Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Nils D »

IF finns både med och utan mantåg. Jag tänkte det skulle vara intressant att samla in lite synpunkter på vilka som är för- och nackdelar med mantåg på en så (relativt) liten båt som en IF.

En anledning till min fråga är att jag har intrycket att många nyblivna ägare till en IF utan mantåg överväger att montera sådana, medan däremot många mer erfarna IF-seglare väljer att ej montera mantåg ens om båten är försedd med fästen för mantågsstöttor. Det kanske kan därför vara intressant med en sammanställning av argumenten för och emot som en hjälp att fatta ett eget beslut.

Ser fram emot att höra andras uppfattningar och era skäl för dessa, vare sig ni är för eller emot. Tala gärna också om vilken slags segling ni ägnar er åt, och med vilken besättning (erfarenhet och ålder) ni seglar. Om jag får många synpunkter överväger jag att skriva något slags sammanfattning för en artikel i Medvind eller till våra webbsidor.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av maja »

Jag köpte min båt sent på hösten 1983. Den var utrustad med förpulpit men hade inga mantåg. En mycket erfaren vän, tillika sjökapten, hjälpte mig, som då hade mer eller mindre noll erfarenhet av segling, att i mestadels hård kuling segla båten den långa vägen hem från Kristinehamn i Vänern till Malmö. Denna tur är beskriven i ett tidigt nummer av Medvind: "Mötet med Ingela".

Jag monterade mantåg inför första säsongen 1984. Det var bra att ha när barnen var små, tyckte jag, och då för tiden var jag betydligt vigare än vad jag är nu, så jag upplevde inte att mantåget var så mycket i vägen. Men ganska snabbt märkte jag att man inte kunde skota hem genuan ordentligt, även om jag drog ner de översta mantågslinorna till nedersta fästet i pulpiten.

Jag började kappsegla LYS så smått, men utan större framgång. År 1988 var jag med på mitt första SM och tog i samband med det bort mantåget. Efter att ha seglat riktig kappsegling insåg jag hur mycket mantåget var i vägen och därför fanns inget motiv för mig att sätta på det igen. Dessutom hade barnen blivit 5 år äldre och växte alltmer på längden. Ett mantåg skulle nog vara mera snubbeltråd än ett skydd.

Pulpiten behöll jag fram till mitten av 1990-talet. Min äldste son kände att det var tryggt att sitta bakåtvänd i den när han tog ner förseglet i hårt väder. Men pulpiten hade en förmåga att fastna i stolparna i de olika hamnarna man anlöpte, och den blev alltmera skev. Efter det att den rivit upp litet av däcket vid en kollision med en förtöjningsstolpe, blev den borttagen för gott.

Efter hand har jag dessutom insett att det är mycket svårare att, med mina korta ben, hoppa/kliva ombord på en båt med pulpit. Dessutom har jag två konstgjorda höftleder inopererade, så numera kan jag varken hoppa eller kliva över höga hinder.

Så numera seglar min båt utan vare sig mantåg eller pulpit. Säkerheten klarar jag med selar till samtliga i besättningen. Mantågsfötterna har jag låtit sitta kvar och de fungerar numera som fästen för fendrar och spinnakerblock.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av IF 2719 »

Bra idé Nils! Det är nog många som vill läsa om detta i Medvind!
Jag har seglat både med o utan mantåg familjeseglat o kappseglat. Jag har 3 barn varav det sista seglat utan mantåg sedan han föddes. Som jag tycker är det både för o nackdelar.

Akterpulpit fördel att man kan sitta på den när man angör hamn. Nacken den är ivägen när man klättrar upp från badstegen samt att den tar plats o att den inte är snygg samt adderar onödig vikt akterut.

Förpulpit fördel för vissa att kliva ombord, den är bekväm att hålla i om man vill hålla i båten från en brygga, men nackdel att den är lätt att snubbla på och att den är ivägen när man seglar, speciellt kan spinnakern trassla lite där tycker jag. Sen är den inte jättesnygg men ok.

Mantåg har fördelen att barn kan sitta på relingen med fötterna i vattnet utan att man ska vara orolig att de ramlar i. Det finns iofs seglare som aldrig tillåter barnen att hänga i mantåget. Utan mantåg kan barnen sitta vid yttervanten o bada fötterna. Man kan hänga handdukar o badbyxor på tork i mantåget.
Nackdelarna är flera tycker jag, det går inte skota in genuan, det är inte bekvämt att sitta på sargen med mantåg mycket bättre utan om man har krängband. Sen tror jag det är svårare att hjälpa nödställd ombord med mantåg om man inte har sista delen akterut i material som man kan skära av. Det är enklare att skölja ur kastruller o kaffekoppar utan mantåg. Sen är det snyggare utan mantåg. Om man låter mantågsfötterna vara kvar så seglar man ju utan men alla skruvhål behöver tätas och det är väl 3x2x6 hål + ev pulpitfästens skruvhål. På vår båt läckte flera mantågsfötter + pulpit + akterpulpit men efter bortmontering o igenplastning är båten snustorr och luktar alltid fräscht innuti. Det är nog ingen bra idé att fästa täckställning i pulpitar o mantågsfästen för då kommer vinterns vindar nog skapa rörelser som leder till läckage.

Jag skulle aldrig montera nya mantåg eller pulpitar på en IF där inga borrhål finns, men vi seglar i princip alltid inomskärs i Sthlm skärgård men om man ska göra längre seglatser med långa distanser utmskärs kanske mantåg är bra, det kan jag mkt lite om. Mina erfarenheter av mörkersegling är också mycket små och där kanske mantåg är bra?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det här är ett utmärkt diskussionsämne, där det säkert finns många olika synpunkter!

Jag har liknande erfarenhet som Marek och Martin. Min båt var vid köpet 1991 försedd med mantåg och förpulpit. Eftersom barnen då var små seglades semestrar de första 6-8 åren med mantåg. Vid tävling var mantåget demonterat.

Men det är längesen mantåget varit på båten. Det ligger nu bara i källaren. Fästena sitter kvar på båten och används till fendrar och block. Vi kom efterhand på att det var mycket bekvämare att segla utan mantåg. Det är lättare att röra sig och det blir enklare att hantera skot och segel av olika slag. Det är närmre till vattnet då maten lagas och när vi diskar.

Jag tycker jag blir väldigt begränsad i sittställningar vid segling med mantåg. Det är helt omöjligt att sitta på skarndäck och styra, vilket jag tycker är skönt som omväxling. Det är svårt att styra på telltales i genuan om man sitter i sittbrunnen. Blåser det ordentligt och båten lutar får jag stå på snedden i sittbrunnen, vilket gör att jag skaver sönder ryggen mot mantåget och svanskotan mot sittbrunnssargen. Utan mantåg blir det betydligt lättare att hitta olika sittställningar i olika förhållanden. För att kunna sitta säkert på kanten har vi hängband att stoppa fötterna under, men de används mer för trygghet än att hänga i.

Vi är nu ca 60 år gamla och seglar varje år 600-800 M i södra Sverige, Danmark, Tyskland och Polen, vilket alltså innebär en hel del segling på oskyddade vatten. Trots det har vi ännu inte funderat på att montera mantåget igen, men så småningom kanske det kommer på när vi blir ännu äldre och orörligare.

I motsats till Marek har vi däremot behållit förpulpiten. Den tycker vi är väldigt skön att stöda smalbenet mot då vi går av och på båten med packning i händerna. Dessutom gör pulpiten att spinnakerskotet inte hamnar under fören, utan snällt lägger sig på däck. Den är kanske lite i vägen för försegel på öppna vindar, men det har vi lärt oss att leva med.

Jag tror som Martin att det är mycket lättare att dra upp en besättningsman ur havet utan mantåg, som vid ett sådant tillfälle nog bara är i vägen.

En fördel med mantåg är att det finns nånstans att fästa linan till gästflaggan.
En annan fördel är att det är lättare att röra sig på båten när den har det smala höga bomtältet monterat.
En tredje fördel är att det går att öppna bomtältet och hänga tältdörren över mantåget, så att tältet blir lite halvöppet. Det kan vara bra när det småregnar lite.
Sedan är ju mantåget en enkel plats att torka handdukar på eller hänga fendrar i.
Om båten lutar och har uppfälld sprayhood och du ska upp på däck är det lättare om det finns mantåg.

Som sagt, det finns säkert fler idéer och synpunkter om detta!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av maja »

En viktig aspekt är det här med säkerheten, som framkommit i tråden. Även om man kan tycka att man har det lättare att hålla sig kvar ombord på en båt med mantåg, blir det desto svårare att plocka tillbaka någon som fallit överbord. Det minsta man kan göra för att underlätta det i så fall är att han tamp isf. vantskruv vid aktersta ändan av mantåget, vilket man kan skära av vid behov.

Jag har tappat gastar överbord fyra gånger i mitt långa seglarliv. Det har varit fördäckare som har varit oförsiktiga när de rört sig på fördäcket i rådande hårt väder. En har suttit utan krängbanden runt fotlederna och släppt taget om sittbrunnssargen när hen satt och burkade i lä i väldigt lätt vind.

Alla gångerna har jag använt den metod som jag lärde mig på mitt första seglarläger: Den nödställde lägger sig och flyter på rygg. En av de kvarvarande ombord tar tag i armarna och den andra under knävecken. Sedan rullar man enkelt upp den nödställde ombord utan någon större fysisk ansträngning. Detta hade varit ganska besvärligt, nästintill omöjligt om där stod några mantågsstolpar i vägen och en massa mantågslina fastsittande eller löst hängande däremellan...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Nils D »

Tack för intressanta svar, med flera intressanta synpunkter som jag själv inte tänkt på.

Samtliga ni tre som hittills svarat är både tur- och kappseglare. Vore trevligt om det också kom in synpunkter från någon eller några som enbart turseglar.

Min egen uppfattning, som turseglare som aldrig kappseglar, men som ofta seglar ensam, är att mantåg enbart är till besvär på en IF. Så det första jag gjorde när jag köpte min båt var att montera bort dem. Mina skäl är att friborden är för smala för att man skall kunna röra sig smidigt på däck utan att kunna röra någon del av kroppen utanför skrovet, och mantågen är så låga att de inte är något som hindrar någon att trilla överbord. Snarare tvärt om; de är så låga att de snarare fungerar som snubbeltråd. För att inte trilla överbord i hård vind föredrar jag en säkerhetslina.

Ett annat skäl att inte vilja ha mantåg är att de hindrar förseglet (genua eller fock) från att stå väl på öppna bogar, vilket i och för sig delvis, men aldrig fullständigt, kan kompenseras för genom att dra ner den förligaste delen av mantåget till däck. Men såväl segeltrim som segelhantering blir sämre med mantåg monterade.

Akterpulpit (pushpit) tycker jag inte har någon funktion utan bara är i vägen. Men jag har ett motorfäste (Folkbåtcentralens) som gör att jag kan ta motorn i och ur vattnet utan att behöva lämna sittbrunnen. Kanske är en akterpulpit ett stöd när man skall höja och sänka motorn om man har det vanliga Trem-fästet? Någon som har erfarenheter och synpunkter på detta?

Förpulpit kan vara användbar om man seglar själv för att ha något att snabbt beslå föreseglet mot så det inte åker i vattnet när man tar ner det. Med förseglet på rulle, som jag nuförtiden har, finns inte längre det behovet. Men tills vidare får pulpiten vara kvar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Jim »

Jag har ju inte haft IF så länge men är nog benägen att hålla med om att mantåget inger lite falsk säkerhet. Redan nu har jag varit på väg att stå på huvudet över mantåget ett par gånger för att det fungerat just som snubbeltråd.

Min far lärde mig att alltid hålla i båten med en hand och lösa de uppgifterna som behövde lösas med den andra. Paniken var rätt stor när man låg och kröp runt på på fördäck, utan mantåg, och endast en liten relingslist att hålla sig i. Men faktum är att de två gånger som jag själv gått överbord så har det varit lugnt och fint väder.

Jag funderar just nu på om jag skall ta bort mantåget eller inte. Det skall kanske nämnas att vi bara har en wire överst på vårt mantåg så det går att ta sig upp mellan relingskanten och mantågswiren.

Något som Nils nämner ovan är just obehaget att sänka ner motorn under kraftig sjögång. Här känner jag väl att mantåget kan ge en lite extra att hålla i men inte mer än så. Jag brukar sätta armkrok om häcksatget för att hålla mig kvar på akterdäck. Sen har man kanske blivit lite för bekväm av sig med åren och kanske använder motorn lite oftare än vad som behövs. För gick det ju utmärkt att segla in i hamn :lol:
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är lite lustigt att inläggen hittills mest talar för att mantåget ska bort.

Mycket handlar kanske om vana. Jag trodde, liksom de flesta, att mantåget var ett måste när barnen var små. Men jag har senare sett flera exempel på folk med små barn som släpper dem mycket mer än jag vågade göra med mina. På både Folkbåtar och Jollenkreuzer klättrade barnen omkring i hamn utan både mantåg och flytväst och tog sig obehindrat i land med fiskegrejor, disk och vattendunkar. Föräldrarna litade på att barnen skulle skrika i högan sky om något hände, vilket det så klart aldrig gjorde. På båtar av denna storlek är det ju oftast inte så svårt att fiska upp någon eller något om olyckan inträffar.
Nils D skrev: 07 jan 2019 10:36 Akterpulpit (pushpit) tycker jag inte har någon funktion utan bara är i vägen. Men jag har ett motorfäste (Folkbåtcentralens) som gör att jag kan ta motorn i och ur vattnet utan att behöva lämna sittbrunnen. Kanske är en akterpulpit ett stöd när man skall höja och sänka motorn om man har det vanliga Trem-fästet? Någon som har erfarenheter och synpunkter på detta?
Jag har heller ingen erfarenhet av akterpulpit på IF. Men jag tycker den mest ser ut att vara ivägen. Blir det inte krångligare att hantera motorn om båten har akterpulpit?

Förpulpiten gillar jag. Den är skön att ha, både i hamn och till sjöss.

För vår del gäller grundregeln att vi försöker få allt i ordning på lugnt vatten, helst inne i hamnen. Sedan seglar vi. Då befinner vi oss i sittbrunnen och undviker att ta oss upp på däck överhuvudtaget.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sabin.p
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2021 19:27

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Sabin.p »

Hej

Håller på att bli en som har mantåg och kommer därför med en fråga om fötterna som monteras på däck: är dem vinklade eller inte. Såg att det finns med 7 ⁰ vinkel, men då känns det som att det blir ännu mindre plats på däck.

/Sabin
Do one thing every day that scares you
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av andreas IF-259 »

johan swe-1870 skrev: 08 jan 2019 20:57 På både Folkbåtar och Jollenkreuzer klättrade barnen omkring i hamn utan både mantåg och flytväst och tog sig obehindrat i land med fiskegrejor, disk och vattendunkar. Föräldrarna litade på att barnen skulle skrika i högan sky om något hände, vilket det så klart aldrig gjorde.
Men att ha barn springandes i och ur båten utan flytväst borde vi nog kunna enas om är en dålig ide.
Ingen som håller på att drunkna kommer att skrika, så det känns som en ganska vag livförsäkring.

Ursäkta respons på gammalt inlägg, men nu när tråden väcktes igen kände jag att detta kunde behöva kommenteras.
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av maja »

Sabin.p skrev: 26 maj 2021 08:48

............ med en fråga om fötterna som monteras på däck: är dem vinklade eller inte. Såg att det finns med 7 ⁰ vinkel, men då känns det som att det blir ännu mindre plats på däck.


De vinklade mantågsstöttorna är till för båtar med däck som lutar mycket mot relingen. IF-båtens däck lutar inte mycket om det nu lutar något över huvud taget. Därför ska man välja mantågsstöttor som inte är vinklade enligt min mening.

Var nere vid båten igår och kollade med ögonmått. Mina stöttor verkade inte vara vinklade så vitt jag kunde se. (Jag har inget mantåg och inga pulpitar, men har låtit stöttorna sitta kvar som fästbeslag.)

För övrigt, det är ytterst få drunkningsolyckor som sker från segelbåtar. De flesta (på vår, sommaroch höst) sker vid grunda stränder eller när en full man i övre medelåldern är ute och fiskar med sin kompis i ekan och reser sig upp för att pinka.

Själv använder jag säkerhetslina som jag kopplar i flytvästens integrerade sele.

Har för övrigt någon någonsin sett ett mantåg eller pulpitar på en Nordisk Folkbåt?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sabin.p
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2021 19:27

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Sabin.p »

Tack för svar Maja! Det kommer bli rättvinkliga.

Två regel har jag infört redan: alltid hålla i båten med en hand och alltid ha på sig flytväst. Säkerhetslina och sele kommer monteras så småningom.

Mantåg kommer kanske till hands när man väl glömt regel nummer ett kan jag tänka mig.
Do one thing every day that scares you
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av maja »

Kanske det. Men mantåget funkar inte särskilt bra för en person av fullängd. För att det ska funka som säkerhetsutrustning, måste man nog krypa på däck. Annars blir det bara något slags snubbeltråd.

Däremot funkar mantåg och förslagsvis med tillhörande mantågsnät mycket bra om man har småttingar ombord. De kan stå upprätta och hålla sig i övre vajrarna.

Men fortfarande är flytvästen a och o, både för barn, tonåringar och vuxna.

Och varför kommer säkerhetsselen i andra hand..?.. I min båt har man sele om man seglar i hård vind på öppet vatten och om man bara är 2 personer ombord, särskilt då den ena av dem är oerfaren.

Om ni har mantåg, kan man överväga att permanent byta bort den stora genuan mot en mindre fock. Focken ger ingen prestandasänkning för en genuabåt med mantåg, där det ju inte går att skota in seglet ordentligt och få främre delen av underliket att smita längs relingen. En fock firas och hissas från liggande på fördäck och kan lätt dras ner med en enkel nedhalare i fallhornet. Och man kan i så fall även välja bort sin genuarulle, som ju ger en avsevärd prestandasänkning på ena bogen, om man har rullat in en bit av seglet...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av IF 2719 »

I vilken situation finns risk? Har det någon gång hänt att barn fallit över bord på grund av att det inte fanns mantåg?

Min 11-åring har varit med sen 5 månaders ålder. Han har ramlat i 2 gånger. Båda gångerna när vi låg förtöjda, en gång när han klev på o halkade på fördäck o dök med huvet före ned i vattnet (vi hade inte mantåg) den andra samma dag när han ramlade från bryggan. Han hade flytväst på vid båda tillfällen, det var seglarläger på Verkarna o det fanns en studsmatta en bit från den hästskoformade bryggan och det var djupt i hela hamnen. Sonen var 4-5 år o kunde inte simma. Flytvästen åkte av vid studsmattan o jag satte på den igen många gånger varje dag.

Jag tror riskerna finns i hamn, vid bryggan, dagtid o kvällstid. Det gäller att barnen har flytväst på hela tiden o lär sig ta det försiktigt. Föräldrar har uppsikt hela tiden. Det går säkert ta reda på mer om riskerna. Kanske minskar de med mantåg, men jag är tveksam.

Dottern ramlade i när hon var 6-7 år. Det var lugnt väder, nästan stilltje, i Mälaren i ett lugnt sund. Vi hade mantåg o hon satt på pulpit i fören, systern stod bakom. Plötsligt hörde vi ett plums när hon ramlade i.

Äldsta dottern ramlade nästan i när hon var 6-7 år det var när vi låg förtöjda i hamn. Vi hade mantåg o jag fångade armen i fallet från båten. Hon hade inte flytväst, just då. Sen den händelsen är vi mkt noga med flytväst.

Vi vuxna har ramlat i var sinn gång. Jag när jag fixade o lutade mig ut i lugnt väder nära hamnen. Min fru när hon tappade balansen på fördäck pga svall utanför hamnen. Båda gångerna fick vi tag i yttervant o plurrade bara delvis tills vi drog oss upp igen.

Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av maja »

IF 2719 skrev: 27 maj 2021 22:20
Dottern ramlade i när hon var 6-7 år. Det var lugnt väder, nästan stilltje, i Mälaren i ett lugnt sund. Vi hade mantåg o hon satt på pulpit i fören, systern stod bakom. Plötsligt hörde vi ett plums när hon ramlade i.
Min yngste son hamnade i vattnet vid hemmabryggan, när han höll på att klättra upp och ner vid pulpiten. Det var vid den tiden då pulpit och mantåg fortfarande var påmonterade. Han hade flytväst, som vi alltid var mycket noga med. Det hördes ett galltjut i hela hamnen, när vårens Öresundsvatten kylde av honom. Vi drog upp honom enkelt med handtaget i flytvästen och bytte kläder. Efter det har han aldrig ramlat överbord...

Själv har jag hamnat i vattnet en gång, helt frivilligt. Jag hoppade i för att rädda plånboken som hade glidit ur innerfickan... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar