Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av andreas IF-259 »

Hej,

Jag har en tid gått och bekymrat mig över fukt och dåliga ytskikt i stuvfacken i sittbrunnen men också nere i kölen.

1. Botten (eller kallas det kanske durken) inne i sittbrunnens stuvfack och akterstuven, har stora flagor och träet under är blött. Durkarna är ju förstärkta med glasfiber just där de ligger an mot skrov eller skott - men i övrigt är de bara målat trä.

Är det viktigt att få träet torrt, och borde man lägga ett lager epoxy / glasfiber i facken för framtiden? Jag förvarar ju tampar / ankarlina osv i facken, så det är omöjligt att hålla dem torra.

2. Kölen på min båt är så konstigt konstruerad, och stämmer inte överens med vad jag läser om här på forumet. Båten är rätt tidig, från 1969.

Under durkarna i salongen, där ”läsken” förvaras ser jag ingen gjutjärnsköl. I stället finns en botten av trä. Precis som i stuvfacken är träet fastlaminerat mot skrovsidorna, men i mitten ligger ett tjockt lager oarmerad plast som såklart har spruckit upp och faller i bitar. Jag bröt bort några bitar idag, och träet under är plaskvått och nästan ruttet.

Längst akterut i salongen (där många har sin lyftkrok) finns ett hål genom träbotten, ca 6 cm i diameter, med en tillhörande träplugg (se bild). Under hålet finns ett ca 15 cm djupt hålrum, innan man kan ana själva järnkölen. Någon lyftkrok finns inte. Hålrummet vattenfylls om det råkar komma in vatten i båten, och vattnet kan inte rinna vidare ner i kölsvinet utan är fast under träplattan måste sugas upp med typ våtdamsugare.

Under sittbrunnen, i det djupa kölsvinet, ser man däremot järnkölen, även om även den är slarvigt överplastad med flagnande oarmerad plast.

Är det någon som känner igen min beskrivning? Och vad ska jag göra med allt det fuktiga träet? Även om det säkert inte spelar någon större roll för båtens hållfasthet så är det svårt att hålla båten ren, när så stora ytor består av vått trä. Bild
Bilagor
692E5A19-370E-40A6-BF65-4E69C7D51265.jpeg
692E5A19-370E-40A6-BF65-4E69C7D51265.jpeg (151.62 KiB) Visad 8622 gånger
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av Andreas89 »

Det är en detalj även jag vill fixa på sikt, stuvarna är spruckna i färgen i botten och även om träförstärkningarna låter helt OK när jag bankar på dem så känns det sådär att lägga blöta grejer i stuvarna när man vet att fukten går ner i träförstärkningarna.

Man kanske borde ta ett litet borrprov vid tillfälle så att man vet omfattningen av vätan innan eventuell målning med epoxi. Det vore skönt att ha släta, fuktsäkra stuvar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av maja »

Till en början borde du nog kolla noga om det rinner in vatten någonstans. Det gäller både i ruff, kölsvin och stuvar. Om så, bör du genast åtgärda detta. Testa med att spola med en vattenslang på däck, rufftak och sittbrunn och se om det läcker någonstans.

Sedan ska du nog inte förvara blöta saker längre tid än tillfälligt i de båda sidostuvarna i sittbrunnen. De stuvarna ska vara helt täta. Även om det är målat över träet, är det inte bra att utrymmet är ständigt fuktigt. Dessutom mår inte heller några tampar bra av detta.

Vad gäller epoxi, så finns det enligt min uppfattning ingen anledning att använda sådant om man bara ska måla över vattenlinjen. Använd vanlig polyesterbaserad topcoat-färg, på samma sätt som det är gjort från början.

Och självklart är, att du innan målning ska låta låta underlaget torka ut ordentligt och absolut inte måla på fuktigt trä eller liknande.

Det kan mycket väl vara så att kölarna på äldre båtar är litet annorlunda än de som kom senare och att kölfickan då även är litet annorlunda. Den äldsta kölritningen från 1966 kan tyda på detta. Du kan kolla i Sjöhistoriska Museets digitala arkiv
>> https://digitaltmuseum.se/search/?q=if-b%C3%A5t+ritning
där du hittar en del gamla ritningar som inte finns bland klassritningarna.

Att vatten ska kunna rinna ner i kölfickan genom ett pluggat hål i kölsvinet så som du beskriver är väl ingen direkt hit. Kanske du borde utreda detta litet bättre och, alternativt, fylla ut hela det tomma utrymmet under kölfickan med flytande polyester. Men här kan väl andra som har en likadan kölkostruktion som du, lämna sina synpunkter.

Min båt är byggd i november 1970 och såld i mars 1971. Så vitt jag kan se, har den en likadan köl som de nyare båtarna. Man kan se kölens projektion en tidig vårmorgon då daggen har satt sig på ytan det finns gjutjärn bakom. Man kan även använda en magnet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är trist att det ser ut så. Precis som du skriver är det svårt att hålla det rent, och fukt kommer nog alltid någon gång att hamna där. För mycket fukt ner i träet är nog svårt att få bort och leder till att träet förstörs.

Det verkar som om inte alla båtar är likadant byggda. Min köl verkar täckt med trä som har blivit både överlaminerat och övermålat. Sittbrunnens sidostuvars bottnar och skott är också täckta med både laminat och topcoat. Akterstuvens durk är nog bara täckt med topcoat, ja utom i kanterna där den har laminerats mot skrovet.

Stuvfackens träbottnar får kanske viss torkning nedåt under sittbrunnen. Säkrast känns nog ändå att försöka täcka fackens insida med laminat som avslutas med topcoat eller liknande.

Ovansidan av kölen ser trist ut på bilden. Om den är dålig och mest består av ruttet trä kanske jag skulle ha lust att ta bort det helt, låta resten torka så mycket som möjligt och sedan laminera dit nytt fräscht material och till sist täcka det med topcoat. Det är nog inget roligt jobb, men med gott om vilja och tid borde det gå att genomföra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av akumali2 »

Hej! Jag har lite erfarenhet av blött trä över kölen i det främre kölsvinet. Min IF har den nya konstruktionen och är tillverkad 1976. De borrade hålen i båda bottenstockarna över kölen, för att vatten ska kunna rinna bakåt, hade gjort träet i dem genomvåta genom åren pga (vad jag tror) konstaterat läckage från ett av fönstrena och det syntes sprickor att de lossnat i lamineringen mot skrovet. Jag sågade bort båda två med en multisåg och borrade hål i plywooden som är fastplastad över kölen i båda kölsvinen för att undersöka statusen på dem.

I det aktre kölsvinet var träet över kölen snustorrt och ljust men i det förliga kölsvinet var trät surt och mörkfärgat upp i halva kölsvinet. Träet i det fastplastade främre skottet hade kontakt med plywooden över kölen i det främre kölsvinet men inte i det aktre kölsvinet och träet i den aktre bottenstocken hade heller inte kontakt med plywooden över kölen i det aktre kölsvinet där lyftöglan sitter.

Jag sågade bort en fyrkant av plywooden över kölen framför det främre skottet som ses på bilden. Under var det utfyllt med polyesterplast men inte upp till plywooden, och plywooden var fastplastad med ett ca 5mm tjockt laminat.

De borrade hålen i plywooden i det främre kölsvinet har varit ca ett år nu och träet är torrt igen. Jag ska fylla ut mellanrummet med polyesterplast i de borrade hålen, nu i vår. Jag har skrapat och slipat bort gammal enkomponentsfärg i kölsvinet, laminerat dit nya bottenstockar samt laminerat igen fyrkanten över kölen med polyester och matta från biltema. Jag har målat hela kölsvinet och skrovsidorna i durken med gelcoat och paraffin dvs topcoat med bra resultat.

Träet i bottenstockarna och över kölen som jag tog bort tog jag hem och när det torkat upp visade det sig vara riktigt bra hålfastighet och kvalitet på träet och limmet, som plywooden var limmat med hade inte lösts upp. Med facit i hand hade man kanske kunnat skära upp toppen på bottenstockarna och torkat upp dem och sedan plastat igen dem igen.

Det är gott om plast att slipa på inför underarbete och plastning det behöver man inte vara orolig för men det är ett hästjobb ffa pga obekväm arbetsställning i det lilla utrymmen som IF erbjuder😋
Bilagor
Här ser man hur bottenstockarna var fastplastade mot skrovet
Här ser man hur bottenstockarna var fastplastade mot skrovet
ABF3F5E9-C67C-43EF-91DB-2B48D86B9409.jpeg (211.56 KiB) Visad 8516 gånger
Framför den främre bottenstockan som är borttagen. Här anar man den blottade järnkölen täckt med polyester
Framför den främre bottenstockan som är borttagen. Här anar man den blottade järnkölen täckt med polyester
DC653C0C-5724-4626-B7BB-1D68F23022AC.jpeg (244.03 KiB) Visad 8516 gånger
Plastning av främre bottenstock
Plastning av främre bottenstock
93742E2D-BA94-4DFA-B823-38E657A7F91A.jpeg (197.77 KiB) Visad 8516 gånger
Halvvägs av plastning av aktre bottenstock
Halvvägs av plastning av aktre bottenstock
085457C8-3336-4BC4-B211-920A4134DA1D.jpeg (134.97 KiB) Visad 8516 gånger
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av IF 2719 »

Snyggt jobb Mats! Jag har gjort likadant o det var för att de släppt mot skrovet. Tror jag lade ut ngn bild i Forum o skrev en liten kort artikel till Medvind 2015, s.18. Mvh Martin R

https://ifboat.se/component/jifile/down ... 15-nr2-pdf
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av andreas IF-259 »

Tusen tack för alla svar och olika ingångar till det här.

Maja, de flesta läckor har vi lyckats få bort nu. Tror en del vatten kom från mantågsfästen. Sen har en hel del vatten tagit sin in genom skotbalkens fästen, och blött ner i stuvfacken. Detta är nu åtgärdat ( och snart kommer en ny balk på plats också, efter inspiration från en parallell tråd).

Jag har börjat slipa bort lite lös plast, Kanske är träet trots allt inte så ruttet, utan mest bara fuktigt.

Jag ska se om det går att få torka ut ordentligt, så kanske det blir lite plastningsarbeten när båten är uppe igen nästa säsong.
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.

Inlägg av maja »

Ja, mantågsfästena är alltid en källa till läckage, speciellt om man använder mantågen (det blir en stor hävarm) och inte,som jag, bara har fötterna kvar till diverse andra ändamål. För min del räckte det att dra åt muttrarna för att få stopp på läckaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar