Renovering av InFinit
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Titta vad fint det går:
Sedan är det bara att studera balkens skick:
Det syns fuktskador som spridit sig från kabelgenomföringen. Man kan också ana att inte hela balken har haft kontakt med laminatet ovanför, speciellt på bb-sidan.
Sedan är det bara att studera balkens skick:
Det syns fuktskador som spridit sig från kabelgenomföringen. Man kan också ana att inte hela balken har haft kontakt med laminatet ovanför, speciellt på bb-sidan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Nöjd med kvällen kan jag studera platsen där mastbalken har suttit:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
- Ort: Stockholm
- Been thanked: 2 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Gratulerar!
Vilket hästjobb - och i de arbetsställningar vi alla vet inte är de mest ergonomiska eller bekväma.
Två saker, åtminstone, har jag lärt mig av dina exemplariska inlägg, och det är dels att eftersom jag inte tror (ska kolla extra nästa gång) att vi har någon höjdskillnad på rufftaket (eller problem med förstaget) så är förhoppningsvis Ifigenias balk inte angripen. Dels är jag övertygad om att skulle tecken tyda på motsatsen, så inte kommer jag att ge mig på´t själv. Det får bli något proffs med ty åtföljande hål i plånkan...
Janne
Vilket hästjobb - och i de arbetsställningar vi alla vet inte är de mest ergonomiska eller bekväma.
Två saker, åtminstone, har jag lärt mig av dina exemplariska inlägg, och det är dels att eftersom jag inte tror (ska kolla extra nästa gång) att vi har någon höjdskillnad på rufftaket (eller problem med förstaget) så är förhoppningsvis Ifigenias balk inte angripen. Dels är jag övertygad om att skulle tecken tyda på motsatsen, så inte kommer jag att ge mig på´t själv. Det får bli något proffs med ty åtföljande hål i plånkan...
Janne
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Invändig renovering av InFinit
Lyckan står den djärve bi, det blir nog bra när du är klar! Det är inte varje dag man går loss med en slägghammare på sin ögonsten. Jag kan ju önska att de satte uttaget för motorlanternan lite längre bak. På min båt är uttaget precis i bakkanten på balken där ca 1/2 hålets diameter går in i balken. Jag hade också fuktgenomträngning där, men det är tätat o jag bedömer att balken tagit endast lite skada av detta. Mvh Martin
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Nej, placeringen av däckskontakten är inte den bästa. På min båt är hela det vertikala hålet i balken, sedan var det borrat horisontellt genom plasten under rufftaket.
Jag antar att kabelurtaget är placerat i balken därför att det från början användes kontakter som byggde ner på undersidan av däck. Hålet har ju mycket större diameter än vad bara kabeln behöver. Annars förstår jag inte varför man har gjort så stort hål och tvunget ska ha det i balken.
Eftersom man idag kan köpa däckskontakt som enbart sitter ovanpå däck funderar jag på att plasta igen det gamla hålet och göra ett nytt för bara kabeln, men placera det precis bakom mastbalken så att kabeln kommer ner mellan balk och dekortaket.
Ett problem med vanliga däckskontakter är att de inte är konstruerade särskilt bra. De är utsatta vid arbete på fördäck som spinnakergippning, bärgning av försegel eller vid revning av storsegel. De tenderar att brytas sönder. Jag tycker att den elektriska kontakten är lite opålitlig och tror inte heller att de är särskilt vattentäta.
Jag antar att kabelurtaget är placerat i balken därför att det från början användes kontakter som byggde ner på undersidan av däck. Hålet har ju mycket större diameter än vad bara kabeln behöver. Annars förstår jag inte varför man har gjort så stort hål och tvunget ska ha det i balken.
Eftersom man idag kan köpa däckskontakt som enbart sitter ovanpå däck funderar jag på att plasta igen det gamla hålet och göra ett nytt för bara kabeln, men placera det precis bakom mastbalken så att kabeln kommer ner mellan balk och dekortaket.
Ett problem med vanliga däckskontakter är att de inte är konstruerade särskilt bra. De är utsatta vid arbete på fördäck som spinnakergippning, bärgning av försegel eller vid revning av storsegel. De tenderar att brytas sönder. Jag tycker att den elektriska kontakten är lite opålitlig och tror inte heller att de är särskilt vattentäta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Där är båtdelar överallt, både inne i huset och på uteplatsen:
Dessa delar väntar på rengöring.
Dessa delar väntar på rengöring.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Platsen där mastbalken satt har fått en första grovslipning:
Det dammar ganska mycket. Det är bra att ha hörselskydd, andningsfilter och skyddsglasögon. Glasögonen blir dammiga och immar igen efter en liten stund, så man får ta många pauser.
Det dammar ganska mycket. Det är bra att ha hörselskydd, andningsfilter och skyddsglasögon. Glasögonen blir dammiga och immar igen efter en liten stund, så man får ta många pauser.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Jag har mätt, räknat, ritat och funderat på hur ny mastbalk ska tillverkas:
Och slutligen har jag tillverkat en jigg:
Jiggen är fastskruvad i en plan arbetsbänk av ek. Tanken är att detta ska hjälpa mig att få rätt form på balken då den limmas samman.
Och slutligen har jag tillverkat en jigg:
Jiggen är fastskruvad i en plan arbetsbänk av ek. Tanken är att detta ska hjälpa mig att få rätt form på balken då den limmas samman.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Vackert väder idag! Vad kan väl passa bättre än att baxa fram den gamla biten prima 18 mm björkplywood i kvalitet B/BB som jag har kvar efter ett högtalarprojekt? Sedan blir det till att tänka, räkna och rita. 10 st profiler i minskande bredd ritas upp:
Därefter sågar jag med sticksåg:
Men oj, solen gick visst ner en timme tidigare idag! Med några gamla lampor till hjälp blir det till slut klart och jag kan beundra mängden av sågspån:
Därefter sågar jag med sticksåg:
Men oj, solen gick visst ner en timme tidigare idag! Med några gamla lampor till hjälp blir det till slut klart och jag kan beundra mängden av sågspån:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Min metod att limma balken är denna:
Först placerar jag de båda delar som ska limmas i jiggen och riktar in efter mittmarkeringen:
Sedan drar jag fast med limspännare, försiktigt så att positionen inte rubbas:
Så borrar jag två hål med träborr och djupinställning:
Först placerar jag de båda delar som ska limmas i jiggen och riktar in efter mittmarkeringen:
Sedan drar jag fast med limspännare, försiktigt så att positionen inte rubbas:
Så borrar jag två hål med träborr och djupinställning:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Så plockar jag av limspännarna, lyfter av den lösa profilen och lägger på PVA-lim. Efter att ha lagt tillbaka profilen på plats slår jag i träpluggar i de båda hålen:
Slutligen drar jag åt med rikligt antal limspännare:
Träpluggarna förhindrar att de båda plywood-delarna halkar mot varandra och gör det mycket lättare att få delarna placerade exakt som jag vill ha dem. Den som har provat att limma större ytor med skivor vet hur svårt det annars är, då delarna gärna glider när limspännarna dras åt.
Jiggen gör det lätt för mig att få rätt lutning på balken, vilket ger dess önskade form.
Jag limmar en åt gången. Det får hellre ta lite tid att få det bra.
Slutligen drar jag åt med rikligt antal limspännare:
Träpluggarna förhindrar att de båda plywood-delarna halkar mot varandra och gör det mycket lättare att få delarna placerade exakt som jag vill ha dem. Den som har provat att limma större ytor med skivor vet hur svårt det annars är, då delarna gärna glider när limspännarna dras åt.
Jiggen gör det lätt för mig att få rätt lutning på balken, vilket ger dess önskade form.
Jag limmar en åt gången. Det får hellre ta lite tid att få det bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
- Segelnummer: 1928
- Båtnamn: Primula
- Ort: Nacka
- Been thanked: 2 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Imponerande vilket fint jobb du gör Johan. Jag rensade min båt med betydligt fräschare interiör som resultat själv. Dock lät jag mastbalken vara kvar, något som jag funderat på i efterhand. Hade känts ännu mer "färdigt" med ny mastbalk. Hur bedömer du skicket på den gamla balken avseende hållfasthet och var är de svaga punkterna (var rör sig materialet mest) vid belastning? / Fredrik
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Tack, vi får se hur det går.
Den gamla balken är lite fuktskadad, även om den inte är väldigt förstörd. Fukten har kommit in vid kabelhålet och sedan spridit sig i akterkant, mest åt styrbord. Där är träet nu lite mjukare. Då jag ställer mig på balken på golvet sviktar den faktiskt lite. Jag ska se om det går att mäta upp senare.
Jag tycker också att min balk var dåligt laminerad mot skott och överbyggnad. Där var sprickor i anslutningen till mastskottet. På utsidan kunde jag tydligt se en försänkning i rufftaket. På insidan hade dekorlisten av teak pressats ner på sidorna.
Det hör till saken att jag har seglat av min mast för många år sedan. Jag seglade fast lä toppvant i ett stort sjömärke. Masten ramlade ned i två delar. Då fick nog min balk extra hög last genom mastens tryck nedåt.
Extra intressant är det att se att mitten av balken, under masten, inte hade glasfiberarmering i plasten, utan endast var övermålad med polyester med nåt fyllmaterial. Det är den biten i centrum av båten som inte har topcoat på sig. Där var balken endast täckt av spröd polyester.
Har du inte olika tecken på att balken är dålig behöver du nog inte oroa dig.
Den gamla balken är lite fuktskadad, även om den inte är väldigt förstörd. Fukten har kommit in vid kabelhålet och sedan spridit sig i akterkant, mest åt styrbord. Där är träet nu lite mjukare. Då jag ställer mig på balken på golvet sviktar den faktiskt lite. Jag ska se om det går att mäta upp senare.
Jag tycker också att min balk var dåligt laminerad mot skott och överbyggnad. Där var sprickor i anslutningen till mastskottet. På utsidan kunde jag tydligt se en försänkning i rufftaket. På insidan hade dekorlisten av teak pressats ner på sidorna.
Det hör till saken att jag har seglat av min mast för många år sedan. Jag seglade fast lä toppvant i ett stort sjömärke. Masten ramlade ned i två delar. Då fick nog min balk extra hög last genom mastens tryck nedåt.
Extra intressant är det att se att mitten av balken, under masten, inte hade glasfiberarmering i plasten, utan endast var övermålad med polyester med nåt fyllmaterial. Det är den biten i centrum av båten som inte har topcoat på sig. Där var balken endast täckt av spröd polyester.
Har du inte olika tecken på att balken är dålig behöver du nog inte oroa dig.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Invändig renovering av InFinit
Hela veckan har jag limmat. Slutligen har jag en mastbalk i sin första lite grova form:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit