Rullegenua igen

Segel

Moderator: Moderator

Thorbjørn, DEN 312
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2007 23:01

Rullegenua igen

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

Jeg overvejer at glæde mine gaster med at installere rulleforstag (uden headfoil selvfølgelig) men er lidt usikker på teknikken i det. Er det korrekt forstået at ved en rulleplacering under dæk er det gennemføringsbeslaget der tager hele trækket fra forstaget? Er der nogen der har billeder af sådan et arrangement - også gerne billeder under dæk?
mvh Thorbjørn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Per Damsby i SWE 2059 (som du ju känner väl) har installerat ett sådant arangemang från KA Yacht Tekinik i Danmark. Det finns bilder, som jag kan sända dig. Vi avser även att skriva en artikel om detta i Medvind.

Det är riktigt att däcksbeslaget tar upp hela kraften. Man tar upp ett cirka 35 mm hål för genomföringen. Det är viktigt att mäta in håltagningen noggrant så att förtriangelbasen ("J-målet") blir korrekt.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 30 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Thorbjørn, DEN 312
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2007 23:01

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

hej Marek, tak for svaret.
Jo, jeg har bemærket at SWE 2059 sejler med rullegenua på videoen fra denne vinter. Hvis du har nærbilleder af arrangementet må du meget gerne maile dem til mig. Ved du om 2059 er tilfredse med systemet?
mvh Thorbjørn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Som jag förstår det hela är han mycket tillfreds. Både han och inte minst hans gastar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar