Surfplatta med Sjökort

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Läsplattor och mobiltelefoner är ljussvaga och tål i princip inget vatten, så det kan vara svårt att ha dem i sittbrunnen. Men de är bra som komplement till en navigator och/eller papperssjökort.

Jag själv kör med Eniro på sjön och/eller Navionics som reserv på min lilla 8 tumsplatta och på min mobiltelefon samt har investerat i en bärbar Garmin med sjökort. Papperssjökorten använder jag för att få bra översikt.

Man kan läsa i Ufs för att få en uppfattning om de digitala sjökorten alt. papperskorten behöver förnyas. Eniro på sjön uppdateras ständigt så vitt jag har förstått.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zevee
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 okt 2015 06:21

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Zevee »

Personligen så fungerar iPad helt okej, ljusstyrkan är usel i solsken. Vattentätt skal är billigt. Största fördelen enligt mig är översikten och hur lätt det är att använda(man kan ge det till någon som aldrig varit på sjön och låta dom navigera), det är väldigt lätt att planera med den.

Mobil är oftast lite smått, och man får dålig översikt.

Det kan vara lite mekigt när man seglar själv dock, särskilt när man måste segla aktivt. Jag skulle inte rekommendera ett iPad köp för navigering, men det är däremot skoj att testa med om man har en iPad sen tidigare. Personligen så kommer jag antagligen byta ut min iPad mot en vanlig GPS när jag lyckats bestämma var den ska monteras..
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag använder handhållen Garmin med sjökort. Den är liten, men läsbarheten är utmärkt i solsken, bättre ju mer det lyser på den. Jag gillar att den har riktiga knappar, jag gillar att den har vanliga batterier. När batterierna är slut stoppar du bara i nya och så kör den igen. Eftersom den inte sitter fast är det bara att flytta den till där den passar för situationen; på sittytan, i handskfacket, i handen, nere i båten, under sprayhooden, vid rorsman eller vid gasten. Det passar mig perfekt.

Jag hade inte orkat hålla på att ladda platta eller liknande, och dessutom hålla den undan från väta. En platta skulle inte gå att hantera med en hand, vilket jag vill kunna göra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Karin Harding »

Är det någon som vet om denna Garmin Montana 110 http://www.marinaman.se/navigation-elek ... ontana-610 är dubbelt så bra som Gamins GPSmap78 http://www.marinaman.se/navigation-elek ... /gpsmap-78 ? Eftersom den är nästa dubbelt så dyr. Den första verkar vara optimerad även för fjäll och trafik, det kan ju vara bra kanske. Den andra flyter, det är ju smart! Vilken är bäst, säkrast och enklast, för att navigera runt med sin IF tro?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Den är nog bara dyrare för att den är nyare och mer modern (utan knappar).

Jag själ var en Garmin 76 CSx (med knappar) (föregångaren till Garmin 78) som jag köpte redan omkring våren 2011. Den var omodern redan då (Garmin 78 hade lanserats) och därför ganska prisvärd.

Det enda dilemmat med en äldre typ av navigator är nog att det kan vara svårt att få tag i reservdelar. Tillverkarna är snabba med att inte erbjuda delar och man får vid behov leta på den kinesiska piratmarknaden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag är så glad i min Garmin GPSMAP 78s att jag idag handlade en ny sådan. Den är tydligen fortfarande aktuell bland Garmins modeller i den klassen.

Anledningen är att min gamla fick så mycket vatten på och i sig efter några rejält våta dagar förra årets semester. Jag lagade den då temporärt genom att skruva isär den och lägga den i en påse med basmatiris över natten. Tyvärr har felet återuppstått, så nu var det dags för åtgärd. Den har varit med om mycket och har fått en hel del stryk, så det var inte mycket att orda om.

Som sagt, jag köpte en precis likadan igen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Karin Harding »

Tack för bra tips! Det är lockande med en handhållen Garmin och fler kappseglare verkar använda den. Men jag vill här även nämna ett till förslag från Tord Örnelund som ensamseglar mycket och långt, jag citerar: ''Sony vanntett nettbrett med Navionics app. https://www.sonymobile.com/no/products/ ... ions/#gref ''
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av IF 2719 »

Det är bekvämt med Plotter. Jag har en Montana 600 och from i år också en laddningsdocka som laddar det interna batteriet. Den funkar iofs också med vanliga ficklampsbatterier. Större skärm är ju inte fel, men det funkar nog inte med för stora grejer i en IF-båt? Vad menar han med "nettbrett", jag är inte så bra på norska...
IMG_1922.JPG
IMG_1922.JPG (92.45 KiB) Visad 20925 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av johan swe-1870 »

IF 2719 skrev: 31 maj 2018 22:02 Vad menar han med "nettbrett", jag är inte så bra på norska...
Det var ju ett skojigt ord! Borde det inte kunna vara ungefär "surfplatta"? Vi kanske skulle börja kalla dem för nätbräda hos oss? :lol:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: 31 maj 2018 21:36 Jag är så glad i min Garmin GPSMAP 78s att jag idag handlade en ny sådan. Den är tydligen fortfarande aktuell bland Garmins modeller i den klassen.
Anledningen är att min gamla fick så mycket vatten på och i sig efter några rejält våta dagar förra årets semester.
Oj då, är den modellen inte vattentät? (IP67?). Den ska väl dessutom kunna flyta...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Karin Harding skrev: 31 maj 2018 21:52 ''Sony vanntett nettbrett med Navionics app.'
Det står IP65 och IP68 i specifikationen. Litet otydligt eftersom IP65 är "splash proof" och IP68 vattentät för en viss vattenpelare (0.3 m kanske, tror jag och en viss tid (30 minuter tror jag)...rätta mig om jag har fel.

Jag menar att IP65 inte är tillräckligt i en IF-båt, kanske egentligen inte ens IP68. Läs Johans erfarenheter om detta...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av johan swe-1870 »

Jovisst är en GPSMAP 78s vattentät. Den ska visst flyta också.

Den tål mycket, men inte allt. Det är t ex svårt att byta batteri när både du själv och hela båten är genomvåt, så till slut letar sig lite fukt in. Kondens på insidan av displayglaset kan tyda på att allt inte står rätt till.

Om navigatorn har fått varm och fuktig luft instängd i sig och sedan kyls på utsidan undrar jag om inte fukt kan fällas ut på höljets insida.

Jag tror att om jag skulle utsätta en platta eller telefon för vad min Garmin har varit med om hade den slutat fungera ganska omgående.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Karin Harding »

Garmin Montana blev DYRT! Jag har så fått min handhållna lilla gps med fin skärm. Den kostade typ 4000 kronor. Det visar sig att sedan ska man ladda ner BlueChart sjökort..(de ingår ej) och inget kort täcker hela Sverige utan man får köpa minst tre för att komma landet runt.. och de kostar 1500 kronor styck! Det blev ett dyrt alternativ till en app med gratis Eniro på sjön eller papperskort.. Jag antar att det är detta kort jag ska börja med att köpa ''Bluechart G2 HD mSD/SD HXEU042R Oslo-Trelleb-Väne-Vättern''. Hoppas det inte har sämre upplösning än kortet som bara täcker Oslo-Gbg tex? Så navigationen blir lika dyr som att köpa en helt ny IF-båt.. :roll: :lol:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Ja, Garmin med BlueChart blir nog alltid en dyr lösning.

Man kan kanske komma billigare undan med en läsplatta som tål litet vatten och som går att använda i dagsljus. I så fall skulle jag själv välja Navionics sjökort, som man visserligen får betala en liten slant för... Eniro på sjön har ju en stor begränsning, eftersom t.ex. Danmark inte är med...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av IF 2719 »

Jo, Garmin är lite dyr, men går att köra på vanliga batterier och sen är Garmin sjökort riktigt bra, bättre än Eniro på sjön även om Eniro funkar rätt bra. Vi var vid krånglig inpassage i Sthlm skärgård och hade samma detaljrikedom på vårt Garminsjökort som Hydrograficakortet (som vår kompis har i sin surfplatta men betalat extra för), vi segla in samtidigt. Efteråt jämförde vi med Eniro på sjön och där var inte samma utmärkning av grund på Eniro...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar