Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)

Inlägg av Andreas89 »

Hej!

Här kommer en fundering från ny seglare och IF-ägare. Om jag tar tag i mina toppvant och vibbar dem har jag en del rörelse i spridarna. Spridaren skruvar sig runt den yttersta bulten i fästet mellan två ytterlägen. Den lilla rörelsemån som finns i fästet ger rätt stort utslag ute i nocken.

Det känns spontant obra att delarna rör sig och sliter på varandra. Har jag dragit fästets bult i ytterkant för löst? Den drogs som jag brukar dra saker, lagom resolut, inte för kung och fosterland. Fixeras spridaren genom att dra åt bulten rejält eller är detta normalt beteende innan man monterar klossar? (Vilket jag nu överväger...)

Hittade en IF med samma rigg på min brygga och de spridarna rörde sig inte en millimeter när jag gick ut på bommen och nyfiket ryckte lite i toppvanten. Kanske hade han klossat dem, kunde inte avgöra från marknivå.

Bild på riggen. Nockarna ska tejpas, det glömdes på marken så får ta en tur upp i mastkran.

Bild

Tack på förhand,

Andreas
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)

Inlägg av johan swe-1870 »

IF-båten har en 7/8-dels rigg med lösa spridare. Tanken är att de ska kunna röra sig och ställa sig i rätt läge själv.

Men visst är det en del som klossar spridarna för att begränsa rörelsen för att inte riggen ska bli för lös när masten böjs. Hur mycket det hjälper råder det nog delade meningar om.

Vissa nyare master från Selden har nog inte samma rörlighet i spridarna. Om det är till för- eller nackdel är nog inte heller klarlagt.

Segla vidare bara!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)

Inlägg av Andreas89 »

Stort tack för snabbt svar Johan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)

Inlägg av maja »

IF-master till IF-båt levererades till en början med rörliga spridare fram till ungefär för kanske 10-15 år sedan. Detta gäller för både Selden- och Proctor-master. När klassreglerna ändrades och tillät fast monterade spridare, började Seldens leverera sådana. Vid den tiden hade Selden övertagit Proctor och eventuella master från Proctor var samma som från Selden.

Hur mycket de rörliga spridarna får röra sig horisontellt är reglerat i klassreglerna. Spridarna på äldre master har större rörlighet bakåt än vad som är minimum tillåtet och vad många kappseglare anser är förmånligt, och därför brukar en del seglare som kappseglar minska rörligheten något genom att sätta gummiklossar inne i spridarfästena. Detta begränsar spridarnas rörlighet bakåt och har effekt på toppvantens spänning, vilken inte minskar lika mycket när man böjer masten bakåt med akterstagssträckaren.

Spridarna ska inte röra sig nämnvärt i vertikal riktning. Spridarna av de rörliga typen ska spännas fast så hårt att de fortvarande är rörliga i horisontell riktning men ska för den sakens skull inte glappa nämnvärt vertiklalt.

Jag själv använder locking-muttrar till skruvarna (M10 är det väl..?) och spänner precis lagom för att spridarna fortvarande är rörliga med ett minimum av glapp. Muttrarna sätter jag på undersidan för att skruven ska sitta kvar om muttern mot förmodan skulle lossna. För säkerhets skull dränker jag även skruv och mutter med silikongummi.

Det finns artiklar (minst en) om klossning av spridare i gamla Medvind. Använd sökfunktionen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar