Lina för utlösning av autopilotarm

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Lina för utlösning av autopilotarm

Inlägg av Leif Ågren »

Om man seglar ensam med auotopilot är det stor risk att båten behåller sin kurs vid man över bord.
Om det blåser kraftigt är det svårt att ta sig upp i båten även om man har säkerhetslina då vattnets motstånd gör det svårt att ta sig fram till båten

I natt vaknade jag och kom på följande lösning. Ska försöka lägga upp en bild. ( Har haft problem med detta tidigare)

Sätter fast en ca 3-4 m lång lina längst fram på rorskulten. Drar sedan linan under autopilotarmen och låter den släpa efter båten.
Om man faller i vattnet drar man i linan så att autopilotarmen lyftes och frigör armen. Då kommer båten att lova upp och farten att minska så att man kan ta sig upp i båten.
Jag har inte testat ideen men jag tror att det ska fungera. Naturligtvis måste linan vara längre än din säkerhetslina.
Vad tror ni? Kommer det att funka?
Bilagor
auto9.jpg
auto9.jpg (152.46 KiB) Visad 9215 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lina för utlösning av autopilotarm

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror att det är svårt att överhuvudtaget göra något om man har ramlat i vattnet och sitter fast i en livlina. Om båten seglar fortare än tiondels knop misstänker jag att man har fullt upp med att hantera kallsupar. Ännu värre blir det i hårt väder. Frågan är om det ens är att tänka på att försöka ta sig mot aktern för att få tag i en utlösningslina.

Jag tror du bör prova din idé en gång med en hjälpande motorbåt vid sidan om som är fullt beredd att ingripa snabbt om du får problem.

Antagligen är det bäst att ha så kort lina i selen att du inte kan komma utanför relingen överhuvudtaget.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lina för utlösning av autopilotarm

Inlägg av maja »

Instämmer med Johan.

Om båten styrs av en autopilot eller med någon annan självstyrningsutrustning kommer den att fortsätta att segla sin kurs vid mindre störningar. Men om man faller i vattnet och hänger kvar och släpas med, kanske störningen blir så stor att varken autopilot eller annat kommer att fungera.

Jag menar, att om båtens styrning inte är balanserad, kommer båten så småningom att börja länsa pga. att en släpande människa kommer att fungera som ett drivankare. Man får nog räkna med några knop om vinden är frisk. Frågan är vad man orkar med i det läget...

Det bästa är nog att undvika att segla ensam och/eller att säkra sig i sittbrunnen med två korta livlinor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Re: Lina för utlösning av autopilotarm

Inlägg av Leif Ågren »

Det förutsätter att utlösningslinan är längre än din säkerhetslina.
I detta fallet tror jag att man lätt kan fånga utlösningslinan som rimligen bör ligga parallellt med säkerhetslinan när man ligger i vattnet.

Betr. Längden på säkerhetslinan tror jag att det kan bli problem om den är för kort.

Om man ramlar i och är fastsatt t.ex i vanten kommer man inte i närheten av utlösningslinan och båten kommer att segla vidare med bibehållen kurs.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lina för utlösning av autopilotarm

Inlägg av maja »

En säkerhetslina är kort som standard när man köper en sådan komplett med brandhakar. Rätt fastsatt i båten centerlinje eller i lovart ger den ett gott skydd mot att oavsiktligt falla överbord. Två säkerhetslinor bör användas för att man alltid ska ha en fastsatt vid förflyttning på däck.

En lång säkerhetslina ger inget skydd mot att falla överbord. Här förutsätter man att man ska ha möjlighet att kunna komma ombord igen, vilket kanske kan vara svårt om man inte har någon utprovad strategi för detta.

Så gör som Johan föreslår. Prova ut din strategi på ett säkert sätt. Och tänk på att den även ska fungera i tuffa förhållanden. Prova ut hur båten driver utan styrning vid olika skotningar och i olika väder. Släng samtidigt en plasthink överbord fastsatt i en lagom lång tamp för att simulera en släpande människa. Prova att komma tillbaka upp i båten när den driver.

För ensamseglare rekommenderas även att i fickan ha med sig en mobiltelefon med 112 inprogrammerad i ett vattentätt fodral. Där telefonen inte har täckning kan man väja att ha med sig en bärbar VHF med SRC och inbyggd GPS.

Och tänk på att överlevnadstiden är kort i kallt vatten. I tiogradigt vatten förlorar man medvetandet inom en timme. Om man jobbar för att komma upp i båten, blir den tiden väsentligt kortare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar