SKOTBALK

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av SebEzp »

Apropå skotbalk, monterade bort min nu i höstas och den var rejält blöt o murken. Härligt att man var ovetandes nöjd under sommarens seglatser. Läst på forumet och landat i jag ska göra en ny i massiv teak som endast ska oljas, någon som skulle kunna tipsa om en bra snickare i Stockholmsområdet som skulle kunna fixa till en?
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Visst - Linus Ek på Pondus Snickeri, Pipersg 6 på Kungsholmen fixar en ny balk till dig. Han har själv träbåt sedan många år och vet vad han gör, men han tar också betalt. Fast bra blir det!

Ett litet aber är möjligen också att han bara har öppet i verkstan på tisdagar mellan kl 13 och 17. I och för sig står det något på hemsidan - kolla den förresten (pondussnickeri.se) - om att komma överens om annan tid, vi har dock inte behövt utnyttja den möjligheten och vet inte om det fungerar.

Lycka till!


Janne
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av SebEzp »

Härligt.! Mailar honom direkt.
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: SKOTBALK

Inlägg av SE2193 »

Bonae skrev: 18 feb 2019 15:45 Hej!
Rycker upp en gammal tråd i aktuellt ämne och hoppas ingen misstycker.
Efter mycket möda med att få loss den gamla skotbalken kunde jag konstatera att den nog gjort sitt. Den bestod av ett tiotal hoplimmade ribbor. Vatten hade trängt in i ändträet, fått det att svälla och släppa i limfogarna.
Nu har jag införskaffat ett par (svindyra) brädlappar i teak som jag tänkt att limma hop för att få en tjocklek på ca. 42 mm, sedan hyvla fram resten för hand. Med tanke på materialpriset är jag angelägen om att det blir bra. Tänker att jag vill ha en hållbar lösning med inte alltför mycket återkommande underhåll. Vad blir bäst - att lacka som en dåre eller att bara olja? Jag hade en tanke om att epoxibehandla ändträet för att minimera vatteninträngning. Någon som finner skäl att låta bli något dylikt?
Står också i begrepp att slöjda till en ny balk. Känns som en överkomlig uppgift. :lol: Men frågan är vad man bäst limmar ihop teakplank med. Vad har ni använt?

Lasse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: SKOTBALK

Inlägg av maja »

Jag har en homogen teakbalk i utmärkt skick. Den är lackad med båtlack, dvs. sådan lack som även innehåller kinesisk träolja. Den har suttit på sedan båten kom ut ny från varvet cirka 52 år sedan.

Varje höst plockar jag av balken och förvarar den i ett varmt utrymme. Jag lägger på ett eller två lager lack ibland vid behov. Några gånger under de senaste 30-tal åren har jag även slipat ner de gamla lacklagren litet djupare, men aldrig så det blev trärent.

För att bevara balken är trixet helt enkelt att man inte låter den sitta kvar i fuktig miljö utan ger den en chans att torka ut ordentligt en gång per år. Ett annat trix är att trä några 8 mm båtbrickor på pinnbultarna för att höja balken några millimeter och få balkens ändar att sitta mer luftigt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar