Renovering av InFinit

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av IF1426 »

Det var en bra lösning på skruvproblemet. Med den borrjiggen blev borret rakt uppstyrt, och när då skruven var så snett monterad, blev det kanske inte kontakt med den. Är det någon typ av bandjärn ingjuten i den inåtvinklade skrovdelen, eftersom det är så svart utmed skruvhålen.?

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack, det fungerade fint att borra med ordentlig styrning! I övre delen är där säkert kontakt med den gamla skruven.

Det kan hända att det som gjorde det så svårt för mig att borra ut skruven i mitt första frihandsförsök var just det att skruven var snedmonterad från början. Jag försökte förstås borra så rakt ner jag kunde, vilket så klart inte gick.

Jag har också funderat över varför det är så mörkt precis under genuaskenan. Några möjliga förklaringar:
  • Kan det ligga stål ingjutet i den invikta delen av skrovet? Isåfall ett lustigt materialval som inte passar i marin miljö.
  • Eller är det korrosionsrester från 42 år gamla mässingsskruvar? Fast jag är tveksam till hur de skulle kunna sprida sig på det sättet.
  • Kan det vara polyester uppblandat med fyllmedel? Jag har sett att varvet lappat i med rödbrunfärgad spackel på andra ställen, troligen polyester blandat med plastmjöl. Jag förstår inte helt varför det skulle ligga spackel under genuaskenan bara.
Jag vet inte vad det är faktiskt. Det verkar ligga en bit in i plasten och dit in har jag inte lust att ta mig bara för att stilla min nyfikenhet. Men det ser onekligen skumt ut!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Jag tror att det kan vara färgat av mässingsskruvarna, på samma sätt som spaltrosten kring mitt förstags-och försegelfäste. Om jag inte missminner mig, har jag likadant under de yttre genuaskenorna. Alternativt kan det vara 42 års ingrodd skit. Du kan ju prova att slipa litet med 100-papper för att se om det är ytligt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av IF1426 »

När det nu framkom att skruvarna som fäster genuaskenan var av mässing, förstår man det bättre, därför skar borret lätt i metallen i skruvänden, när den nu var fullständigt ingjuten.
Om det varit en skena av järn eller metall, ingjuten, hade det kännts när borret går igenom.
När man tittar på bilderna, där den fastnade skruven är avslipad, kommer en ren plast yta fram. Min teori, som sammanfaller med Marek,s, är att skruvar och muttrar av mässing, har avgett någon form av oxidation, om det då har trängt in fukt i utrymmet som finns i skarven mellan däck och den inåt-vinklade delen av skrovet. Det är därför mycket viktigt att den tätfog som ligger i skarven mellan skrov och däck är tät, även under genuaskenan, eftersom skruven inte är tätad i skarven vid skrovgenomgången.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med om att det är mest troligt att det är korrosionsrester. Det gäller alltså bara att se till alla skruvarna tätas ordentligt och att hålla efter tätningen mellan skrov och däck.

Idag tar jag fram fler snickerier som behöver rengöras:
Kojfronter innan rengöring
Kojfronter innan rengöring
DSCF3448r.JPG (363.57 KiB) Visad 13408 gånger
Bilden visar torra delar innan jag gjort någonting med dem.

Jag behandlar delarna med cleaner och skurar ordentligt. Efter renspolning med vatten byter de utseende:
Kojfronter efter rengöring
Kojfronter efter rengöring
DSCF3449r.JPG (352.11 KiB) Visad 13408 gånger
På bilden har de fått rinna av sig det mesta vattnet, men är fortfarande våta. Det rödsvarta har försvunnit och istället kommer en mer normal teak-färg fram.

Det är ett tråkigt och enformigt arbete att göra rent träet, men det är tillfredsställande att se vilken nytta det gör. Jag är också väldigt glad att träet enbart är oljat i min båt. Jag tror detta hade varit ett mycket större projekt om det hade varit lackat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Får du också bort det svarta jordslaget vid plywoodkanterna?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Nja, vid "ändträet" som vetter mot skrovet går det väl bara så där. Behandlingen löser upp gammal olja och smuts och bleker lite. Det fungerar bäst på släta ytor där man får lite plats med skurborsten. Jag har väl inte direkt prioriterat de lite grovt raggiga plywoodkanterna då de ändå inte syns. Jag tror att man måste ta fram sandpappret om man vill göra kanterna fina.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Den aktre kölbalken hade släppt lite i lamineringen på babordssidan mot skrovet. Därför lägger jag några lager ny matta och epoxy:
Laminering av kölbalk aktre bb
Laminering av kölbalk aktre bb
DSCF3450r.JPG (450.89 KiB) Visad 13322 gånger
Övriga tre anslutningar ser friska ut så dem gör jag ingenting åt. Även plywoodskotten som sitter under balkarna ser helt riktiga ut och har inga sprickor i anslutningen till skrovet. Jag tror att balkarnas huvudsakliga uppgift är att bära durkarna, men det känns ändå bra att åtgärda en spricka.

Sedan slipar jag klart skrovsidorna och dammsuger, igen. Det är mycket damm, så det är ett ständigt pågående projekt det där med att städa.

För tillfället ser det ut så här i båten:
Slipad och städad bb-sida
Slipad och städad bb-sida
DSCF3451r.JPG (388.12 KiB) Visad 13322 gånger
Kanske det snart är dags för nästa steg?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag städar jag båten igen. Det är märkligt vad damm där är fast jag dammsög senast igår.

Sedan stryker jag topcoat på alla ytor som inte ska få skrovmatta, dvs kölsvin, mastskott, stuvfack i förpik och stuvfack under stickkoj (under sittbrunnen). Det går åt 1.5 kg topcoat.
Mastskott
Mastskott
DSCF3456r.JPG (327.89 KiB) Visad 13297 gånger
Kölsvin
Kölsvin
DSCF3453r.JPG (321.78 KiB) Visad 13297 gånger
Stickkojsstuvfack bb
Stickkojsstuvfack bb
DSCF3455r.JPG (364.18 KiB) Visad 13297 gånger
Nu börjar det se lite trevligare ut!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av bubbleboy76 »

Spännande.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Tre dygn senare har topcoaten inte härdat överallt. Vissa delar är helt ok, men här och där är det fortfarande klibbigt.

I båten är det 17 grader, men 2 kW elvärme räcker inte till mer när det är bara några plusgrader utanför. Skrovytorna kyls helt enkelt för mycket från utsidan. :cry:

Så du har rätt, nu är det riktigt spännande!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Det ska visst (tillfälligt) bli uppåt 10 plusgrader utomhus om några dagar...

Men även om luften inne i båten är 17 grader varm, så är väl skrovytornas temperatur betydligt lägre, kanske en bit under 10....

I värsta fall får du väl skaffa ytterligare en värmare... I så fall, se till att inte belasta samma säkring..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Seglare är specialister på att vänta. Så därför inväntar jag juldagskvällens 9-10 grader temperatur för att ge topcoaten en sista chans att härda. Jag tar dit ännu fler kupévärmare och kablar. Med nästan 4 kW värme från tre värmare kommer temperaturen i båten nu upp i 25 grader. Om det inte härdar nu så härdar det aldrig! :twisted:
Värmning av topcoat 1
Värmning av topcoat 1
DSCF3464r.JPG (193.71 KiB) Visad 13172 gånger
Värmning av topcoat 2
Värmning av topcoat 2
DSCF3465r.JPG (190.9 KiB) Visad 13172 gånger
Jag har lite problem med att överhettningsskydden löser ut på några av fläktarna, så jag får mecka med dem lite innan de går. Förmodligen har jag slitit ut fläktarna genom att köra dem lång tid i dammig miljö. De är nog inte gjorda för den typen av användning.

Undrar om det går att få i gång härdningen efter en hel vecka? Jag misstänker att det redan är kört. Ja, ja, jag får se i morgon.

Eftersom båten nu blir varm och behaglig till och med på utsidan passar jag på att laga hål från däckskontakt och fockskenor och lite annat.
Spackling av hål däckskontakt
Spackling av hål däckskontakt
DSCF3462r.JPG (132.43 KiB) Visad 13172 gånger
Spackling av hål fockskena
Spackling av hål fockskena
DSCF3461r.JPG (204.53 KiB) Visad 13172 gånger
Gelcoat i färgkod 412 går inte längre att hitta i min vanliga båtaffär, så jag har skaffat 40012 från Jaraplast i Göteborg.

Medan jag spacklar märker jag att den blandade gelcoaten börjar härda, så då är det bara att sluta och kassera det som är kvar i burken. Men det känns skönt att processen har satt igång, så jag inte får samma problem som med insidans topcoat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av IF1426 »

Intressant, vad är egentligen rätt färgkod, för den lite beigare färgen som bl.a. årg. -74 har. Från Marieholms färgkod, som finns att hitta i det gamla forumet är den 412. I min båt är färgkoden stämplad som 421, på registerskylten. Hittade en burk som var för mindre bättringar till min båt, och är märkt 421. Den burken är köpt i Hillerstorp för några år sedan, märke BHP produkter. Nämnda tresiffriga koder är inte aktuella längre.
Drog ut en lista, Gelcoat Colorcodes, där det framgår att Marieholm -71-76, har färgkod J4021.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är en lång historia. Skylten i min båt från 1974 är också märkt med kod 421:
Typskylt 1870
Typskylt 1870
DSCF3466r.JPG (350.63 KiB) Visad 13136 gånger
Enligt samstämmiga uppgifter översätts de gamla kulörkoderna genom att skjuta in en eller två nollor. 421 ska alltså vara 4021 eller 40021 med dagens beteckningar.

Så jag beställde och fick levererat 40021 för flera månader sedan. När jag skulle börja spackla för några veckor sedan upptäckte jag att det är en färg som är alldeles för röd, den såg ut som lingon och mjölk. Jag provade på ett ställe som inte var så viktigt, men helt uppenbart var det fel kulör:
Spacklat med 40021
Spacklat med 40021
S0123427r.JPG (124.17 KiB) Visad 13154 gånger
Bilden är inte jättetydlig, men kulören på spacklet är inte alls samma som däcksfärgen på min båt. Min båt är byggd 1974 och har den vanliga gula skrovfärgen och det beiga däcket som en massa andra IF-båtar också har från den tiden, alltså inget ovanligt. Min båt ser likadan ut som andra när de ligger vid sidan om varann.

Jag blev lite lätt irriterad och skruvade därför loss en lucka och lade en dag på att köra till Jaraplast i Göteborg och välja den kulör som passar bäst. Den heter 40012, vilket hävdas vara samma som den gamla märkningen 412. Firman var mycket tillmötesgående.

För att summera har jag alltså kommit fram till att kod 40021 inte stämmer med den vanliga beige däcksfärgen. Det är istället kod 40012 som gäller.

Mycket märkligt denna sammanblandning av 421 och 412! Det är konstigt att våra båtar är märkta med 421 medan broschyren från Marieholm kallar färgen för 412.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar