Sökningen fann 2775 träffar

av maja
02 okt 2006 13:53
Kategori: Tursegling
Tråd: Hva slags toalettløsning?
Svar: 15
Visningar: 28188

Enligt min mening är det skönt att slippa en fast toalettinstallation ombord på en sådan liten båt som en IF. Utrymmena i garderoberna behövs till annat. Dessutom är det skönt att slippa allt kladd med kemtoa och septitank. De flesta IF-seglare klarar sig, så vitt jag vet, med en vanlig plasthink fö...
av maja
27 sep 2006 16:39
Kategori: Skrov
Tråd: Fukt i kölen?
Svar: 4
Visningar: 11116

Längst bak på kölen, bakom själva järnet, sticker det ut en liten "näsa". Förra året kvaddade jag den genom en (klantig) grundstötning och upptäckte att den var ihålig. Så jag öppnade upp den och fyllde tomrummet med vanligt glasfiberspackel så det blev helt homogent. Det tog inte många mi...
av maja
26 sep 2006 19:24
Kategori: Segel
Tråd: Rullfock
Svar: 4
Visningar: 10757

För en IF-båt kostar arrangemanget kring DKK 10.000:- plus ett eventuellt nytt förstag samt linor, linlöpare och cleats inne i båten för manövrering av rullanordningen. Klassreglerna tillåter inte någon anordning för kraftupptagning i stäven, utan all kraft ska tas upp av däcket. Sålunda får detta f...
av maja
26 sep 2006 19:13
Kategori: Lyft
Tråd: Vinteruppläggning med kedjor och balkar
Svar: 10
Visningar: 23838

Balkarna som Steen använt är säkert väl beprövade. Jag tror sådana balkar har en standarddimension v.g. godstjocklek. Att balkarna inte är alltför lätta/tunna i godset är bara en fördel, eftersom det innebär både litet rostmån och att de inte flyttar på sig så lätt om det börja blåsa orkan. Det är d...
av maja
26 sep 2006 07:25
Kategori: Tursegling
Tråd: Finns en fungerande kylbox?
Svar: 9
Visningar: 18478

Klockan 6 på morgonen visade termometern inne i skåpet fortvarande 6 grader. Men efter att ha tagit ut den och kollat yttertemperaturen i lägenheten, så visade det sig att denna under natten hade sjunkit med 2 grader till 24. Så skåpet kunde alltså hålla temperaturen 18 grader lägre än omgivningen, ...
av maja
26 sep 2006 04:12
Kategori: Tursegling
Tråd: Finns en fungerande kylbox?
Svar: 9
Visningar: 18478

Nu klockan 4 på morgonen, då jag ändå vaknade för att gå på toaletten, kollade jag i skåpet. Det var 6 grader inuti, dvs. på fem timmar (eller kortare tid) hade temperaturen sjunkit 20 grader från den som är i rummet. :D Jag blev faktiskt sugen på en kall öl :P
av maja
25 sep 2006 23:00
Kategori: Tursegling
Tråd: Finns en fungerande kylbox?
Svar: 9
Visningar: 18478

Nej, ölen är nog inte iskall efter en dags segling. Jag har ju aldrig provat med 12-voltsanslutningen, som nog måste till i så fall. Men den är trots allt betydligt svalare än omgivningen. Och efter att ha anslutit kylskåpet i hamn, gått och handlat mat och tillagat den, så är ölen iskall. Nu håller...
av maja
25 sep 2006 21:41
Kategori: Tursegling
Tråd: Finns en fungerande kylbox?
Svar: 9
Visningar: 18478

Box eller skåp har egentligen ingen betydelse. Man kan ju lägga skåpet "på rygg" när man öppnar det... :shock: . Men det är bra med en dörr som sluter tätt och som inte glider av vid minsta puff. Dyra peliter-skåp är nog lika dåliga om man väljer de stora. Samma effekt som små, åtminstonen...
av maja
25 sep 2006 20:48
Kategori: Tursegling
Tråd: Undersökning: Spisens montering
Svar: 1
Visningar: 6287

Jag kollade mitt pentry idag. Det är ganska vågrätt. Helt vågrätt kan det väl aldrig bli, eftersom båten både kränger och trimmar.. :shock: Men jag har kardanupphängning oxå, så även om pentryt haft slagsida, så hade jag ändå inte besvärats av det... :wink: Din båt kanske från början var köpt med in...
av maja
25 sep 2006 10:10
Kategori: Lyft
Tråd: IF'er om vinteren
Svar: 9
Visningar: 16794

En plastbåt mår bäst av att torka ut under vinterhalvåret. Dessutom är det bra att kunna inspektera riggen någon gång per år.

Dessutom är det mindre risk för båten på land om det skulle bli svår storm. Försäkringsbolagen brukar ha förhöjd självrisk för båtar som lämnas i sjön under vinterhalvåret.
av maja
24 sep 2006 06:18
Kategori: Tursegling
Tråd: Finns en fungerande kylbox?
Svar: 9
Visningar: 18478

Jag har haft 2 kylboxar med peliter-element. Den första var jag hyfsat nöjd med. Den senaste är jag väldigt nöjd med, som fungerar över alla förväntnngar. Den första inköpte jag för runt 10 år sedan i Fredrikssund i Damnark för några hundra danska kronor. Det var varmt, och jag hade tröttnat på att ...
av maja
19 sep 2006 19:00
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 31234

En tamp kan bara ta upp krafter i sin längsriktning. Därför blir det fysikaliskt omöjligt för den att ta upp vertikala krafter om den inte blidar en vinkel med bommen. Om denna vinkel är liten, blir spänningen i tampen mycket, mycket stor. Tampen riskerar att gå av och blocket riskerar att haverera....
av maja
19 sep 2006 18:53
Kategori: Segel
Tråd: Fart
Svar: 1
Visningar: 6241

"Gamla segel" är inget entydigt begrepp. Seglen kan ju vara "nästan nya" och bara använda i lättvind. Eller så kan de vara riktigt gamla urblåsta "lasar" som varit med i flera kulingar. För nya segel är kursen för dikt bidevind generellt sett högre (närmare vinden) än f...
av maja
19 sep 2006 15:14
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 31234

Jag citerar din fråga i början av tråden: "Någon som vet om det finns några nackdelar med ett sådant system?" Med ditt system verkar man bara kunna spänna skotrevhornet horisontellt längs bommen. Det verkar fattas en anordning för att surra hornet vertikalt till bommen. Det verkar även fat...
av maja
19 sep 2006 14:05
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 31234

Man ska INTE surra seglet med tamp i de mindre revöljetterna. Då riskerar man att seglet går sönder. De mindre öljetterna är ju inte utrustade med några nämnvärda förstärkningar.

Jag rekommenderar att man använder några bitar shock-cord istället för tamp.