Skott och inredning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Skott och inredning

Inlägg av Jim »

Jag misstänker att den strukturella styrkan i IF:en kommer från de stringens som finns lite här och där i båten samt huvudskottet i framkant på garderoben. Mycket av resterande inredning sitter endast fast med klen mässingsskruv och bör ju inte tillföra så mycket skrovstabilitet.
Rent bortsett från att man inte kan kappsegla båten enligt klassreglerna så undrar jag om det ör möjligt att plocka ut all inredning och fortfarande kunna segla med båten?

Anledningen är givetvis att det skulle underlätta renoveringen samtidigt som vi kan använda båten som dagseglare. Efterhand som inredning mm renoverats så skruvas allt tillbaka.

Några funderingar på vad man inte bör plocka bort om man fortsatt skall kunna segla båten?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skott och inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror du har rätt i att de inplastade förstärkningarna räcker för att styva upp båten. Den löstagbara träinredningen är så lätt att ta loss att den knappast tillför något särskilt vad gäller hållfastheten.

Men tänk på att båten blir svår att hantera utan inredning. Att ta sig ner utan fotsteg eller kojer är ett spektakel redan när båten står still på land. Att göra det i en seglande båt blir nog värre. Och att röra sig nere i en helt tom seglande båt för att byta kläder, hämta mat eller använda hinken blir nog ett äventyr som slutar med blåmärken lite varstans.

De tre träskivorna som bildar sittbrunnsskottet kan vara svåra att få loss utan att först ta bort listerna som håller ruffluckan. Det betyder att det blir svårt att stänga och låsa båten medan renoveriingen håller på. Fast det borde nog gå att skruva tillbaka listerna provisoriskt, alltså utan tätningsmedel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Skott och inredning

Inlägg av Jim »

Jo det kommer nog inte att bli så lätt att röra sig i båten utan all inredning. Samtidigt som man gärna vill segla båten så är ju också sommaren den tiden på året då man har bra temperaturer för att plasta och limma med epoxi.
Egentligen är det som jag vill komma åt klädseln i taket men den sitter i kläm av garderobsidan och lite annat smått. Plockar man bort garderoben så misstänker jag att salongskojerna inte blir speciellt stabila.
Alternativt skulle man ju kunna skruva tillbaka dem när man väl fått ner takskivorna.
Vi får se hur jag gör när våren kommer.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skott och inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Det stämmer att salongskojerna tappar sitt fäste om garderobsskotten tas ned. Det är nog till och med så att det är svårt att få bort garderobsskotten utan att först ta bort salongskojerna. Enligt varvets monteringsanvisning börjar hela inredningsbygget med att garderoberna sätts på plats och sedan bygger man resten därifrån.

De olika delarna håller fast varandra, så det är svårt att inte plocka ut alltsammans.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Skott och inredning

Inlägg av Jim »

Nu när jag börjat renovera inredningsskivorna så blev jag lite förbryllad. Efter att jag slipat skivorna så skulle jag sätta tillbaka listen för "locket" på babords garderob och konstatera att babords aktre garderobsskiva och "frontskivan" inte ansluter på samma höjd. När jag tittar på några bilder som togs innan inredningen plockades ut så skall det tydligen vara så.
IMG_20190609_105659.png
IMG_20190609_105659.png (1.2 MiB) Visad 10513 gånger
När jag har googlat runt och tittat på bilder från andra IF:ar så verkar skivorna avslutas på samma höjd, men jag förmodar att det kanske förekommer en hel del olika varaianter.
Senast redigerad av 3 Jim, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skott och inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Kanske har det blivit olika gjort på olika båtar. Mitt skott har samma höjd som garderbobsfronten:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Skott och inredning

Inlägg av IF1426 »

Din bild Jim visar före demontering av inredning, tyder på att båten sannolikt har levererats med inredning som byggsats. Delar i byggsatsen som skall inpassas mot skrovet hade en viss arbetsmån som sågas bort till rätt passform, när garderobssidan är inpassad mot skrovet och framkant i lod skall fronten inpassas och då justeras den nedre delen så att ovansidan turas till rätt höjd, passningen av front och sidostycke har nog monterats i fel ordning, antar att du inte är den första ägaren av båten och då monterat inredningen. Har monterat inredningen i min båt , och minns att det var en del passning fram och tillbaka innan man kunde slut montera t.ex. garderobsdelen, om du vill justera någon av delarna till rätt höjd kräver det nog att fronten åtgärdas på något sätt, men hur, då vill jag nog se det på plats.

L-Å Andersson
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Skott och inredning

Inlägg av Jim »

Det låter ju logiskt. Om jag skall fixa det så är det nog i ovankant jag får ta av tre-fyra centimeter. Tar jag i underkant så kommer inte skivan att nå upp till rufftak/mastbalk.
Men samtidigt tycker jag det är lite charmigt så jag tror jag behåller det som det är :P
Det har inte stört mig tidigare men jag blev ju lite fundersam när jag skulle börja passa ihop skivorna igen.
Däremot så bekräftar det du skriver något som jag misstänkt ett tag - att det är en båt där inredningen monterats som byggsats. Jag tycker mig se en del roliga lösningar som inte riktigt stämmer överens med monteringsanvisningarna på förbundets hemsida.
Skriv svar