Fler avdelningar på forumet?

Forumhantering

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det har framförts förslag om att dela upp forumet i fler avdelningar. Några fördelar med det skulle kunna vara: det blir lättare att hitta gamla inlägg, det kan bli fler saker som diskuteras, användningen kunde öka.

Du som är forumanvändare:
Hur ställer du dig till att skapa fler avdelningar på forumet?
Vilka avdelningar och underavdelningar skulle vi ha?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

Om man kikar ett år tillbaka i kategorin "Allmänt", så kan man se att trådarna till övervägande del handlar om båten i sig och reparationer och underhåll av båt och motor på något sätt. Så en sådan kategori eller underkategorier kring detta verkar kännas som "efterfrågad".

Samma gäller för innehållet i "In English". Det mesta handlar om båten och dess underhåll på något sätt.

Kanske ämnesområdet skulle kunna delas upp i kategorierna skrov, roder, inredning, rigg, segel, motor och övrigt.

I den snabba genomläsningen jag gjorde kan jag inte hitta något om varken kappsegling, cruisingsegling eller hur man seglar och bor i båten. Det är kanske dumt att skapa kategorier som inte verkar efterfrågas. Eller kan man kanske öppna upp för diskussioner genom att skapa en kategori..?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av IF 2719 »

Kappsegling skulle vara bra som kategori så att vi som är yngre kan utbyta råd med mer erfarna kappseglare. Vi vill ju underlätta för nya besättningar...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

En intressant kategori som angår alla som seglar är säkerheten ombord.
Fann just en intressant tråd som till sist spårade ur mot detta ämne: http://ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f ... g&start=15
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är bra med synpunkter och ideer!

Jag har funderat lite. Kanske man kunde tänka sig dessa huvudområden med underavdelningar:
Teknik
  • Skrov
  • Rigg & segel
  • Däcksutrustning
  • El & elektronik
  • Motor
Kappsegling
  • Tävlingar
  • Hantering
  • Klassregel
  • Handicapsystem
  • Gastlista
Tursegling
  • Utrustning
  • Loggbok
  • Hamntips
  • Matlagning
Allmänt
  • Båten
  • Köptips
  • Tester
  • Säkerhet
  • Väder
Övrigt
  • Anslag
  • Förbund
  • Presentation
  • Forumhantering
English
  • Common
Hur ska den engelspråkiga sidan vara? Ska den fortsätta som en egen avdelning eller ska den hellre arbetas in i de andra?

Kanske inte alla avdelningar i förslaget behövs. Det är tänkt som en idé för att föra diskussionen vidare.

Här måste vara fler forumanvändare som vill tycka till. Lämna fler synpunkter!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

Åsikter kan alla ha, men det är bara den som gör jobbet som värderar åsikterna som bra eller dåliga... :P

Mitt förslag är att man kan börja med att dela upp i huvudavdelningarna, men man skriver i varje avdelningshuvud var de är förväntade att innehålla enligt punktlistorna. In English behålls och delas inte upp. Man kan kanske inkludera de engelska inläggen i det andra, men då funkar det bara om hela tråden är på engelska.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av Nils D »

http://www.sailguide.com gjorde nyligen något liknande och införde nio olika kategorier i sitt forum. Kan kanske vara av intresse att kolla in den och se hur de gjort. Den har två funktioner som jag gillar.

Den ena en kategori "Övrigt". Oavsett hur mycket man jobbar med att utforma relevanta kategorier dyker det alltid förrr eller senare upp något som inte passar in i någon av dessa.

Det andra är att de har en funktion "Lista aktiva trådar" (lite svår att se när man besöker sajten första gången, men finns ovanför listan med avdelningarna), eller snarare att man kan växla mellan två visningslägen. Olika kategorier eller aktiva trådar. Min tolkning är att dessa är för två användarkategorier med olika behov. Om man mycket ofta besöker sidan är det bekvänt att snabbt se var det hänt något nytt. Om man är ute efter en viss slags information, om t.ex. segeltrim eller underhåll är det bekvänt att använda kategoriläget.

Jag tror det är viktigt att inte ha för många underavdelningar. Dels för att de blir svårare att överblicka, dels för att det ser lite trist ut om det finns många underavdelningar där det inte varit någon aktivitet på mycket länge. Vanliga riktlinjer för webbdesign brukar väl ange att man skall hålla sig till det klassiska 7 +/- 2.

De underkategorier som Johan föreslår tror jag inte behövs. Min erfarenhet av att söka information på vår webb är att rubriken på tråden ger tillräcklig hjälp för att kunna sortera ut irrelevanta inlägg och hitta dem som är mest intressanta.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack för synpunkter! Det är intressant att se likheterna mellan Sailguide och det vi diskuterar här. Jag tror inte heller att vi behöver alla de underavdelningar jag skissade på.

Kanske detta är ett bättre förslag:

Teknik Underhåll, reparation och teknik gällande skrov, rigg, segel, däcksutrustning

Kappsegling Tävlingar, hantering, klassregel, SRS
  • Gastlista
Tursegling Utrustning, hamntips, boende

Allmänt Köptips, tester, säkerhet, väder
  • El & elektronik
  • Motor
Övrigt
  • Anslag
  • Förbund
  • Forumhantering
English
  • Common
Fortsätt gärna att lämna synpunkter!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av Dennis »

Jag håller med om att det kunde vara fler kategorier. Speciellt Kappsegling + gastlista för att försöka öka intresset inom detta.
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av johan swe-1870 »

Så har en viss uppdelning gjorts av forumet.

Jag ser nu att det möjligen kan vara idé att utöka den tekniska avdelningen med underavdelningar. Kanske så här:

Teknik Underhåll, reparation och tekniska frågor
  • Skrov & roder
  • Rigg
  • Segel
  • Däcksutrustning
  • Lyft, vagga & vinterförvaring
  • El & elektronik
  • Motor
Vad är forumanvändarnas uppfattning?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

Jag anser det vara utmärkt.

En fördel är att man får en större "synlig bredd" på innehållet i forumet, vilket torde locka till sig många besökare. Samtidigt kommer förhoppningsvis de som ännu inte skaffat sig en IF-båt göra det... 8) , detta för att de kommer att inse hur bra båt det är...

Det kommer att ta en hel del tid innan trådarna inom "Teknik" kommer att bli insorterade i lämpliga kategorier. Det försöker vi göra efter hand med prioritet för de som startas upp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zevee
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 okt 2015 06:21

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av Zevee »

Det känns bra mycket segare att spontan-läsa hyfsat nya trådar i teknik-delen, då man måste hoppa in i 8 ny forum delar för att se mer än en tråd per område. Särskilt med tanke på att det inte är ett extremt aktivt forum. Lite för omständigt helt enkelt.

Men det är nog bättre om man söker efter något speciellt, men det finns väl sökfunktionen för.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

Du har ju registrerat dig... 8) ...Så om du är inloggad på forumet med din användarnamn och lösenord, ser du alla olästa kategorier och trådar med nya inlägg markerade med rött. Dessutom publiceras de 2 senast använda trådarna på http://ifboat.se på första sidan nere till höger, "Senaste inlägg".

Låt datorn komma ihåg din inloggning så får du denna "service" utan att behöva göra något extra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vill tipsa om funktionerna "Nya inlägg" och "Olästa inlägg". De löser problemet med att snabbt hitta nya inlägg eller inlägg som du inte har läst än. Du hittar dem under Snabblänkar längst upp till vänster. Där finns också en funktion för att lätt hitta aktiva trådar.

Du kan också använda RSS-stödet om du föredrar en enda lista med uppdateringar från alla kategorier.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: Det kommer att ta en hel del tid innan trådarna inom "Teknik" kommer att bli insorterade i lämpliga kategorier. Det försöker vi göra efter hand med prioritet för de som startas upp.
Nåja, så lång tid tog det inte. Nu fyra timmar senare har jag sorterat om alla gamla trådar till den nya strukturen. 8)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar