Genuacunningham
Moderator: Moderator
Genuacunningham
Hej alla kunniga IF-seglare!
Söker bilder på er setup för genuacunningham och hur ni har dragit den till sittbrunnen.
Mina orginalvinschar på sittbrunnskanten har nu gett upp och tänker nu montera av dem. Jag tänker i fortsättningen använda de skotvinschar som sitter på rufftaket. Men då kommer jag inte kunna justera fallspänningen lika enkelt längre och tänker därför att det är bra idé att montera en genuacunningham.
Hissar och tar ner spinnakern via förpiksluckan i dagsläget och är därför ute efter inspiration på hur man skulle kunna leda om trimlinan förbi luckan och akter ut till trimbrädan.
Hur har alla ni andra gjort och vad anser ni vara tillräcklig utväxling?
Hoppas kunna segla SM med många av er nästa sommar :)
Söker bilder på er setup för genuacunningham och hur ni har dragit den till sittbrunnen.
Mina orginalvinschar på sittbrunnskanten har nu gett upp och tänker nu montera av dem. Jag tänker i fortsättningen använda de skotvinschar som sitter på rufftaket. Men då kommer jag inte kunna justera fallspänningen lika enkelt längre och tänker därför att det är bra idé att montera en genuacunningham.
Hissar och tar ner spinnakern via förpiksluckan i dagsläget och är därför ute efter inspiration på hur man skulle kunna leda om trimlinan förbi luckan och akter ut till trimbrädan.
Hur har alla ni andra gjort och vad anser ni vara tillräcklig utväxling?
Hoppas kunna segla SM med många av er nästa sommar :)
Senast redigerad av 1 après-ski, redigerad totalt 22 gånger.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Genuacunningham
Jag hade sedan flera tiotal år tillbaka flyttat ner fallwinchen från masten till en trimplatta på luckgaraget. Men sedan några år tillbaka har jag ersatt fallwinchen med ett Harken servocleat (i aluminium) och installerat en försegelcunningham som är draget rakt över förluckan till en servocleat på trimplattan. Som fäste på fördäck för taljan har jag återanvänt en nedhalsbygel från den tiden man seglade triangelbana och hade just nedhal för att stablisera spinnakerbommen på slörbenen.
Detta fungerar väldigt bra. Utväxlingen här blir väl ungefär 6,(rätta mig om jag har fel), och det har visat sig vara väl tilltaget för detta ändamål. Blocken är vanliga delrinblock av budgetsortiment. Den gröna linan är 6 mm vanlig polyesterskotlina om jag minns rätt. I vilket fall som helst har jag inte upplevt att halshornet har rört sig uppåt nämnvärt när man seglat och att hela arrangenmanget är litet elastiskt tror jag inte är till någon nackdel. Eftersom du hissar spinnakern från förpiksluckan, måste du nog leda cunningham vid sidan av luckan och sätta servocleaten på sidan av ruffen eller sittbrunnssargen. Jag har sett båtar med dubbelkommando för försegelcunningham dragna på detta sätt.
I gamla Medvind finns beskrivningar på hur man kan arrangera trimutrustning. Patrik Erlandsson har skrivit några Medvindsartiklar om detta. Som du säkert vet finns alla Medvind att läsa på webbsidan.
Detta fungerar väldigt bra. Utväxlingen här blir väl ungefär 6,(rätta mig om jag har fel), och det har visat sig vara väl tilltaget för detta ändamål. Blocken är vanliga delrinblock av budgetsortiment. Den gröna linan är 6 mm vanlig polyesterskotlina om jag minns rätt. I vilket fall som helst har jag inte upplevt att halshornet har rört sig uppåt nämnvärt när man seglat och att hela arrangenmanget är litet elastiskt tror jag inte är till någon nackdel. Eftersom du hissar spinnakern från förpiksluckan, måste du nog leda cunningham vid sidan av luckan och sätta servocleaten på sidan av ruffen eller sittbrunnssargen. Jag har sett båtar med dubbelkommando för försegelcunningham dragna på detta sätt.
I gamla Medvind finns beskrivningar på hur man kan arrangera trimutrustning. Patrik Erlandsson har skrivit några Medvindsartiklar om detta. Som du säkert vet finns alla Medvind att läsa på webbsidan.
- Bilagor
-
- Trimplatta. Fallet längst till styrbord och cunningham längst till babord.
- IMG_4315.JPG (100.53 KiB) Visad 17465 gånger
-
- Halshornsfäste
- IMG_4244.JPG (100.64 KiB) Visad 17465 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Genuacunningham
Det är i Medvind 4 2018, där det är en utm. artikel , kappseglingsbåt, skriven av F Wigelius, Genuans cunningham punkt 7, där står " Man lägger några block på däck och en clam cleat eller skotråtta på sittbrunnsargen", under bilden finns en anvisning till bilder under en it-adress, där det beskrivs med " Genua cunningham som går till ett cleat vid ruffluckan." Bägge metoderna funkar, har själv cunningham med låsning på sittbrunnsargen, när man nöjes seglar vill man inte få flera fall och trimtampar hängande som ett draperi över ruffluckan ned i ruffen. Eftersom jag nu läste detta blev jag fundersam vilket sätt som är att föredra, vid kappsegling vilket i tråden var frågan.
L-Å Andersson
L-Å Andersson
Senast redigerad av 2 IF1426, redigerad totalt 24 gång.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Genuacunningham
Jag kan tänka mig att detta är en smaksak och att det finns många olika lösningar.
Jag valde en gång att dra genuacunningham på däck till en råtta precis vid mittre mantågsfoten. Där kunde en gast få tag i den och kanske även rorsman. Fast den blev nog mest bara justerad på ena bogen, och kanske inte heller särskilt ofta.
Eftersom jag numera använder genua med stretchlik, har jag rationaliserat bort cunningham. Jag använder skotwinch till fallet. Det går hyfsat det också, trots att det är ett litet projekt att ändra spänningen i förliket.
Jag har valt dessa enkla kompromisslösningar, för att jag både tävlings- och turseglar.
Jag valde en gång att dra genuacunningham på däck till en råtta precis vid mittre mantågsfoten. Där kunde en gast få tag i den och kanske även rorsman. Fast den blev nog mest bara justerad på ena bogen, och kanske inte heller särskilt ofta.
Eftersom jag numera använder genua med stretchlik, har jag rationaliserat bort cunningham. Jag använder skotwinch till fallet. Det går hyfsat det också, trots att det är ett litet projekt att ändra spänningen i förliket.
Jag har valt dessa enkla kompromisslösningar, för att jag både tävlings- och turseglar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Genuacunningham
Hej, jag har 2 block o kaskad på däck sen ett brytblock o sist ett skotlås vid främre delen av sittbrunnen i anslutning till sargen. Ska leta på fler bilder. Enkel lösning.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Re: Genuacunningham
Tack för alla bra svar! Bläddrat i några gamla Medvind och sett några lösningar där med. Gillar kaskadlösningen på IF 2719. Känns utväxlingen tillräcklig?
Nu ser jag fram emot våren!
Återkommer med bilder på min lösning sen
Nu ser jag fram emot våren!
Återkommer med bilder på min lösning sen
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Genuacunningham
Kaskadkopplingen på SWE 2719 "Filijokus" ger väl 4 gångers kraftförstärkning, samma som med min fiolblockstalja. Jag har aldrig upplevt att detta skulle vara för litet. Och dessutom, om det blir litet lagom kraft i draget, håller råttan kvar tampen bättre. Så lagom är nog bäst.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Genuacunningham
Det blir nog 6 ggr då tampen dras under ”hjulblock” precis bakom infästningen av förstaget, upp genom nedre främre halshornet och sedan ned igen och fästs i centerpinnen för hjulblocket. Det är 4 ggr utveckling på däck men tot 6 ggr. Det räcker gott att dra hårdare spänning i förlik än vad som behövs...
Kolla 1.38 min in i filmen. Här går cunninghamlinan under runt hjulblocket o sen direkt i nedre halshornet. Om du tittar noga så ser du att det finns möjlighet att slå en pålstek i änden på linan, trä den genom halshornet och ned igen o lägga den lagom anpassade öglan på pålsteken över ”sprinten” till hjulet. Om jag rycker upp genuan från däck oförsiktigt kan öglan lossna, det har hänt ca 3 ggr på 4-5 år.
Fördelen med denna cunningam är att det inte behövs så många borrhål, 1st för nedhalsöglan på fördäck, där kaskaden är knuten. Sen brytblockinfästning och skotråtta...
Det kanske blir 8:1 om man räknar 3 kaskader?
Kolla 1.38 min in i filmen. Här går cunninghamlinan under runt hjulblocket o sen direkt i nedre halshornet. Om du tittar noga så ser du att det finns möjlighet att slå en pålstek i änden på linan, trä den genom halshornet och ned igen o lägga den lagom anpassade öglan på pålsteken över ”sprinten” till hjulet. Om jag rycker upp genuan från däck oförsiktigt kan öglan lossna, det har hänt ca 3 ggr på 4-5 år.
Fördelen med denna cunningam är att det inte behövs så många borrhål, 1st för nedhalsöglan på fördäck, där kaskaden är knuten. Sen brytblockinfästning och skotråtta...
Det kanske blir 8:1 om man räknar 3 kaskader?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Genuacunningham
Martin, jag hade först en dubblering vid förstaget, som du. Men det hände att det strulade. Den kunde både lossna eller kila sig fast mellan trissa och beslag. Så jag tog bort den och knöt helt enkelt fast en skothake i ändan av linan. Man vinner faktiskt inte så mycket i kraft med en sådan dubblering som man kan tro, eftersom friktionen i öljetten tar bort en hel det av den förväntade kraftvinsten. Jag märkte ingenting....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Genuacunningham
Maja, det verkar rimligt. Att knyta fast en skothake är enkelt. Sen tror jag också 4ggr utväxling räcker gott. Jag har 2 Harken microblock kullagrade på däck o de funkar bra, sen ett Harken micro brytblock o slutligen ett litet servocleat. En svart liten tagling i fallet eller tejpbit o sen en skala på masten underlättar att hissa förseglet till rätt höjd. På bilden syns skalan, men genuan är inte hissad, så taglingen syns ej, den brukar vara på 8. Cunningam till förseglet är mycket bekvämt att använda o bra, det blir lättare att hitta rätt skotpunkt när man alltid hissar till samma höjd. Cunninghamlinan är rätt lång sån jag har dyneemalina så det inte töjer sig...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Genuacunningham
Apres ski, du planerar väl för var du sätter skotpunkten till cunningam så den kommer framför skotpunkterna för spinnakersuggorna eller tweekers som de också kallas?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Genuacunningham
Kraften reduceras allt eftersom i kaskaden. Den halveras vid varje kaskad. Om man väljer Dyneema räcker det nog att ha det i den första. Om man håller denna kort, behövs bara någon eller några meter till detta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Genuacunningham
En fråga;
Jag har plats för bult och trissa i mitt däcksbeslag för förstaget men fick ingen trissa med båten. Den smarta bulten med ett spår i skallen och snabblåsning i andra änden har jag. Den verkar vara 8.5mm och tar inte de trissor med 8mm centrumhål jag hittat i handeln.
Har ni något tips på en trissa som funkar?
Jag har plats för bult och trissa i mitt däcksbeslag för förstaget men fick ingen trissa med båten. Den smarta bulten med ett spår i skallen och snabblåsning i andra änden har jag. Den verkar vara 8.5mm och tar inte de trissor med 8mm centrumhål jag hittat i handeln.
Har ni något tips på en trissa som funkar?
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Genuacunningham
Jag har en äldre båt där sprinten för genuans halshornsfäste är gängad - M8 om jag minns rätt. När jag för några år sedan rationaliserade bort fallwinchen och införde cunningham istället, minns jag att jag också hade litet strul för att hitta en lämplig blockskiva. Trots att hålet skulle vara 8 mm, gick inte den 8 mm tjocka sprinten igenom hålet i blockskivan. Så vad jag minns, fick jag välja en skiva med litet större hål för sprinten. Att skivan glappar litet i hålet mer än nödvändigt har ju ingen eller ringa betydelse...
Skivans diametern får inte vara för stor och tjockleken inte för liten. Annars går tampen inte in och /eller kilar sig mellan skiva och beslag.
Som tur var har jag Hjertmans på några kilometers avstånd från båten. De var behjälpliga och hittade en "kompromiss" som funkade.
I ditt fall, om diameter och tjocklek f.ö. är passande, kan man ju alltid borra upp hålet i trissan något. Ett annat alternativ är att sätta dit ett litet svirvelblock istället för skivan.
Se bilder på hela mitt arrangemang högre upp i tråden.
Skivans diametern får inte vara för stor och tjockleken inte för liten. Annars går tampen inte in och /eller kilar sig mellan skiva och beslag.
Som tur var har jag Hjertmans på några kilometers avstånd från båten. De var behjälpliga och hittade en "kompromiss" som funkade.
I ditt fall, om diameter och tjocklek f.ö. är passande, kan man ju alltid borra upp hålet i trissan något. Ett annat alternativ är att sätta dit ett litet svirvelblock istället för skivan.
Se bilder på hela mitt arrangemang högre upp i tråden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Genuacunningham
Om det inte går att hitta en blockskiva i rätt dimension kanske en händig person med svarv skulle kunna tillverka en. Ett möjligt råmaterial skulle kunna vara en rundstav av klassisk vävbakelit (eng. phenolic rod).
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit