Bomopphalet mitt er festet i akterstaget. Er det dumt?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

haldorsen
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 aug 2015 10:17

Bomopphalet mitt er festet i akterstaget. Er det dumt?

Inlägg av haldorsen »

Hei dere.
Jeg har kjøpt en Marieholm IF som min første seilbåt. Den er en fryd å seile! Den ble rigget av den forrige eieren, men jeg synes måten bommen holdes oppe på virker skjør og upraktisk. Kan dette være riktig? Hvis dere ser på de vedlagte bildene, så er bomopphalet mitt festet i akterstaget med en ganske enkel løsning.
Bilagor
if003.jpg
if003.jpg (232.69 KiB) Visad 9454 gånger
if002.jpg
if002.jpg (148.46 KiB) Visad 9454 gånger
if001.jpg
if001.jpg (219.01 KiB) Visad 9454 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bomopphalet mitt er festet i akterstaget. Er det dumt?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är så det brukar se ut på en IF. Det finns oftast bara en kort dirk (=bomupphal) fäst i akterstaget.

En del båtar har en bygel i toppen på mastens babordssida där du kan fästa ett block för att montera en dirk som kan användas även med vind som inte kommer från fören. Jag tycker själv att det räcker med den korta dirken från akterstaget, men andra kan tycka annorlunda.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomopphalet mitt er festet i akterstaget. Er det dumt?

Inlägg av maja »

Det kan vara praktiskt med en masttoppsdirk vid åtminstone 3 olika situationer.

1.
När man ska hissa storseglet. Om man avlastar (lyfter) bommen med masttoppsdirken behöver man inte lyfta den med fallet när man hissar upp seglet. Då blir det lättare att hissa. Om man inte är ensam ombord, kan rorsman hålla upp bommen medan gasten hissar. Men om man är ensam ombord blir det svårt att både lyfta bommen och hissa samtidigt. Visserligen kan man låta bommen hänga i den korta dirken när man hissar, men det kan strula till sig om man glömmer att lossa den innan man börjar segla eller om man skulle råka hamna i ett läge bort från vindögat.

2.
När man revar under gång, av ungefär samma skäl som ovan. Man kan t.ex. segla vidare på bidevind på förseglet under tiden man revar storseglet, eftersom seglet fritt kan svänga och fladdra i riktning mot vinden.

3.
När man seglar bidevind på förseglet och hissar storseglet under gång, av ungefär samma skäl som ovan.

Om man monterar en masttoppsdirk ska man tänka på att ha linan tillräckligt lång, så att man kan sänka bommen och seglet ner i sittbrunnen när man är i vindögat, så att det inte får vindfång från sidan om man efteråt behöver ändra kurs för att nå bryggan eller pålen. Man ska även tänka på att fälla ner spayhooden, som bara är i vägen vid ett sådant tillfälle.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Bomopphalet mitt er festet i akterstaget. Er det dumt?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

En fjärde finess med att ha masttoppsdirk är att du kan hissa upp bommen mycket högre när du ligger i hamn, vilket ger färre tillfällen till närkontakt mellan huvudet och bommen...fast möjligen går det även med din nuvarande lösning, jag ser inte riktigt men tycker att det ser ut att gå att ändra bomhöjden i ditt arrangemang? Linan verkar gå upp i akterstaget men sedan ner igen till däck, och då justerar man som man vill antar jag.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomopphalet mitt er festet i akterstaget. Er det dumt?

Inlägg av maja »

Om man har bomtält, justeras lämpligen dirken till permanent längd för att detta ska hänga på rätt höjd. Det går fint att få till med en kort dirk. Med lång dirk får man sätta en märktejpbit på linan som referens mot någon fast punkt.

Trots den långa dirkens fördelar, håller jag mig till kort dirk. Det minska trots allt risken för trassel uppe kring masttoppen, framför allt mellan dirk och storfall....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
haldorsen
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 aug 2015 10:17

Re: Bomopphalet mitt er festet i akterstaget. Er det dumt?

Inlägg av haldorsen »

Tusen takk for gode innspill, alle sammen! Da tror jeg vi kommer til å beholde løsningen vi har nå.
Janne på Ifigenia skrev:jag ser inte riktigt men tycker att det ser ut att gå att ändra bomhöjden i ditt arrangemang? Linan verkar gå upp i akterstaget men sedan ner igen till däck, och då justerar man som man vill antar jag.
Det stemmer, jeg kan gjøre noen små justeringer. Men jeg ser for meg det blir en del slitasje på linen der den går gjennom festet i akterstaget. Vi vurderer å montere en trinse der.
Skriv svar