Montera winschar

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Montera winschar

Inlägg av Karin Harding »

Nu är det dax för SWE 1461 att bli lite snabbare och säkrare, hon har bara gamla mässingsvinschar på sittbrunnssargen. Jag undrar hur man bäst monterar nya underdragna Andersen winschar på rufftaket. Behöver man förstärka rufftaket underifrån? Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag har letat på forum och bland handböcker men hittar ingen instruktion. Vänliga hälsningar Karin
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Montera winschar

Inlägg av maja »

Du behöver inte förstärka taket. Det är redan starkt som det är.

Men ta gärna ner innertaket när du borrar skruvhålen. Det finns kablage som man lätt skadar om man inte är försiktig.
Du ska använda stora s.k. båtbrickor under muttrarna. Det går bra med vanliga muttrar. Tätningsmassan kring hålen brukar komma i tillräcklig mängd på skruvarna för att fungera som låsning.

Jag ska fotografera litet och lägga upp bilder här.
Men du äger ju redan en till båt som är kappseglingsutrustad, 8) så du borde känna till en lämplig placering av winchar och cleats.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Montera winschar

Inlägg av Karin Harding »

Aha, tack det var bra att veta att ingen förstärkning behövs. Jo, winscharna sitter på en bra plats på rufftaket nära sittbrunnen min andra IF, SWE1489 (tack Peter Berg!) så det kan vi mäta upp. // Om du vill Maja får du ändå gärna lägga ut några bilder så samlar vi alla fakta om monteringen här även för andra. Det är ju kanske det viktigaste fixet för att pigga upp orginal-IFar eller hur? :)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Montera winschar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jo, det är en bra sak att göra för att förbättra bekvämligheten!

Det finns nog ingen skriven instruktion. Men dokumentera här så blir det till slut en bra beskrivning!

Jag plockade några bilder från tråden maxbelastning för cleats där mina winschar kan ses:

Bild

Bild

Jag har monterat dem långt bak och så långt bordvarts som är möjligt. De ska helst sitta en bit ut på den välvda delen av taket. Det gör att handtaget inte tar i luckan. Ett tips: se till att du får plats med fingrarna under handtaget, även med fördragen lucka!

Ett annat tips är att fundera på skotråttornas placering. Eftersom jag vill kunna använda sittbrunnen också för bekväm segling eller i hamnen har jag satt råttorna på överbyggnadens utsida istället för på sittbrunnsskottet akter om winscharna. Jag vill ha skottet fritt för att kunna luta ryggen där. Så här sitter de:
Skotråtta SB
Skotråtta SB
IMG_1414r.JPG (36.47 KiB) Visad 20704 gånger
När du har tagit ner innertaket kommer du att se att rufftakets undersida är ganska ojämnt p g a de längsgående förstärkningarna som är inplastade där.

Jag kunde plocka fram dessa detaljer från några bilder ur tråden Renovering av InFinit:
Undersida SB skotwinsch
Undersida SB skotwinsch
DSCF3604br.JPG (57.47 KiB) Visad 20704 gånger
Undersida BB skotwinsch
Undersida BB skotwinsch
S0053418br.JPG (72.95 KiB) Visad 20704 gånger
Här kan man se att jag inte har satt båtbrickor, utan valt en annan lösning. Jag har helt enkelt bankat till ett stycke alumimiumplåt för att sprida lasten en aning och för att lite lättare få dit muttrarna utan att det sticker ner för långt och gör det svårt att få tillbaka innertaket. Det är inte snyggt, men det har visat sig fungera fint. Jag har seglat med den monteringen i 25 år och har aldrig haft av dem efter monteringen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
TorstenNordgren
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 jun 2016 22:46

Re: Montera winschar

Inlägg av TorstenNordgren »

Hej, det här är precis vad jag planerar att göra med min IF 3062 "Tärnan" som bara har original-winchar på sittbrunnssargen. Så det blir intressant att följa ditt arbete, Karin. Skulle vara bra att få reda på litet grund-fakta, t ex:
- position av winch : ritning/ skiss med mått
- typ av winch, fabrikat
- montering, typ av underläggsbricka
- etc

Trimplattan som Johan beskrivit verkar också vara en god idé , senaste nytt ang vilken typ av material är lämpligt? Hur säkerställa på bästa sätt att förebygga framtida läckage i rufftaket efter att befintliga cleats tagits bort?
Vänliga hälsningar/
Torsten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Montera winschar

Inlägg av maja »

TorstenNordgren skrev: 22 okt 2017 20:52 Trimplattan som Johan beskrivit verkar också vara en god idé , senaste nytt ang vilken typ av material är lämpligt? Hur säkerställa på bästa sätt att förebygga framtida läckage i rufftaket efter att befintliga cleats tagits bort?
Vänliga hälsningar/
Torsten
Trimplattan monteras på luckgaraget, så den monteringen påverkar inte rufftaket.

Om man tar bort beslag som monterats med genomgående bult, men även med plåtskruv, så bör man rensa hålet från ev. tätningsmassa, fylla men något slags bra spackel och till sist spackla över med gelcoat i rätt kulör. Om hålet är genomgående, tejpa förslagsvis på insidan, så stannar spacklet kvar i hålet innan det härdat fast. Den principen gäller för alla hål på både däck och rufftak.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Montera winschar

Inlägg av IF 2719 »

Ett par extra winschar på rufftak är bra att ha. Det blir enklare, snabbare, bättre ergonomisk ställning och inte minst enklare att se att det blir rätt skotat. Vi har kvar de aktre winscharna för de är bra att ha om man vill solosegla eller segla med sprayhooden uppfälld (men det är iofs rätt sällan vi seglar med sprayhood:)
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
Embrisa
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 okt 2013 10:45
Been thanked: 1 time

Re: Montera winschar

Inlägg av Embrisa »

Jag använde dessa klossar från Toplicht.de http://www.toplicht.de/en/shop/winde-wi ... eak-gerade som bas när jag monterade winchar på rufftaket. De som är 110 mm i toppen passar perfekt till Andersen 101 winchar. Använde en profilmall för att mäta in rundningen av rufftaket och hade sen tillgång till en stationär bandslip för att forma undersidan av klossarna. De passade förvånansvärt bra direkt efter detta, men sista inpassningen mot rufftaket gjordes genom att tejpa slippapper på den del av rufftaket där jag ville placera wincharna.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Montera winschar

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var ett bra tips! Jag visste inte att det finns färdiga teakunderlägg att skaffa. De du har använt verkar ju ha vettiga mått, så det är nog alldeles utmärkt.

Du har inte en bild på det färdiga montaget du kan visa?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Embrisa
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 okt 2013 10:45
Been thanked: 1 time

Re: Montera winschar

Inlägg av Embrisa »

Johan SWE-1870 skrev: 10 maj 2018 23:00 Det var ett bra tips! Jag visste inte att det finns färdiga teakunderlägg att skaffa. De du har använda verkar ju ha vettiga mått, så det är nog alldeles utmärkt.

Du har inte en bild på det färdiga montaget du kan visa?
Så här blev det:
51243E50-2631-48D8-8F82-3E25D6263BC5.jpeg
51243E50-2631-48D8-8F82-3E25D6263BC5.jpeg (155.53 KiB) Visad 19368 gånger
Jag lämnade klossarna obehandlade och det har funkat hittills, förutom att de numera är gråa i stället för teakbruna (gjorde detta 2014).
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Montera winschar

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra, det ser riktigt snyggt ut!

Som sagt; ett utmärkt tips för den som inte har lust att tillverka egna teakunderlägg.

Jag har också lämnat mina hemmagjorda underlägg obehandlade. Det är nog det lättaste där, eftersom det vore ett eländes jobb att underhålla dem utan att kladda ner taket. Teak klarar sig alldeles utmärkt obehandlad och blir gråsilvrig av sig själv efter några år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Montera winschar

Inlägg av IF 2719 »

Det gäller att winscharna går lätt också. Gastarna klagade lite i 8-10 m/s att de gick tungt, så jag smörjer winsharna och byter också skotblocket till kullagrat. Här är bilder på isärmonteringen, det finns också sprängskiss på Andersen hemsida https://drive.google.com/file/d/0B5-g_R ... NRNVU/view

Hur mycket fett ska man lägga på? Speciellt den nedre teflonplastskivan skapar kanske en hel del friktion mot basen?
IMG_0508.jpg
IMG_0508.jpg (72.33 KiB) Visad 18230 gånger
IMG_0509.jpg
IMG_0509.jpg (87.42 KiB) Visad 18230 gånger
IMG_0510.jpg
IMG_0510.jpg (77.22 KiB) Visad 18230 gånger
IMG_0512.jpg
IMG_0512.jpg (69.85 KiB) Visad 18230 gånger
God jul!
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Montera winschar

Inlägg av maja »

Använd sparsamt med fett. Jag använder ett ganska lättflytande winchfett, som är jättebra men inte går att köpa mer (tror jag). Det är en mindre vitbeage tub som det stod "Watski" på om jag inte minns fel. (med tiden har har alla påskrifter på tuben slitits bort).

Wincharna bör rengöras med lacknafta och en gammal tandborste och smörjas ungefär vartannat år, särskilt de på rufftaket som används för genuaskotning. Den nedre teflonskivan behöver inte smörjas.

Man kan fundera på om kullagrat verkligen behövs för genuaskotblocken. De bryts trots allt ganska litet. Jag själv använder delrinblock av bättre kvalitet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Montera winschar

Inlägg av NinjasLogg »

Hej!

Är det funktionellt (möjligt) att dra ner fall till sittbrunn och hantera dessa med vinscharna på sittbrunnsargen?

Det är många investeringar och projekt nu...🙈
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Montera winschar

Inlägg av maja »

Jag har aldrig sett någon sådan lösning på någon båt av IF-båtens storlek. Men allt är väl möjligt, även om jag kan tänka mig att det kanske skulle vara ganska opraktiskt med långa fall liggande på däck.

Notera att man inte behöver någon winch för att hissa förseglet om man har monterat en försegelcunningham ("halshornsnedhalare") med 3-4 gångers utväxling.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar