Fäste bom-mast

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Jakob.s

Fäste bom-mast

Inlägg av Jakob.s »

Hejsan, jag är nybliven IF-ägare som har en fundering angående bommens infästning i masten.
Jag har en IF-E från 1976 med proctor mast och förstår inte riktigt hur arrangemanget ska se ut.
Bombeslaget som finns ser ut som nedan och för tillfället sitter bommen upphängd i det beslaget men det känns som det ska dit mer saker.

Bild

(lånad bild, jag har även en sprint där)

Hur ska sprinten låsas? ska jag bara sätta en saxpinne på undersidan och vad är det övre hålet till för?

Om någon råkar ha en bild på alltihop vore jag väldigt tacksam.

Tacksam för svar

/ Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Fäste bom-mast

Inlägg av maja »

Det ska finnas en cirka 10 cm lång sprint med ett platt/runt huvud, cirka 15 mm högt. Spriten har diameter cirka 9.5 mm. Det finns hål för schackel både genom huvudet och nederdelen av sprinten.

Sprinten passar i hålen i travaren på masten och i en s.k. "polhemsknut" i främre ändan på bommen.

Återkommer med bild när jag har fotograferat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jakob.s

Inlägg av Jakob.s »

Till att börja med tackar jag för svaret.
Sprinten har jag på plats, bommen sitter alltså fast i masten mha. beslaget på bilden och sprinten.
Det jag egentligen undrar är vad jag ska fästa i hålen som finns i sprinten, alltså vad ska fästas i det övre respektive nedre hålet på sprinten.

Värt att nämna är att skenan på bilden som sitter på masten inte riktigt ser ut som min, om det gör någon skillnad vet jag inte.

/ Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

I det övre hålet fäster du en lämplig schackel för att fästa storseglets halshorn.

I det nedre fästet kan du t.ex. fästa ett schackel med ett block igenom vilket du drar bomuthalet, som du sedan bryter vid mastfoten och drar bakåt till sittbrunnen. Det är samtidigt lämpligt att växla ner uthalet med en talja.

Se bifogade bilder från min egen båt. Jag har ett utanpåliggande uthal med en tvåväxlad talja vid mastfoten och ytterligare 2 gånger utväxling vid bomnocken.
Bilagor
Här är en bild på bomnocken med den 2-växlade anordningen. Den rödvita tampen är bomuthalet.
Här är en bild på bomnocken med den 2-växlade anordningen. Den rödvita tampen är bomuthalet.
DSC00337.JPG (68.03 KiB) Visad 11994 gånger
Här är två vyer på trimlinor och taljor vid mastfoten.  Den rödvita tampen växlas i en talja till den blåsvarta tampen.
Här är två vyer på trimlinor och taljor vid mastfoten. Den rödvita tampen växlas i en talja till den blåsvarta tampen.
Mastfot.JPG (70.18 KiB) Visad 11994 gånger
Här är min trimplatta som jag har placerat på luckgaraget. Den blåsvarta tampen i råttan näst längst till höger är ett kombinerat (storboms)omuthal
Här är min trimplatta som jag har placerat på luckgaraget. Den blåsvarta tampen i råttan näst längst till höger är ett kombinerat (storboms)omuthal
SWE%20829%20Trim-%20och%20Fallb%C3%A4nk.JPG (43.7 KiB) Visad 11995 gånger
Senast redigerad av 2 johan swe-1870, redigerad totalt 23 gång.
Anledning: Bilderna nedminskade till 800x600 pixlar
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Maja, det är säkert jättefina bilder, men kan du tänka dig att minska deras upplösning till max 800x600 pixlar? Det går inte att se dem utan besvär, tycker jag. Om du vill visa en eller flera enskilda detaljer är det bättre att klippa ut dem och visa dem separat.

Tricket är att hålla alla bilder till max 800x600 pixlar, oavsett om de är lagrade på forumet eller på extern sajt!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Du har helt rätt, Johan. Jag tänkte just på det själv när jag såg bilderna.

Men det betyder att jag måste jobba litet extra genom att förminska bilderna. För den intresserade läsaren går det ju att kopiera bilderna till den egna dator med endast några få tangenttryckningar... 8) ...
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har hjälpt dig med att redigera ner bildernas upplösning nu.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar