TBT?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

TBT?

Inlägg av PetterLundberg »

Hej alla!
Min marina gör en undersökning om det finns båtar målade med TBT.
Jag skrapade min båt ner till en röd färg målad på gelcoaten, se bilden, är det någon av er som vet vad det kan vara som jag lämnade kvar? Kan det innehålla TBT?

Petter
petters-if.jpg
petters-if.jpg (79.74 KiB) Visad 11441 gånger
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: TBT?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag skulle nog gissa att det är original Polygrund grundfärg. Det satt samma på min båt då jag för många år sedan renoverade botten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: TBT?

Inlägg av maja »

TBT är samma som tennbaserad antifoulingfär/bottenfärg. Denna typ av antifoulingärg är förbjuden att säljas sedan 1989 och förbjuden på båtskrov sedan 2008.

Det är alltså frågan om antifoulingfärg som appliceras ovanpå allting annat i färgväg.
Så jag instämmer med Johans uppfattning, dvs. att det är frågan om en typ av grundförg, t.ex. Polygrund. Dessutom, om det hade varit antifouling, hade den varit lätt att slipa av och då hade den sannolikt inte funnits kvar så nära inpå gelcoaten.

Om man mäter på dagens segelbåtsskrov som alltså ska vara äldre än från 1989, kan man kanske finna spår av TBT. Men jag tror tror att det kan finnas stora rester i marken på båtuppställningsplatserna. Om man bara sprätter alldeles så litet i marken under min båt, finner man stora mängder röd tennbaserad Micron, som hamnade där när jag renoverade min botten i början av 90-talet. I min båtklubb var det flera med mig som gjorde samma sak vid den tiden...

Min mening är att man kanske skulle koncentrera sig på att sanera marken istället för att jaga enskilda båtar....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PetterLundberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 aug 2013 13:09

Re: TBT?

Inlägg av PetterLundberg »

Super - tack för svar!
Petter Lundberg - 3377
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: TBT?

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Mitt varv har mätt på alla båtar. Jag blev rätt förvånad över att ha mkt små mängder bly på min båt, som är grön, o Prydamari hade inga spår av bly (Prydamari är vit).

Jag misstänker att det finns mkt små mängder bly i färgad gelcoat från 70-talet, precis som Napoleons fängelsecell hade bly i färgen på väggarna.

Jag ska leta rätt på mätprotokollet o återkomma... Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: TBT?

Inlägg av Lasse »

Om marken innehåller rester av föroreningar från 1990talet så ligger de rätt bra där. I alla fall om området skall förbli båtuppläggningsplats.
Om de ligger kvar efter 30 års exponering så lär de vara rätt svårlösliga och kan därmed inte förorena avrinnande vatten.
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: TBT?

Inlägg av maja »

Skönt att få veta...
Det lättar samvetet en aning...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar