Storskotsystem

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Storskotsystem

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag upptäckte härom dagen att min storskotvagn (original) håller på att korrodera sönder (ett av "benen" håller på att lossa). Jag blev väldigt förvånad när jag upptäckte att Göran Helmer har originalvagnen med i sin prislista för 475 kr. Tyvärr visade det sig vid kontroll att de var slut, men att han skulle höra med sin kontakt som kände någon i Tyskland som kunde ha...

Jag avvaktar tills GH hör av sig, och säkrar skotblocket i balken så länge, men utreder alternativet att fixa ett nytt system med begränsad budget. Hjertmans har "Skotsystem 1/4-ton, kullagrade - Ronstan", där skena och travare med trimblock kostar runt tusenlappen. art-nr 4214- och 4216 - 4219

1. Håller det? Håller det för storskotet? En kvartstonnare är väl runt IF i storlek och krafter?
2. Om inte, vad skall man ha istället?
3. Nuvarande skena sitter med träskruv i balken. Borde man inte ha genomgående bult istället? Det har ju i och för sig hållit i 36 år nu och balken är frisk, men ändå?

Edit: Kanske man skall gå upp ett steg till 3/4-ton. 4270 - 4277, Skena 120 cm + travare med block 1279:-. http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... %20Ronstan
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Prova med att annonsera efter originalvagnar på salutorget. Det kanske finns någon som samlar på gamla delar.

Det är storsegelarean och båtens vikt alternativt rätande moment som avgör kraften på storskotsarrrangemanget. Kolla arbetslasten med leverantören. Du ska kunna orka skota och släppa och vagnen ska hålla för max belastning.

En 1/4-tonnare väger väl hälften av en IF-båt....

Så länge balken är frisk håller de stora och många träskruvarna lika bra som genomgående med bult. Mina har suttit i 37 år utan problem... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev:Prova med att annonsera efter originalvagnar på salutorget. Det kanske finns någon som samlar på gamla delar.
Bra idé.
maja skrev: Det är storsegelarean och båtens vikt alternativt rätande moment som avgör kraften på storskotsarrrangemanget. Kolla arbetslasten med leverantören. Du ska kunna orka skota och släppa och vagnen ska hålla för max belastning.
Vad är motsvarande belastning på en IF?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag har systemet för 3/4 ton från Ronstan. På Hjertmans kallade de det för "stridsvagn", det är bara att hålla me, en enkel och mycket stabil kullagrad skotvagn. Den rullar fortfarande bra efter fem år och håller mycket bättre än originalsystemet (som pajade första gången jag seglade båten).

Jag skulle inte välja varianten för 1/4 ton, det är för jollar och sånt... IF-båten seglar med fullt ställ i alla vindar så det gäller att inte underdimensionera, det är när det blåser hårt som man märker skillnaden...

Harken tycker jag verkar bäst, men pengarna räcker inte till det tyvärr, Ronstan visade sig vara ett mycket bra alternativ.
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Fredrik IF-1011 skrev:
maja skrev: Det är storsegelarean och båtens vikt alternativt rätande moment som avgör kraften på storskotsarrrangemanget. Kolla arbetslasten med leverantören. Du ska kunna orka skota och släppa och vagnen ska hålla för max belastning.
Vad är motsvarande belastning på en IF?
Om du ställer dig upp och skotar hem seglet allt vad du orkar, skall grejorna hålla och du skall fortfarande kunna köra vagnen på skenan. Originaldelarna håller inte för det.
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Fanta SWE2634 skrev:Jag har systemet för 3/4 ton från Ronstan. På Hjertmans kallade de det för "stridsvagn", det är bara att hålla me, en enkel och mycket stabil kullagrad skotvagn. Den rullar fortfarande bra efter fem år och håller mycket bättre än originalsystemet (som pajade första gången jag seglade båten).

Jag skulle inte välja varianten för 1/4 ton, det är för jollar och sånt... IF-båten seglar med fullt ställ i alla vindar så det gäller att inte underdimensionera, det är när det blåser hårt som man märker skillnaden...

Harken tycker jag verkar bäst, men pengarna räcker inte till det tyvärr, Ronstan visade sig vara ett mycket bra alternativ.
Stridsvagn, säger du. Sånt tilltalar mig. Om inte någon ringer den närmsta tiden så åker jag nog till hjertmans och handlar ett sådant.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Inlägg av Jens IF-294 »

Jag bytte storskotssystem förra året till Ronstan 3/4 och är mycket nöjd. När jag undersökte marknaden stötte jag på ett system som Viking Yachting i Frölunda sålde som var mycket likt original systemet på en IF, kommer inte ihåg vad det hette. Men jag valde Ronstan då det kändes gedignare.
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Skruvhål...?

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Och om den nya skenans skruvhål matchar med dem som finns i balken (gör de det, ni som bytt?), hur gör man? Återanvänder hålen? Går upp en dimension på skruv?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt min erfarenhet kan du lika gärna förutsätta att den nya skenan har en annan delning på hålen än den gamla. Lättaste sättet är då att helt enkelt leta rätt på ett läge där du kan borra nya hål för alla skruvar.

Det betyder att du troligen måste köpa lite längre skena än du tänkt, för att kunna passa in den så skruvhålen får nytt trä.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Man ska väl också plugga de gamla hålen med trä elller glasfibermassa. Annars försagas väl balken med en massa brotssanvisande hål, som dessutom kan bli infekterade med röta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Borra upp med 8 mm borr? Sedan trycka i teakplugg efter teakplugg med lim i varje hål? För hur fyller man hålen med glasfiberspackel...? Det går väl knappast att injicera? Med vad i så fall?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Fredrik IF-1011 skrev:Borra upp med 8 mm borr? Sedan trycka i teakplugg efter teakplugg med lim i varje hål? För hur fyller man hålen med glasfiberspackel...? Det går väl knappast att injicera? Med vad i så fall?
Jag håller med dig om svårigheterna i att plugga gamla hål efter skruv.

Göra balken svagare genom att borra upp hålen bara för pluggar tycker jag verkar vara fel.

Jag har varken pluggat eller försökt plasta. Jag har inte gjort något alls, bara skruvat fast den nya skenan i nya hål. Min skotbalk har kvar sina gamla hål och det fungerar fint. När jag tar av travarskenan på hösten hittar jag varken vatten eller röta. Balken rengörs oftast var vinter, oljas och återmonteras på våren.

På min båt sitter skenan ovanpå hålen. Jag vet inte hur Maja har det på sin. :?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Men om man kan demontera skenan från balken varje vinter, varför kan man då inte dra de nya skruvarna i de gamla hålen?

Ändras hållfastheten i skruvarna när man monterar den nya skenan? 8)
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Skenan jag köpte hade inte samma delning mellan hålen som originalskenan. Därför kunde jag inte använda de gamla hålen.

Men om din nya skena passar, måste du rimligen kunna återanvända de gamla hålen i träet. :wink:

Jag tar bara av balken för att hålla den i skick med olja.

Jag tog nya skruvar till den nya skenan, så jag vet inte med säkerhet hur hållfastheten i skruvarna har ändrats. Min gissning är att den blir bättre med nya skruvar :D
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

OK, om jag har förstått rätt, så är det egentligen inga problem att bara skruva dit skenan, det enda problemet är om en ny skruv hamnar för nära ett gammalt skruvhål (ej rakt i).

Att träplugga hålen borde rimligtvis hindra vatteninträngning, men inte ge så mycket hållfasthet? Glasfiberspackel (varför glasfiber egentligen, räcker det inte med förtjockad polyester/epoxi?), om man hittar ett sätt att smidigt få ned det i hålen, borde ge bättre hållfasthet.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Skriv svar