Hylsmutter till roder

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Hylsmutter till roder

Inlägg av johan swe-1870 »

Några olika varianter av hylsmuttrar och pinnbultar till roderbeslag:
pinnbult.jpg
pinnbult.jpg (42.89 KiB) Visad 20996 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Pinnbult till roderbeslag

Inlägg av Jim »

Är det samma leverantörer eller har du hittat dem på olika ställen?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet faktiskt inte var de kommer från. Bilden har jag fått mig tillsänt och bara publicerat.

Den vänstra tror jag är original hylsmutter.

Det finns förresten mer info om olika hylsmuttrar i tråden Ett par detaljer att fixa på Gulan
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av maja »

Det kan vara jag som har "bjudit" på den bilden i tråden som Johan hänvisar till.

I vilket fall som helst bör man välja gulmetall om hylsmuttrarna ska användas till roderfästena, vilka ju också är av gulmetall. Detta går att inhandla från Göran Helmer på Marieholm i Strömstad eller från Peter Grönlund på Seacamper i Berlin.

Däremot, om hylsmuttrarna ska användas till de rostfria roderplåtarna, bör man använda rostfritt/syrafast material, eftersom man annars riskerar att gulmetallmaterialet avzinkas (även om detta kan ta något decennium). Sådant rostfritt finns att inhandla från t.ex. Siefverts Skruv i Stockholm. Visserligen är hylsmutterns diameter här bara 10 mm mot hålets 12, men skallarna är tillräckligt breda för att hylsmuttrarna ska sitta bra i hålet.

Det finns litet mer att läsa om detta i ett gammalt nummer av Medvind >> http://seglaif.se/medvind
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av IF1426 »

Undertecknad har arrangerat denna bild. I forumet har det i olika trådar skrivits om hylsmuttrar, varvid jag blev intresserad att göra praktiskt prov med de två unika varianterna. Jag har monterat den 3dje typen till mina roderplåtar, som i mitt fall är den korta typen, 4 st.

Nr 1 är original hylsmutter i förnicklad mässing, diam. 12mm.

Nr 2 är Hylsmutter KFHM M8 från Sifverts skruv, diam. är 10mm, har då lagt till en hylsa, diam 12mm för att eliminera de radiella glapp som blir vid anv. till befintliga hål.

Nr 3 är skruv med försänkt skalle MF6S A4 med inv. sexkant tag, den cylindriska hylsan diam. 12mm och M8 gänga, vilken jag har sökt efter men inte lyckats hitta, vilken jag då tillverkade. Att dra skruvarn med insexnyckel är mycket smidigt och kontrollerat, om man jämför att fastdra med 2st skruvmejslar. I Tråden , Förlängd roderbeslag, finns en hänvisning till en Italiensk You tube film som visar reparation av roder, där man vid montering av beslag anv. just denna typ av skruv förband.

L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vill bara lämna några kommentarer.
maja skrev: 27 nov 2018 09:54 Det kan vara jag som har "bjudit" på den bilden i tråden som Johan hänvisar till.

I vilket fall som helst bör man välja gulmetall om hylsmuttrarna ska användas till roderfästena, vilka ju också är av gulmetall. Detta går att inhandla från Göran Helmer på Marieholm i Strömstad eller från Peter Grönlund på Seacamper i Berlin.
Nej, bilden kommer inte från maja utan den har tillhandahållits av IF1426.

Nej, Seacamper säljer inte hylsmuttrar av mässing utan av rostfritt. Det framgår av https://www.seacamper.net/index.php/if/if-shop-products
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av maja »

Ja, det är så som ni skriver om den där bilden. Jag misstog mig. Det var inte den bilden jag publicerade i tråden http://www.ifboat.se/forum/21/998?p=439 ... tter#p4381 utan en snarlik sådan.

Vad gäller materialet lade jag inte märke till att det står Niro pro och förstod jag inte att Niro står för rostfritt på tyska...

En sak jag undrar i ett angränsande sammanhang är att hur Peter Grönlund har valt alla små detaljer som roderfästen, röstjärn, förstagsbeslag etc. till sin nya båt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av IF1426 »

Det är hedersamt att få den bild som jag arrangerat, placerad på första sidan i Forumet. Martin Rundström har då tillsammans med bilden tagit upp vilka krafter som rorkulten överför till roder och roderplåtarna, i den situation som beskrivs i en artikel i Medvind.
Hylsmutter och skruv har varit aktuella i olika trådar i Forumet. Alternativet skruv med försänkt skalle och gängad M8 hylsa testade jag till mitt roder, som har plåtar av den korta typen med 4 fasade hål, som då får ta mer påkänning vid stora roderutslag, än de med förlängda plåtar.
Vid testet med försänkt skruv och hylsa, och vid demontering av ordinarie hylsmutter och pinnskruv, i mässing, upptäckte jag att pinnskruven var angripen av galvanisk korrosion, visserligen i en mindre grad, men blir ändå kasserad. Nu är min båt endast seglad i sötvatten, därför vill jag trycka på att båtar som seglas i saltare vatten, där är det nog inte fel att lossa någon av hylsmuttrarna för att se om det är någon påbörjad galv. korrosion.
Ang. bilden, vilken typ av skruvförband som är att föredra, vill jag inte ge någon tips på.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av IF 2719 »

Snygg bild du tog! Jag har satt sikaflex före jag dragit fast de övre roderplåtarna men nästa gång jag lossar dem så ska jag byta till rostfria skruvar. Rostfritt beslag + rostfri skruv = ingen korrosion? En annan fundering är hur stark rorkulten är, men det är kanske en ny tråd. Sen har jag funderat på om skiktlimmad rorkult är starkare än homogen. Jag har en homogen i ask, som är ett både segt o starkt träslag, men jag känner till flera IF-seglare som seglat av rorkulten i hård vind (det var nog teak). Å andra sidan om man läser trimtipsen från Tjörn runt 2018 så ska båten löpa lätt o då blir det ju inte så mkt rodertryck:)

Vilken artikel i Medvind tog upp rorkultplåtarna o bultarna? Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av IF1426 »

Efter att ha läst nyutkomna Medvind och tittat på bilden från Tjörn runt, funderar jag lite över hur mycket kraft som blir på roder och roderinfästningar. Att roderplåtarna sitter ordentligt fast och håller för tuffa tag.
Det var från dessa rader jag utgick ifrån, som du skrivit i anslutning till bilden. Svar till M R IF 2719

Mvh L-Å Andersson
Franke123
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jun 2018 21:34

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av Franke123 »

Hej,
jag håller på nu att renovera mitt roder. Jag tycker att den bästa tekniska lösningen är att skruva fast gångjärnet som på högra sidan av bilden i början av tråden.
Enligt mina rechercher på nätet går det bra att kombinera rostfritt med brons.
Är det någan som har erfarenhet att kombinera X6CrNiMoTi17-12-2 (rostfritt syrafast stål V4A 1.4571) med CuAl10Ni5Fe4 (DIN-EN 2.0966) i saltvattenmiljö?

Tack för hjälpen!
Micke
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av johan swe-1870 »

I år bytte jag till rostfri hylsmutter med insex på roderplåtarna:
Hylsmutter
Hylsmutter
hylsmutter_r.jpg (81.64 KiB) Visad 19448 gånger
Det blev rätt bra, tycker jag.

Jag har inte provat rostfritt på rodrets gångjärnbeslag, så jag vet inte hur det fungerar där.

M8x16 stämmer med original:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av IF1426 »

I tråden" Förlängd roderbeslag " har sign. Franke123 lagt in en hänvisning till en film , Reparation av roder, del 5, Franke123 återkommer nu med en fråga i den här tråden, Jag har tittat en gång till på filmen där det klart framgår att man monterar de förlängda roderplåtarna med försänkta insex-skruv och med gänghylsa, den variant som finns till höger i bilden ovan. Vad som även framgår i filmen är att vid montering av rodrets gångjärns beslag används " original new bolts fixed", det bör vara en anledning till detta.( Exempel ett i bilden ovan.)

L-Å Andersson
Franke123
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jun 2018 21:34

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av Franke123 »

Jag kommer att göra en korrosionstest. Brons/rostfritt i saltvatten.

Michael
Tom IF1722
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 aug 2020 07:28
Segelnummer: 1722
Båtnamn: Laban

Re: Hylsmutter till roder

Inlägg av Tom IF1722 »

Hej,
Hittat "Hülsenmutter mit senkkopf" men bara i A1 inte i A4 (Marine grade). Någon som hittat leverantör för denna i A4 rostfri marine kvalitet.
mvh
Tom
IF 1722
Skriv svar