att ansluta till omgivande gelcoat. Med tanke på vad som tidigare nämndes i tråden om problem med vidhäftning mellan gelcoat och epoxyspackel: blir vidhäftningen mellan epoxyspackel och den gamla gelcoaten tillräcklig?

MVH
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av maja »

Epoxy har god vidhäftning till polyester. Så du kan lungt använda epoxi spackel ovanpå polyester och gelcoat
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Bra!

Då har jag nog alla ingånsvärden för att gå vidare.

Tack för alla goda råd och snabba svar, inte bara i den här tråden utan även för andras gamla och nyare trådar som hjälpt mig så mycket.

Glad påsk

Anders Bohman
andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av andboh01 »

Hej igen

Kölspetsen är nu reparerad och båten sjösatt. Efter att frigjort kölspetsen från lös glasfiber, tvättat och slipat så spacklade jag med epoxispackel i två omgångar med mellanliggande slipning. Därefter bottenmålades området. Med mer tid så hade jag lämpligen slipat och spacklat ytterligare en omgång. Trots det bedömer jag att jag har en rimligt väl gjord reparation som nu får underkastas noggrann inspektion när hon åter är på land.

Tack för all hjälp med råd och kunskap.

MVH

Anders
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Trä i skada på kölens bakkant

Inlägg av johan swe-1870 »

Så bra att det löste sig!

Gick det att bedöma om det är plywood som syns på bilden i ditt första inlägg när du gjorde reparationen?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar