Nybliven IF fantast

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

IF1
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jul 2008 00:36

Nybliven IF fantast

Inlägg av IF1 »

Vad bör och skall man tänka på vid köp av begagnad IF? Vi, nya, IF intresserade i familjen vill veta allt ifrån; givna årgångar, svaga punkter i skrov etc.
Skick av skrov och däck, rent okulärt, är lättare att ta till sig än det som ligger dolt under.
Tacksam för svar till en lekmannafamilj :oops:
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Hei

Dette ble tatt opp for ca ett år siden, under tittelen: "Att tänka på vid köp av IF". Det kom bare to svar, men du kan jo bla tilbake og kikke på dem.

Velkommen til entusiastene !
Goofball
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2008 10:48
Ort: Varberg/Göteborg

Inlägg av Goofball »

Hej du nyblivna fantast!

Kul att se att vi är fler som är nya i gemet här i klubben. Själv är jag väldigt färsk som seglare över huvud taget. Min erfarenhet sträcker sig till en trissjolle i ungdomen och några timmar på en surfingbräda om det går att räkna.

Jag är mycket tacksam över all den infromation som finns här på hemsidan om båten. Dock är mycket ganska så tekniskt och svårt att ta till sig för oss lite mer ovana If-seglare... eller ovana seglare. Jag undrar således om det finns fler som mig och som kanske är intresserade av att tillsammans starta upp verksamheter inom förbundets ramar som lite mer specifikt riktar sig till just oss gröngölingar. Jag vet inte riktigt vad för verksamhet det kan vara men i alla fall ett forum för oss att utbyta och diskutera gemensamma svårigheter och frågeställningar.

Du nybörjare, svara gärna!
The day we stop playing, is the day we start growing old!
IF1
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jul 2008 00:36

Inlägg av IF1 »

Hej Suzanne, tack för tipset. Jag fann sidan efter att "scannat" av all information på förbundets sida.
"IF1"
IF1
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jul 2008 00:36

Inlägg av IF1 »

Hej Goofball
Trevligt med fler "nya" seglare i våra farvatten. Jag har känt mig som en "hel novis" den senaste månaden men efter att läst igenom all den information som finns på medlemssidorna så känner jag att man flyttar sina kunskaper rejält framåt avseende IF:ens egenskaper, segling och eventuella svagheter.
"IF1" :D
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Goofball skrev:Jag är mycket tacksam över all den infromation som finns här på hemsidan om båten. Dock är mycket ganska så tekniskt och svårt att ta till sig för oss lite mer ovana If-seglare... eller ovana seglare. Jag undrar således om det finns fler som mig och som kanske är intresserade av att tillsammans starta upp verksamheter inom förbundets ramar som lite mer specifikt riktar sig till just oss gröngölingar. Jag vet inte riktigt vad för verksamhet det kan vara men i alla fall ett forum för oss att utbyta och diskutera gemensamma svårigheter och frågeställningar.
Alla är mycket välkomna att ställa frågor eller diskutera saker på detta forum, oavsett om det är nybörjare, experter, kappseglare, långfärdsseglare, semesterseglare eller vackerväderglidare. Blir det ett stor intresse och aktivitet delar vi upp forumet och gör den särskild avdelning om så behövs.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar