Skotbalk - material

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

olarosengren

Skotbalk - material

Inlägg av olarosengren »

Hej!

Jag har tagit bort min skotbalk och den var i rätt dåligt skick, varför jag tänkte byta ut den. Beställer man en från Göran Helmer i Strömstad så kostar den 2.000 kronor, vilket jag tyckte var lite dyrt.

Återstår att göra en själv, alltså. Att få tag på en balk i teak i dom dimensionerna visade sig vara lite svårt. (Ponus snickerier i Stockholm kunde hjälpa till, men de hade leveranstid på materialet på åtta veckor. Men material plus jobb skulle bara kosta 700, vilket ju är mycket mindre än om man beställer från Göran Helmer.) Vad tror ni andra om att göra en i ek eller ask? Om man lackar den med tonkinois-olja eller benarolja kanske det funkar lika bra som en av obehandlad teak, eller vad tror ni?

Hälsningar Ola
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av maja »

Göran Helmer är inte alltid den bäste och billigaste... :oops:

Det finns en firma i Västra Frölunda som heter ABI trä, och som tillverkar skotbalkar bra och billigt. Sök på ordet skotbalk i detta forum, så hittar du den förra tråden i detta ämne.

Ek är generellt sätt mycket starkt, men samtidigt mycket hårt att bearbeta. Ask vet jag inget om. Men dessa träslag har inte den naturliga impregneringen som teak, så därför blir de nog inte lika väderbeständiga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Inlägg av johan swe-1870 »

En skotbalk är rätt enkel att tillverka själv. Jag har själv gjort en av en bit av en gammal dörrkarm av massiv teak som jag hittade. Det kostade bara lite fritid, inga pengar alls.

Som du ser när du tar av dem gamla är det en helt rak balk som är svagt avsmalnande nedåt. Det fixar du enkelt med en hyvel. Ändarna filas lite sneda.

Bulthålen borras efter att du noga mätt upp var de ska vara.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
olarosengren

Inlägg av olarosengren »

Ok, tack!
Martin-2232

Inlägg av Martin-2232 »

Hejsan!

Fixade en ny skotblak nu i våras. Köpte massiv teak från ett ställe i Upplandsväsby. Erlandsson Trade heter det och det blev ganska billigt. Jag har för mig att jag köpte den som heter 2"x3" sågad, som enligt prislistan skall kosta 300:-/meter.

Lycka till!

http://www.erlandson-trade.se/
Användarvisningsbild
Jens IF-294

Inlägg av Jens IF-294 »

Pröva med ett båtvarv om du inte har någon trälevrantör i närheten. Där igenom fick jag material
Skriv svar