Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av maja »

898 skrev: Jag råkade se att Maja skrivit följande på en tidigare tråd:
"På äldre roder sätter man t.ex. uppsplitsade engångssprutor eller bitar av krympslang i stället för O-ringar."
Ja, det enklaste är kanske att köpa några engångssprutor på apoteket. Det finns en standardsort som de säljer och som har en diameter något mindre än tappens. Behåll kragen om det finns plats för det.

Om tappen bara är litet oval, har det nog ingen större betydelse. Om tapparna är litet mera slitna, kan man fila dem runda.Om tapparna är väldigt mycket slitna, kan man renovera dessa roder genom att såga ut en bit plast och "vända" på tapparna, vilket är beskrivet i ett nummer av Medvind och kanske även på detta forum.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av 898 »

Maja, Var på apoteket och frågade efter engångssprutor med 15 mm diameter.
Fick en konstig blick tillbaka och svaret att man behöver recept eller intyg från länstyrelsen att man skall dem för hobbybruk.
Det får bli krympslang för det är receptfritt på Clas Ohlsson
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av ingemar »

Likt trådskaparen föll mina skruvar till roderbeslagen i bitar när beslagen skulle spännas åt. Tapparna på mina beslag är i risigt skick, och att åtgärda roderglappet är högt prioriterat till nästa säsong, vilket motiverade mig till att lämna in beslagen för att få nya tappar monterade. Det nedre beslaget hade nedvittrade skruvar och var enkelt att plocka bort. Det mittersta var däremot en annan sak; skruvarna var i princip omöjliga att få bort. Att försöka skruva bort dom resulterade i söndervridna skruvhuvuden då metallen är så mjuk. Någon som har varit med om något liknande? Hur får jag bort skruvar som sitter så hårt?

I ett desperat försök "hyvlade" jag bort en del av skruvhuvudet med ett stämjärn med förhoppning om att försvaga skruven och uppnå samma effekt som på det nedre beslaget, men utan framgång Inte vackert:Bild

Finns det något knep, eller ska jag ta fram borrmaskinen och försiktigt försöka borra mig igenom skruvhuvudet?
S-926
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av johan swe-1870 »

Offra skruvarna och skaffa nya. Går det inte alls med skruvmejsel är det enda raka att borra ut dem. Du behöver säkert inte borra särskilt djupt innan du kan slå ut dem. Materialet är/var mässing, så det är ganska lätt att borra i.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av Janken »

898 skrev:Maja, Var på apoteket och frågade efter engångssprutor med 15 mm diameter.
Fick en konstig blick tillbaka och svaret att man behöver recept eller intyg från länstyrelsen att man skall dem för hobbybruk.
Det får bli krympslang för det är receptfritt på Clas Ohlsson
Du kan köpa doseringssprutor utan recept. Såna man använder till att dosera flytande medicin till småttingar med.
Injektionssprutor kan du inte köpa över disk.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Hade av rodret idag på min IF år 1975 för att byta o-ringar, men där fanns inga o-ringar och inget spår för o-ringar på rodertapparna? Trodde bara att det var äldre IF som saknade spåren. Hur kan det komma sig? När började man göra spår på rodertapparna? Kan det vara ett äldre roder? På rodertapparna satt tunnslitna ”plaströr”, kanske har det varit doseringskanyler en gång i tiden, som jag läst att man kan använda om man saknar spåret på tappen. Rodertapparna sitter i alla fall som berget i rodret😃
Jonas IF2284 Miranda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av johan swe-1870 »

Är beslagen i rodret ingjutna eller skruvade fast? Skruvade beslag borde ha spår för o-ringar,

Kanske har en tidigare ägare bytt till ett äldre roder?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av maja »

Det är bara båtar tillverkade sommaren 1972 och tidigare som har haft den äldre typen av roder från början.

Ditt roder kanske trots allt har skruvade beslag men som spacklats ut.

Om ditt roder är av den äldre typen, ska även de 2 övre beslagen sitta lägre än på de nyare. Jämför med en annan IF.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av jan00andersson »

Har beställt roderbeslag och klump av Göran Helmer, men jag får känslan att spåret för oringen är för smalt. Är det någon som har måttet på bredd o djup på spåret för oring en?
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av IF1426 »

Ett utdrag från tråden, Diameter på o ringar?

Skissen finns i Medvind nr 2-2010

Det är de enda måttuppgifter som jag erfarit finns att tillgå. Om det inte finns en senare uppdaterad ritning.

O-ringen i skissen har mått 3x12, vilket gör att ytterdiam vid montering blir 18mm, om den då pressas in i hålet i motsvarande fäste som har diam.16mm. När bredden på o-spåret är 3,2mm vilket då gör att o-ringen pressas ut över o-spåret och kan skäras sönder, ( får inte ske när det gäller trycksatta detaljer, vilket inte detta är ) , lämpliga o-ringar beskrivs i tråden i första raden.
P1020179.JPG
P1020179.JPG (91.77 KiB) Visad 8363 gånger


L-Å Andersson
Senast redigerad av 3 IF1426, redigerad totalt 26 gång.
jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av jan00andersson »

Tack, får mäta upp spåret när jag får möjlighet
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av johan swe-1870 »

Så gott jag kan mäta på mina gamla rodertappar stämmer skissen i Medvind nr 2-2010 fint. Jag lät göra nya med samma mått.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av SebEzp »

Har efter en seglad sommar noterat glapp i rodret som så många andra. Har beslutat mig för att skjuta lite på total renovering av lite slitna tappar utan att förstärka spåren med en liten fil och sätta o-ring kring. Vill dock byta ut skruvarna till rorkultsfästet då dom inte går att spänna och fästet glappar. Misstänker korrosion som finns tidigare beskrivet i tråden. Lär ju vara samma sak på alla skruvar, undrar lite hur hållfastheten påverkas, riskerar inte ett tappat roder nästa sommar pga av att jag inte bytte ur skruvarna till roderifästningarna? Dom jag kommer åt som inte är epoxiinplastade under vattenlinjen sitter som berget
Bilagor
20211209_104504.jpg
20211209_104504.jpg (139.67 KiB) Visad 6118 gånger
Tobias
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av Tobias »

När man byter pinnbultar, är det bara att skruva fast nya eller ska man använda någon tätning eller gänglåsning?

Hur har ni som har bytt gjort?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av maja »

Mitt nya roder fick nya pinnbultar och hylsmuttrar, både för roderbeslag och roderplåtar. Dessa kom från Göran Helmer i Strömstad. De var tillverkade av något slags mässing. Eftersom mitt gamla roder var av den äldsta modellen med fastgjutna tappar, fick man även byta beslagen i båten.

Efter cirka 15-20 år började hylsmuttrarna till plåtarna spricka och falla bort. Jag har efter hand bytt ut både hylsmuttrar och pinnbultar mot rostfria delar från Siefverts Skruv i Stockholm. Hylsmuttrarnas diameter är något för liten, men det räcker ändå för att hålla fast plåtarna. Det var bara hylsmuttrarna som havererade, inte pinnbultarna, vilket jag inte direkt kan förklara.

Materialet för roderfästena i båt och roder är också mässing, så där blir ingen korrosion mellan delarna. Så här ska du använda mässingsdelar.

Om det glappar i roderfästet mellan fäste och roder, kan det bero på att gängan i pinnbulten är trasig eller att den eller hålet i hylsmuttern har blivit igengeggat. Alternativt kanske skåran i fästet har blivit för stor. Du kan även ha blandat ihop placeringen av fästena på rodretså att fästena passar dåligt.

Om man vill använda tätningsmedel under vattenlinjen kan man använda Sikaflex eller motsvarande.

Jag tror att det är Göran Helmer som är den ende som säljer dessa delar i mässing. Har dålig koll på Seacamper, men tror jag har tror mig ha läst att hans delar är av "Edelstahl" (rostfritt).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar