Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av NinjasLogg »

Jag håller på att torka ur kölsvinet med hjälp av byggfläkt och det verkar gå fint.

När jag läser på olika forum finner jag att bästa steg blir att gjuta över med polyester eller epoxy.

Om jag fattat det rätt så har IFen en köl bestående av järn/polyester.

Min fråga är hur man bäst gjuter över; hur får jag fäste mot sidorna?

Alla funderingar eller erfarenheter mottages med glädje.
Bilagor
01D28942-6084-42BB-B9CB-77BC9864D6B4.jpeg
01D28942-6084-42BB-B9CB-77BC9864D6B4.jpeg (204.56 KiB) Visad 12848 gånger
4543E9F8-B191-4E2C-891E-316C579E27A9.jpeg
4543E9F8-B191-4E2C-891E-316C579E27A9.jpeg (215.87 KiB) Visad 12848 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av maja »

Det är i och för sig inte ovanligt att det är litet rostigt på själva järnet i det aktersta kölsvinet. Egentligen händer det inte så fasligt mycket om man låter det vara som det är...

Här kan man tydligt se att ballastjärnet har blivit nedsänkt i kölfickan och att det hela har blivit indränkt av polyester. Det verkar alltså inte finnas någon laminering, pss. som det ninte finns någon sådan i de övriga kölsvinen inne i salongen.

Så jag föreslår att du tar bort allt löst och slipar järnytan jämn och ren från rost och målar därefter på några lager epoxi av lämplig sort. Slipa litet lätt några centimeter upp på topcoaten i skarven mellan skrov och järn, så kommer epoxin att täta bättre.

Och glöm inte andningsskyddet / ansiktsmasken när ju jobbar med slipmaskin och epoxi i slutna och dåligt ventilerade utrymmen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av NinjasLogg »

Tack!! :P

Andningsskydd och luftrenare använder jag flitigt under renoveringen.

Luftrenaren renar 300m3/h.
Bilagor
6972A5B4-94BB-445E-8759-F7BBCA4A3C9B.jpeg
6972A5B4-94BB-445E-8759-F7BBCA4A3C9B.jpeg (133.46 KiB) Visad 12814 gånger
6467D531-9A37-4197-BAE3-245208B412A6.jpeg
6467D531-9A37-4197-BAE3-245208B412A6.jpeg (149.71 KiB) Visad 12814 gånger
CA4A4FF2-9CCD-4F55-AAC9-8AEAA8292980.jpeg
CA4A4FF2-9CCD-4F55-AAC9-8AEAA8292980.jpeg (223.51 KiB) Visad 12814 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj, det ser ut att vara ett seriöst sätt att ta hand om dammet som uppstår vid insidesarbete på skrovet! Jag jobbade med enklare andningsskydd och glasögon och fick städa manuellt istället. Detta ser betydligt bättre ut.

Jag märkte att skyddsglasögon och andningsskydd gjorde att jag kunde arbeta i bara några minuter. Sedan fick jag plocka av skydden för att ventilera bort fukt, torka bort imma på glasögon och vila lite innan det var dags för en ny omgång.

Mitt aktre kölsvin ser ut så här:
Kölsvin SWE 1870
Kölsvin SWE 1870
IMG_1334r.JPG (89.35 KiB) Visad 12776 gånger
Det är nog inte lika dåligt som ditt. Det är helt i utförandet från varvet och inget är ändrat. Fast min bild kunde vara tydligare.

maja skrev: 14 nov 2018 11:22 Här kan man tydligt se att ballastjärnet har blivit nedsänkt i kölfickan och att det hela har blivit indränkt av polyester. Det verkar alltså inte finnas någon laminering, pss. som det ninte finns någon sådan i de övriga kölsvinen inne i salongen.
Det här förstår jag inte. Menar maja verkligen att det normalt sett inte finns laminering över kölen, inte ens i salongen? Det låter väldigt märkligt. Hur skulle järnkölen sitta fast då när båten lyfts i lyftöglan? Är det bara bottenstockarna som håller fast den?

Jag har kanske en ovanlig IF-båt då, eftersom den har laminering ovanpå järnet i salongen. Lamineringen tror jag består både av plywood, glasfiber och polyester. Det är nog enbart precis vid lyftöglan som det bara finns spackel och topcoat mot järnet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av IF1426 »

Om man tittar på bilden, så visar den det aktra kölsvinet där järnkölen är ett steg lägre, se ritn. 1460, och att det inte är någon laminering i den delen framgår tydligt , dels har plastytan spruckit och ingen laminering har lagts upp mot rowingväven och en spricka syns tydligt utmed skrovsidan. Eftersom det har varit rostvatten och tydlig rost i sprickorna bör plastytan mejslas bort för att se om rosten även har krypet ner längs järnkölen, för att då bedöma skadan. Hur det ser ut för över vid den högre köldelen får man ta en titt på.

L-Å Andersson
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av NinjasLogg »

Tack för input.

När det kommer till att bedömma skada och åtgärder.
Vilka olika alternativ finns?

Vad är ett ”worst case scenario” och hur går jag tillväga för att fixa ett sådant? (Utan att säga att det är så i mitt fall)

Stoppa rost?
Gjuta över?
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av IF 2719 »

Hm, torka ur som du gör till att börja med och se till att det sen hålls torrt. Jag brukar ta bort plankan som ligger över aktre kölsvinet eller ställa den vertikalt för att det inte ska samlas fukt/vatten längst bak.

Jag har som Johan lite rostfärgat längst bak vid roderinfästningen. Det är plastat helt över.

Om det sen behöver åtgärdas o hur vet jag inte riktigt. Om skrovet i övrigt är i bra skick kanske det inte är så farligt? Knacka över ytan utifrån för att kolla att skrovet är intakt o inte delaminerat?

Du verkar jobba grundligt och det är det värt! Ser fram mot fler bilder! Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Hej,
jag vill kolla med er om ni tycker att mitt bakre kölsvin ser ok ut? Jag är fundersam på rostränderna (vid pilarna) och om jag behöver åtgärda dem på någt sätt? Förklaringen till rosten är nog att jag får in ett par liter vatten genom motorbrunnen när båter kränger mycket när jag seglar för styrbords bog, och letar sig ner till bakre kölsvinet på något sätt.
Bilagor
0D368C7E-A07A-434E-81DD-E5CB457918B0_1_105_c.jpeg
0D368C7E-A07A-434E-81DD-E5CB457918B0_1_105_c.jpeg (86.63 KiB) Visad 7472 gånger
Jonas IF2284 Miranda
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Inlägg av maja »

Det är någon form av polyesterfärg som täcker järnet på kölen. Det har blivit en spricka i färgen och det har börjat rosta i sprickan. Du kan säkert segla vidare utan risk.

Om du störs av detta ska du slipa bort all rost och grunda och måla med lämplig färg. Ett annat tips är att hålla kölsvinet torrt. Då kommer det ingen rost.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar