Torrboll eller fuktslukare, enkel "gör det själv" variant.

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Torrboll eller fuktslukare, enkel "gör det själv" variant.

Inlägg av Jim »

Nu har nog många tagit upp sina IF:ar och håller på att stänga dem inför vintern. En del av er känner säkert till detta men jag har inte hittat något på forumet så jag tänkte beskriva hur man gör en egen mega-torrboll.

Först behöver man en vanlig hink och ett durkslag (spagettisil), helst i plast. Kostar 60 kronor på Biltema.
Sen åker man till Granngården och köper en 25 kg säck med kalciumklorid för 149 kronor eller en 25 kg säck med magnesiumklorid för 99 kronor.
Jag har själv använt kalciumklorid och har ingen erfarenhet av magnesiumklorid men enligt utsago så skall det fungera lika bra. Vad som däremot inte fungerar är vanligt tösalt som man t ex kan köpa på Biltema.

Lägg i en rejäl omgång salt i durkslaget och sätt durkslaget i hinken. Så, nu har du en mega-torrboll :P

I vår stora båt så hade jag från början två hinkar men fick fylla på nytt salt någon gång i slutet på februari. Nu har vi tre hinkar och de klarar hela vintern utan att behöva påfyllning.
Säcken köpte jag för sju år sedan och jag har fortfarande en hel del salt kvar. Se bara till att den förvaras torrt och i en tät påse mellan vintersäsongerna.

I IF:en har jag bara satt en "torrboll" just nu. Kanske behövs en till men det får tiden utvisa.
Viktigt är också att stänga till båten ordentligt. Alla ventiler är stängda. Förluckan är stängd. Jag har satt i en tät lucka (en målad plywoodskiva) där ruffluckan skall sitta. Det går givetvis att sätta plast äver ventilationsgallret istället om man tycker det är enklare.
IMG_20181119_124827.jpg
IMG_20181119_124827.jpg (60.71 KiB) Visad 10132 gånger
Lycka till!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Torrboll eller fuktslukare, enkel "gör det själv" variant.

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var ett smart sätt att ordna avfuktning nästan utan att det kostar nåt!

Jag provade för längesen med båtbutikens köpeversion av detta. Det fungerade, men jag tröttnade då jag en gång råkade sparka till behållaren så att den välte ut hela sörjan i en koj. Det var svårt att samla upp fukt- och saltblandningen från alla ställen den hamnade på. :evil:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Torrboll eller fuktslukare, enkel "gör det själv" variant.

Inlägg av Jim »

Om man nu har för vana att välta ut torrbollarna :P så kan man kanske lägga en tung sten i hinken så välter den inte så lätt. Lite produktutveckling är alltid bra!
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Torrboll eller fuktslukare, enkel "gör det själv" variant.

Inlägg av Jim »

Återkoppling från en torrboll :P
När jag idag tog av presenningen och öppnade upp båten kunde jag glatt konstatera att mina hemmagjorda torrbollar fungerat bra i vinter. Det var mellan 10 och 15 cm vatten i de två 12-litershinkarna och kanske 1 till 2 dl salt kvar i durkslagen.
Alla ventiler har varit stängda och gallret i rufflucka var tätad.
Jag hade glömt kvar ett litet anteckningsblock i båten men det var helt torrt och visade inte spår av att ha tagit till sig någon fukt.
Som sagt bara en liten återkoppling för den som är intresserad.
Skriv svar