Att få en fyrtakts motor att gå

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av johan swe-1870 »

Sedan några år har min IF-båt en fin fyrtakts utombordare. Den går väldigt tyst och bränslesnålt och är mycket bra att hantera, jämfört med den gamla tvåtaktaren jag hade innan.

Efter några års användning har jag dock fått problem med att motorn går ostabilt, speciellt på låga varv, och ibland har den varit svårstartad eller oförklarligt stannat under drift. Olika verkstäder har ordnat problemet och varje gång visar det sig att det varit igensatt lågvarvsmunstycke i förgasaren. De säger att jag använder motorn för lite. Motorn på min båt är bara en hjälpmotor som används vid stiltje eller tilläggning i okänd hamn. Den kanske går 10-20 timmar/år.

Det är intressant att läsa om modern bensin och fyrtakts motorer: http://www.pakryss.se/tekniska-namnden- ... ombordare/ eller http://www.sweboat.se/nytt-bransle,-e10.aspx . Det verkar som om etanol drar åt sig fukt och gör att aluminium oxiderar och att plast och gummi löses upp, vilket i en lite använd motor lätt kan sätta igen trånga munstycken när bränslet avdunstar.

Efter lite studier verkar det som om jag borde tömma förgasaren efter varje användning, göra mig av med all bensin som är kvar på hösten och använda medlet Sta-bil Marine för att neutralisera etanolinblandningen. Inget av detta har jag än så länge gjort. 98 oktan verkar innehålla mindre etanol än 95 oktan, vilket är det jag har använt. Hmm, kan det vara så att jag själv har orsakat problemen?

Nu undrar jag: hur fungerar din motor? Hur hanterar du den? Vad för bränsle använder du?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av maja »

Att bensinen av idag är sämre än innan är välkänt. Bl.a. detta bekräftar det gamla goda ordspråket att det var bättre förr.. 8) .

Etanolinblandning och en massa andra tillsatser gör att man får vara mera försiktig än innan. T.ex. ska man aldrig använda gammal bensin och inte heller låta bensin står kvar i förgasaren en längre tid. Själv försöker jag alltid ha färsk bensin i mina dunkar och kör slut bensinen i förgasaren varje gång jag lämnar båten efter weekend- eller semestertrippen. Till vintern eller då jag ställer motorn hemma av andra orsaker, tömmer jag den fasta bensintanken med en liten pump med blåsa och backventil, som går att köpa billigt på Biltema och dränerar hela bränslesystemet och förgasaren helt torrt med skruven under flottörhuset.

Trots detta har jag upplevt att min ena (den äldre) motorn efter hand blivit litet mera svårstartad. Även har den kunnat tjuvstanna ibland när man kört på tomgång i en hamn, framför allt då den varit mycket varm efter en dags motorgång en vacker och solig sommardag. Men det har jag hänfört till andra orsaker än själva bränslet. Den motorn (Yamaha F4A) är 15 år gammal. Med den nyare motorn (Honda 2,3 hk, 6 år gammal) upplever jag (ännu) inte några liknande problem.

Om det är etanolen som förorsakar problemen, torde man kanske ha kunnat använda 98 oktanig bensin. Men numera är det inte helt säkert att ens den är etanolfri. Statoil skriver på sin webbsida att låginblandning (5 %) kan förekomma i deras Miles 98....

Och tyvärr är det även på gång att etanolinblandningen i 95 oktan ska ökas till 10 %, vilket i så fall kommer att förvärra problemen. Enligt webben ska detta ha genomförts senast i slutet av denna månad.... :cry:

Min gamla motor har en tomgångsskruv som man lätt kan komma åt (se artikel i en gammal Medvind). Jag ska öppna den ett halvt varv efter detta fina tips. På den nyare Hondan måste man slipa bort ett låsbleck för att komma åt justeringsskruven. Men den tiden..den sorgen...Än så länge är det inga sådana problem med den motorn...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av Nils D »

Enligt båtmotormekaniker som jag pratat med har etanolinblandningen i vanlig 95 oktan bensin också andra nackdelar än de motorstörningar som Johan och Marek nämner, då etanolen går hårdare åt gummipackningar och liknande som därmed åldras snabbare. I mitt fall var det packningen till den inbyggda bränslemätaren som inte höll tätt efter en kort tid. Eftersom en tidigare ägare placerat batterierna i akterstuven där man har bensintanken blev det ett snabbt byte till en tank utan tankmätare monterad. Några motorproblem av de slag som tas upp här har jag inte drabbats av. Tömmer alltid tanken i slutet på säsongen. Häller resterna i bilen istället. Och gjorde detta också på den tiden då jag hade en tvåtaktsmotor med oljeblandad bensin. Ett par liter av den i en tank på 70 liter trodde jag inte skulle ställa till med några problem, och det gjorde det inte heller.

En möjlig lösning för att undvika etanolinblandningens nackdelar, i alla fall om man som Johan bara kör mycket korta sträckor, kan kanske vara att köra motorn på alkylatbensin, som vad jag vet inte innehåller etanol. Den lösningen har två nackdelar; ett högre pris och ett något lägre energiinnehåll, vilket gör att motorn kommer att dra mer bensin. Men kör man bara in och ut ur hamn och andra korta sträckor på en säsong så kanske det är ett pris värt att betala?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av maja »

Nils D skrev:Enligt båtmotormekaniker som jag pratat med har etanolinblandningen i vanlig 95 oktan bensin också andra nackdelar än de motorstörningar som Johan och Marek nämner, då etanolen går hårdare åt gummipackningar och liknande som därmed åldras snabbare.
Jag har haft några mindre problem av det slag du beskriver med en gummipackning mellan "halvorna" av bensinpumpen på min äldre motorn. För några år sedan, efter två års vila i källaren, då jag startade motorn igen inför semesterresan, började det läcka litet mellan pumpens "halvor". Men efter en kort stund slutade läckaget. (Den uttorkade?) packningen verkade ha svällt tillbaka till sin ursprungliga tjocklek med hjälp av den omgivande bensinen.

Men motorn var ju över 10 år gammal och man kanske torde förvänta sig en och annan skavank efter en så lång tids bruk... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av maja »

Kollade runt litet grann på nätet....

E10 verkar inte vara införd än i Sverige. Det krävs riksdagsbeslut och att bensinbolagen är med på noterna...
T.ex. Statoil lovar tydlig information, och någon sådan har jag ännu inte sett.

98-oktanig bensin har innan varit etanolfri, men numera kan upp till 5 % inblandning förekomma.

Det bästa alternativet är väl i så fall att välja 98 oktan där den finns, förutom det att man tillämpar alla aktsamhetskrav som det skrevs om innan i tråden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av johan swe-1870 »

Om motorn körs mycket går det bra. På en båt som seglar så bra som en IF blir det gärna så att motorn bara används ibland. Det är då problemen kan börja. Etanolen drar åt sig fukt och orsakar korrosion och kan lösa upp plast och gummi. Då bränslet står kvar i motorn avdunstar bensinen och halten av etanol ökar.

Om motorn börjar gå ostadigt, omöjligen går på tomgång eller blir svårstartad har troligen lågvarvsmunstycket blivit igensatt av korrosionsprodukter eller upplöst plast och gummi och det är dags att lämna in motorn på rengöring.

För att undvika problem tror jag man ska göra så här:
1. Tanka bensin med så lite etanol som möjligt. Idag betyder det 98 oktan.
2. Använd stabiliseringsmedel för att ytterligare minska etanolens problem.
3. Töm förgasaren då motorn inte ska användas på några dagar. Kör slut på bensinen eller använd dräneringsskruven i förgasarens underkant
4. Töm all bensin i tankar och förgasare efter säsongens slut. Använd aldrig bränsle äldre än några månader.

Jag erkänner att jag brutit mot alla dessa fyra råd. Jag får börja följa dem nu och se om det hjälper. Även om jag inte använder min motor mycket måste jag kunna lita på den. Ibland hamnar jag i situationer där den bara måste gå; det finns stiltje, annalkande fartyg, okända små hamnar, mycket smala och trånga leder, svåra hamninlopp med motvind, sund med kraftig motström, broar med öppningstider, vind som dör samtidigt som hemlängtan blir stark eller står jag plötsligt grundstött på en sandbank jag har missast.

Jag har nu tömt ut all gammal bensin och ersatt med 98 oktan som jag dopat med lite Sta-bil. Jag har också skaffat en stor vattentunna så jag kan köra motorn hemma. Synd att jag ska behöva vara motorexpert när jag helst vill segla!

Finns det fler goda råd eller mer erfarenhet, skriv här!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av Leif Ågren »

Jag har en Mercury 4 taktsmotor som jag hade problem med varje vår. Efter att ha bytt min bensin till akrylatbensin och varit noga med att tömma tank och förgasare varje höst har det inte vatit några problem. Den går jättefint även på tomgång.
Någon med samma erfartenhet?

Leif Å
Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av Leif Ågren »

OBS. Fel av mig : Alkylat bensin ska det vara, inte akrylat ( plast)
/ Leif Å/
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av IF1158 »

Även jag har en alldeles ny Mercury 4-takt, två år gammal nu.
När motorn används regelbundet startar den som en klocka.
Men om jag inte startat den på typ två-tre veckor är den tjurig. (hm borde vara ute med båten oftare...)
Jag kör bara (hittills) på 95-oktan från OK.

Är alkylat-bensin lösningen? Det förefaller vara en bra produkt (dyr) och utan etanolinblandning.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av maja »

Akylatbensin är utan etanolinblandning. Bensinbolagen informerar om att man kan använda den till 4-takts utombordsmotorer. Så länge motorns bränslesystem är ointelligent, dvs. det består av en simpel bensinpump och en gammaldags flottörförgasare med fasta eller manuellt justerbara munstycken, går det säkert bra. Men jag skulle nog vara återhållsam om jag hade en motor med elektronisk insprutning.

Dessutom är energiinnehållet lägre i akylatbensinen. Det kan påverka funktionen, eftersom munstyckena inte är anpassade till detta bränsle. Men å andra sidan förbränns akylatbensinen bättre, så kanske det jämnar ut sig i slutändan.

En lösning på problemet kan vara att köra på 98-oktanig bensin, som innehåller mindre eller ibland ingen etanol. Dessutom ska man torrköra förgasaren om man inte avser att använda motorn på några dagar. Man ska även undvika att använda bensin som är (för) gammal. Bensin, som inte förbrukas under semestertrippen, kan med fördel hällas i bilens tank, såvida man inte har en dieselbil.

En annan (service) lösning är att göra lågfartsmunstycket (mera) tillgängligt. På nyare motorer (efter cirka 2007) är detta ofta dolt bakom en gummiplugg eller plomberat. På min Yamaha F4 från 1999 är lågfartsmunstycket lätt åtkomligt, och man kan justera detta och även rensa tomgångsmunstycket genom att skruva in justeringen i botten. På min andra motor, en Honda BF 2,3 D från 2007, är munstyckets justering plomberad med en litet låsbleck. Ett sådant kan man slipa bort med t.ex. ett billigt multislipverktyg från Clas Ohlson.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter att ha följt råden ovan kan jag konstatera att min motor nu åter går som en klocka. Jag har inte haft ett enda problem med den.

Det jag har gjort så här långt är punkterna 1-3, medan 4 kommer först till vintern:

1. Tanka bensin med så lite etanol som möjligt. Idag betyder det 98 oktan.
2. Använd Sta-bil Marine för att minska etanolens problem.
3. Töm förgasaren då motorn inte ska användas på några dagar. Kör slut på bensinen eller använd dräneringsskruven i förgasarens underkant
4. Töm all bensin i tankar och förgasare efter säsongens slut. Använd aldrig bränsle äldre än några månader.

Motorn startar på första eller andra draget, ofta tom utan choke. Den går lugnt på tomgång och den går rent och fint vid gaspådrag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av Jonas »

Intressant läsning!

Jag har nämligen lite liknande problem med min Yamaha F4, som heller inte körs särskilt ofta. Vad som kanske talar emot att den skulle ha igentäppta kanaler etc. är att den är helt ny för säsongen. Någon annan som haft detta problem på en ny motor eller drabbar det bara snurror med några år på nacken?

Samtidigt passar jag på att fråga om jag i stället för Sta-bil Marine kan använda bränsletillsats från STP eller Red Line? Jag har nämligen ingen återförsäljare nära mig http://www.sta-bil.se/sta-bil-aterforsaljare.html. Mekonomen (som finns hyggligt nära mig) verkar inte sälja Sta-bil längre.
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av maja »

Det kan finnas andra problem med bränsleförsörjningen, t.ex att backventilen i bensinslangens blåsa är dålig. Om du inte gjort det innan, prova med att använda den inbyggda tanken.

Stabil bränsletillsats går att köpa från t.ex Hjertmans Båttillbehör som ju också distribuerar varor med post.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av Nils D »

Jag hade också för några år sedan problem med en nästan ny motor. Det var precis som Marek föreslår problem med backventilen i bränsleslängens blåsa. Jag bytte bränsleslang och blåsa och sedan var problemen borta. Misstänker så här i efterhand att boven i dramat var etanolinblandningen precis som när det gäller andra delar av bränslesystemet som diskuterats i denna tråd.

Sta-Bil kan köpas på nätet från Marinaman.se Inspirerad av Johans senaste inlägg köpte jag där igår.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Inlägg av Jonas »

Nej, jag har inte provat att köra via den inbyggda tanken ännu, åker nog ner till båten på måndag och gör det ...
Sedan blir det till att införskaffa Sta-bil - antingen via någon webshop eller så får jag helt enkelt sätta mig i bilen och åka till närmaste återförsäljare.

Får jag detta att fungera, så kommer jag hädanefter defintivt att följa Johans fyra punkter. :P
Jonas N
SWE-1465
Skriv svar