Hempels epoxi gentemot Lefants?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 aug 2006 21:24

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Peter SWE-1474 skrev:Man kan läsa på massor av båtforum att man SKALL använda
lamineringsepoxy nuförtiden. Men hur många av dessa råd baseras på egna faktiska kunskaper/forskning/tester mm
Ptja, hur det verkligen ligger till är svårt att sia om som vanlig dödlig. När jag själv väljer nu så går jag lite på det här med avdunstningen av lösningsmedlet och då dess påverkan på skiktet som blir kvar eller om det då blir mer homogent utan lösningsmedel. Jag satsar på det sistnämnda. (Om inte annat kan man ju satsa på att utvecklingen går framåt och det är därför det är nya rön ;) ).

Vad gäller appliceringen tror jag inte det gör så stor skillnad i valet. Står båten utomhus (som min gör) lär jag ändå få vänta till jag får skapliga temperaturer oavsett epoxisort.

Sen kan man ju fundera lite över det här med lite fuktigt laminat och man stänger in det, borde det inte kunna krypa ut på insidan där man ju bara har fin gelcoat?

Har man sen inte nog med dessa bryderier kan man ju alltid fundera över den otroliga nödvändigheten att över huvud taget hålla på och lägga epoxispärr om man använder båten på traditionellt vis med långa vintrar uppe på torra land...
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Cthulu SWE-1043 skrev:..... (Om inte annat kan man ju satsa på att utvecklingen går framåt och det är därför det är nya rön ;) ).
...
Ungefär som nya förbättrade VIA.... Måste varit rysligt dåligt tvättmedel för 20 år sedan :D

Förresten, tycker inte vi som IF-båts ägare att det var bättre förr .... eller nåt?


En fråga till er som behandlat era båtar med lamineringsepoxy. Har ni mätt fukten precis efter upptagning nån gång?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Ämnet är delat

Inlägg av maja »

Diskussionen spårade ur, från att handla om Epoxy till att handla om båtar förr och båtars långskeppsform. Därför har jag delat ämnet. Resten av tråden återfinns under ny rubrik.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag planerar använda NM Böldspärr på botten. Båten ligger mestadels i Mälaren och all biocidfärg kommer förbjudas. När man läser produktbladet för NM Böldspärr så är det flera faktorer att ta hänsyn till tex, att laminatet måste vara helt uttorkat (där man mätt uttorkningsprocessen) och spolat med vatten x flera för att få bort fukthållande ämnen från laminatet, att det inte finns något damm, dagg eller utfällningar vid applicering av lagren, 2-3st. Det ställs rätt stora krav på noggrannhet och bäst är att vara inomhus (lokal är svår att hitta och nog också dyr att hyra), alternativt får väl båten stå på land en säsong, men då finns ändå risk för damm och dålig vidhäftning.

Jag har tittat på rätt många epoxybehandlade IF-båtar och noterat en äggskalseffekt, där man ser att epoxyn släppt. Jag antar att det beror på att någon av strulfaktorerna spelar in (damm, fukt, utfällning, potlife) och har givit dålig vidhäftning. Jag epoxybehandlade ett roder inomhus med NM Böldspärr och den blev stenhård efteråt. Söker nu en inomhuslokal nästa vinter 2018-19 och är tacksam för tips. Alternativt får jag göra det utomhus i mitt båthus 2020 och låta båten stå på land hela säsongen. Sen om den står utomhus så ska jag leta rätt på dammuppsamlare som kan optimera luften och applicera epoxyn i juli/augusti då temperaturen är jämn.

Här är några bilder från 2 IF-båtar som nyligen blästrats i Sätra. Om man ska spackla först eller lägga primer först, spackla sen och avsluta med epoxy har jag inte kollat upp helt än, men ska ta reda på det. Epotex är nog det märket jag tror mest på, men de har också krångligast arbetsbeskrivning med många krav som ska uppfyllas. Alla genomföringar inklusive infästningarna till rodret kommer jag ta bort före epoxybehandling och sätta dit igen efteråt.
IMG_1405.JPG
IMG_1405.JPG (62.37 KiB) Visad 21088 gånger
IMG_1403.JPG
IMG_1403.JPG (59.62 KiB) Visad 21088 gånger
IMG_1404.JPG
IMG_1404.JPG (67.33 KiB) Visad 21088 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av johan swe-1870 »

Intressanta bilder! Det ser onekligen lite gropigt ut. Jag kan inte minnas att min botten var sådan då jag skrapade och slipade den för nästan 20 år sedan. Vad jag kan komma ihåg var den ganska slät. Tyvärr har jag inga bilder från det arbetet.

Vad menar du med äggskalseffekt?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Margulies
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 sep 2016 06:33

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Margulies »

Själv valde jag föregående vårrustning att renslipa botten för att sedan använda Hempels serie som ingår i den helt biocidfria Silic One-serien. Även om det blev väldigt stressigt pga den kalla våren (svårt att hitta tillräckligt många dagar med bättre temperatur) blev jag med en dag till godo med allt, även om jag då hoppade över ett av fem lager epoxigrundfärg.
Innan jag till slut bestämde mig för att våga byta till ett system som inte många hade referenser till och trots många skeptiker till silicon, eftersom det troligen blir svårare att övergå till andra, mer konventionella system efteråt, är mina erfarenheter mer positiva än jag vågat hoppas.
Ytan blev lite apelsinskalsaktig, helt enligt Hempels instruktioner. Det var enkelt att applicera färgen (valde blå kulör till första lagret och svart till andra och sista för att enkelt se var jag skulle måla) och resultatet blev en blank yta som kändes klart annorlunda än tidigare färger.
Så fort det kommer vatten på bildas en nästan gel-aktigt yta som är MYCKET hal (att ha i åtanke vid lyft - var noga med straffningen). En biocidfri färg förhindrar inte snäckor och beväxning genom att släppa ifrån sig gift men genom att ytan är så hal blir det enkelt att exempelvis med en Scrubbis eller genom att dyka och rengöra med trasa eller svamp få bort allt som inte ska vara där.
Själv valde jag att detta första år testa hur förgen skulle klara sig av sig själv, utan tvättning. När jag tog upp i september hade jag noll snäckor! Den mycket sparsamma beväxning som fanns (ett tunt lager) ströks enkelt bort enbart genom att föra fingret över ytan. Bättre än förväntat!
Helt klart var det flera båtägare med traditionella färger som också de hade rena bottnar, om än inte alla, men det viktiga tycker jag är att min botten klarade sig så bra UTAN giftfärg och att det dessutom är så enkelt att hålla den helt ren, speciellt för kappseglingsintresserade.
Om intresse finns har jag fotat stora delar av jobbet att få till botten och även när den togs upp. Jag kan lägga upp dem hör med kommentarer, men hinner inte denna gång.
Från en mer än nöjd IF-seglare med ett - numera - giftfritt samvete.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Rödluvan 1093
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

Johan SWE-1870 skrev: 20 okt 2017 20:56 Intressanta bilder! Det ser onekligen lite gropigt ut. Jag kan inte minnas att min botten var sådan då jag skrapade och slipade den för nästan 20 år sedan. Vad jag kan komma ihåg var den ganska slät. Tyvärr har jag inga bilder från det arbetet.

Vad menar du med äggskalseffekt?
Hej bilderna är från sandblästrade båtar. Kratrarna kan bero på att det helt enkelt blir så när man blästrar men beror nog på svagheter just vid kratern som tex dålig gelcoat eller hålighet av något slag under. Med äggskalseffekt menar jag att epoxyn släpper ungefär som när man skalar ett ägg, och jag är rätt säker på att det beror på dålig vidhäftning. Jag har sett det på flera båtar och det är endast mindre områden, ffa vid vattenlinjen. Man skulle kunna stoppa in en knivspets under epoxykanten och bända bort en liten flaga där den börjat släppa. Inte kul för då får man göra om vid den punkten och när man efterslipar så tunnas ju epoxylagren runt omkring av.

Vid epoxybehandling gäller att få båten helt torr och sen perfekt vidhäftning vid första lagret. NM epoxy rekommenderar att man först använder NM lamnineringsepoxy eftersom den har bättre vidhäftningsförmåga än NM Böldspärr. Jag har också förstått att lösningsmedelsepoxy typ Light primer har god vidhäftningsförmåga. Jag tror ändå att NM produkter håller bättre på lång sikt. Ett alternativ är ju förstås att lägga 6-7 lager Light primer men jag vet att Leif J i Södertälje haft hiskeliga beväxningsproblem på sin IF i Mälaren och att det var tvunget att slipa loss beläggningen. Jag vill helst ha enbart epxoy på botten men man kan ju också lägga på VC 17 eco som ger en blank yta som är lätt att tvätta av.

Jag är inte redo att lägga silicon på botten än. Jag väntar några år med det. Vi får väl se hur silicon funkar efter 3 år på botten. Det är ju betydlig läggare att lägga på ett tunnt lager VC 17 eco med bibehållen bottenfinish än silicon, tror jag. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

En grej till om epoxy o förberedelser för att lägga epoxy. Det gäller att få bra underlag. Jag håller på att fixa rodret, som fått blåsor på hösten o jag skrapat bort och spacklat o sen nya blåsor nästa höst. Nu har jag slipat rent rodret med 40-papper och noterat att polyestern är väldigt spröd på sina ställen. Den sitter, men spricker upp o lossnar lätt när jag går lös med ett stämjärn. Jag har iaf fått loss det mesta lösa. Rodret har stått i rumstemperatur i 3 månader (jag tvättade 3 ggr med vatten före). Nu väger det 25 kg utan beslag och utan epoxy, så vikten lär väl öka några kilo till före jag är klar.

Det fanns en skada mitt på rodret där glasfibern var porös, så jag hackade bort det. Fyllningen ser ut som någon porös korkmatta. De vita partierna på rodret är glasfiber och de brunaktiga polyesterskikt. Sen finns några små områden med gul gelcoat och något ställe med gammal epoxylagning också.

Nästa steg blir att lägga ett lager Lamineringsepoxy 275 från NM. Efter det NM lättspackel och slipning. Därefter tar jag det till båten o ser att allt blir bra och slutligen så lägger jag 3 lager NM Böldspärr. IF-seglare i Stockholm som handlar från Gunnar Svärd i Skogås får IF-rabatt:)
IMG_1753.JPG
IMG_1753.JPG (122.65 KiB) Visad 20392 gånger
IMG_1748.JPG
IMG_1748.JPG (107.71 KiB) Visad 20392 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj, vad det ser ut :shock: Man undrar ju onekligen hur rodren har blivit tillverkade.

Jag har nog haft tur som inte har behövt göra något speciellt med mitt roder.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Det känns lite jobbigt att ta fram stämjärn och hammare o gå loss på rodret, men nu börjar det arta sig. Först NM laminering, sen NM lättspackel och nu NM Böldspärr. Jag kommer inte behöva göra något mer på många år:)
Roder.jpg
Roder.jpg (62.61 KiB) Visad 20010 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra jobbat! Det ser riktigt bra ut!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants, det blir NM böldspärr

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Nu är sandblästring bokad o varvet har också köpt en Tramex Skippermätare, så jag ska mäta skrovet i höst o sen i vår. Har bestämt mig för NM-epoxy. Rodret har bara NM o har varit ganska lätt att tvätta av med scotte. Hoppas bara på en varm o torr vår så att jag kan epoxybehandla o att böldspärren får bra vidhäftning.

Det blir inga tävlingar på försommaren, hoppas jag kan sjösätta till SM v27:)

Här är en länk med info om NM-böldspärrpåläggning utomhus...
https://cenit33svaj.wordpress.com/proje ... fuktsparr/
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Fuktmätte båten med Tramex efter blästring. Höga värden. Tusentals kratrar i gelcoalten där fukt trängde ut. Mätte igen i februari med lägre värden, men var ej nöjd. Efter påläsning så bestämde jag mig för att slipa bort all gelcoat. Det var tungt och tog tid, värk i nacken, besök till naprapat. Blev klar till midsommar. Båten fick torka hela sommaren. I mitten av augusti lade jag på lamineringsepoxy + bredspackning + NM böldspärr. Då jag inte fick på tillräcklig mängd böldspärr (150g/m2 vid varje lager) valde jag att lägga 4 lager istället för 2. Om jag lade på beskriven mängd fick jag rinningar. Slipning mellan varje lager (tot 6), det var tungt men inte alls lika tungt som att slipa bort gelcoaten. Skriver artikel till Medvind med mer utförlig beskrivning o tips! Mvh Martin R
fuktfläckar.png
fuktfläckar.png (614.53 KiB) Visad 16856 gånger
struktur.png
struktur.png (736.23 KiB) Visad 16856 gånger
laminering.png
laminering.png (750.03 KiB) Visad 16856 gånger
spärr 1.png
spärr 1.png (898.08 KiB) Visad 16856 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj, vad du jobbar!

Det ser ut att bli riktigt bra. Vilken fantastisk skillnad mot tidigare!

Det ser nästan ut som om glasfibern inte har blivit riktigt mättad av polyester vid skrovtillverkningen, men det kanske bara är som det ser ut på bilden. Undrar om det är så det kan vara under gelcoaten på våra båtar eller om det bara är din båt som har blivit lite dåligt laminerad?

Det är trist att behöva ha båten på land en hel säsong, men det här kommer att bli bra!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Andreas89 »

Bra tråd med bra bilder.

Jag slipade rent botten till gelcoaten i våras för att sanera VC17 och dess teflon. Jag seglar på Ostkusten och kände för att använda godkänd färg istället. Och så tänkte jag att jag potentiellt kunde epoxibehandla våren -23 då botten var full av små kratrar efter blåsor.

Min gelcoat var ganska så intakt, det var nog bara på ett par dussin ställen där laminatet kikade igenom. När jag i höst slipat loss det tunna färglager jag lade på temporärt för sommaren så provade jag att slipa igenom gelcoaten bitvis och under gelcoaten finns däremot fullt av små blåsor som jag misstänkte.

Blåsor.JPG
Blåsor.JPG (54.64 KiB) Visad 2855 gånger

Så här långt kom jag på första timmen så det tar lite tid. Men då väljer jag ett 3M Cubitron P80 nätpapper som inte är det elakaste pappret, men nära på 100% av dammet hamnar i dammsugaren vilket är riktigt skönt.

Slipning.JPG
Slipning.JPG (69.42 KiB) Visad 2855 gånger

Nedan lilla skrift kommer jag rätta mig efter i jobbet då jag tycker allt är utförligt förklarat och författarens CV i slutet av dokumentet med marginal kvalificerar honom som fackmannamässig expert.

En detalj som inte stämmer med vad man brukar läsa på forum är att torkprocessen inte ska behöva ta någon lång tid. Tar det tid är polyestern förorenad av propylenglykol som är hydrofilt och bör tvättas bort från laminatet som då behöver vara blottlagt. Föroreningen kan lyftas upp till ytan och spolas bort genom upprepad tvätt med helt vanligt vatten och får man bort den ska det sedan inte ta mer än 2-3 veckor för skrovet att torka.

Jag har möjlighet att hyra en Tramex Skipper fuktmätare lokalt så jag får se om jag kan bekräfta den saken med lite mätningar.

http://www.bluestarsurveys.co.uk/osmosis3v6.pdf
Skriv svar