Åskskydd

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

roli
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 aug 2006 10:53

Åskskydd

Inlägg av roli »

Min fru är väldigt rädd för åska och jag har läst en artikel om permanent åskskydd ( jag har givetvis dom här kablarna som man hänger ner i vattnet) kan det vara något http://www.batlivroslagen.se/artiklar/2 ... elbat.html

Robert IF 3189
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2785
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag instämmer med dig, att det är ganska läskigt att vara ute i en båt när åskan går. Trots det har jag inte hört talas om en enda olycka, där det finns misstanke om totalförlust av liv och båt eller att någon har blivit skadad.

Så det kanske är därför som åskskydd inte är någon särskilt vanlig produkt för segelbåtar.

När det gäller IF-båten, så är det dessutom tveksamt om en mast som står på rufftaket och som heller inte i övrigt är i galvanisk kontakt med en järnköl är någon särskilt bra åskledare.

Du får väl fråga firman som säljer utrustningen om de lämnar någon garanti på funktionen... 8)

Trots allt är åska ganska ovanligt. Jag har råkat ut för den när jag varit ute i båt 3 gånger på 23 år. Två gånger hade jag kunnat undvka den genom att anlöpa hamn innan vädret kom fram. Den tredje gången kappseglade vi Själland Runt, men då var åskan aldrig riktigt nära.

För övrigt måste åskan vara ganska nära båten för att det ska finnas risk att blixten slår ner i den. Det är sällan åskväder bildas över öppet hav, utan det är mer ett fenomen över och nära land. Ett tips är att försöka anlöpa en hamn där ofta finns segelbåtar med högre master, av vilka många står på kölen och därmed fungerar bättre som åskledare. Om det inte finns någon sådan, kan man anlöpa någon ö med höga träd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Jeg har litt greie på åsknedslag (mest i fly, men likevel.)

Det er en viss, men helt minimal fare for at blixten slår ned i en seilbåtmast. Men er man kjemperedd, lar man seg vanligvis ikke berolige av statistikken.

Jeg har lest flere rapporter om nedslag i seilbåter. Konklusjonen virker å være: Slår blixten ned i masten, vil man klare seg godt, hvis man ikke er i fysisk kontakt med mast eller stående rigg, eller befinner seg i feltet en gnist vil forsøke å overbrygge for å finne jord = vann, dvs rett under masten.

Jeg tror SXKs tidsskrift hadde en artikkel om dette for et par år siden.
Lasse, IF2599
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 sep 2006 21:21

åskskydd

Inlägg av Lasse, IF2599 »

Jag har funderat en del över det här med åskskydd i båtar, har jobbat med överspänningsskydd på Ericsson, som refereras i artikeln du hänvisar till.
Det bästa jag kommit fram till genom kompisar etc. som verkar trovärdigt är att fästa de där avledarna så högt som möjligt upp på toppvanten på båda sidorna med en fender emellan varje ledare och båtrelingen.
Ett åsksnedslag med blixtströmmar på 50k till 100 k ampere kan liknas vid ett expresslok som kommer ångande och tar rakaste vägen och fort går det.
Så små krökar som möjligt alltså.
Finns det då inga som helst avledare kan det gå som i en del av de båtar jag sett med egna ögon. Blixten går rakt ner i masten och slår från mastfoten rakt ner genom båtbotten ner i vattnet. Botten blir performerad och båten lär sjunka relativt snabbt. Givetvis maximal otur men har hänt. Chansen att det ska drabba Dig borde emellertid vara minimal. Hur liten risken är kan ju ingen säga.
Mareks svar var ju tydligt nog.

Åskforskare brukar säga att ska du vara skyddad från land ska du ligga under 45 graders vinkeln från landets högsta punkt intill Dig.
Bredvid ett stort berg borde då vara en bra plats.

För att komplicera svaret kan det ju t.o.m med hända att om man jordar sig med åskledare för bra kan det ju kanske "dra till sig blixten".

Har jag utryckt mig tydligt nog?

mvh/Lasse i IF 2599
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2785
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: åskskydd

Inlägg av maja »

Lasse, IF2599 skrev: Finns det då inga som helst avledare kan det gå som i en del av de båtar jag sett med egna ögon. Blixten går rakt ner i masten och slår från mastfoten rakt ner genom båtbotten ner i vattnet. Botten blir performerad och båten lär sjunka relativt snabbt.
:?: Blev båtarna du kollade bärgade efter att de sjunkit... :?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Jag har också respekt för bixten även om jag inte har fobi för åska.

Några minnen:

1. Har läst om en Ansa 42, som låg vid pontonbryggan nedanför klubbhuset i Rastaholm, Mälaren. Hon kan ha haft 18m mast. Ganska nära på land finns en skutmast, som är mycket högre, men som inte kan ha täckt Ansan med 45 graners vinkel. Någon av båttidningarna, troligen från 70-talet berättade:Blixten slog stora hål i bordläggningen vid röstjärnen. Två personer i ruffen flög ut, tillsammans med vattentanken av plåt. Båten sjönk snabbt. Det angavs inte om de ombordvarande fått skador. Båten kunde bärgas eftersom det är grunt där.

2. Ett äldre minne troligen från Till Rors på 50-talet:

En båt av trä, Folkbåt eller liknande, låg vid brygga. Ingen var ombord och båten var stängd med sina luckor. Blixten slog ned. Det skapades sådant tryck i ruffen så att akterspegeln skjöts ut. Båten sjönk.

3. En egen observation för c:a 10 år sedan:

Vi var i USS hamn i Uppsala, Mälaren. Jag sade till min knappt 10-årige son: Vilken åskrulle som kommer ifrån norr! Vi gömmer oss i klubbhuset! Jag har sett sådana snabba kallfronter förr kommande därifrån och vet vad de kan innebära. Vi satte oss vid fönstret med utsikt mot sjön. Då brakade det loss. Skyfall med 3-400m sikt. Kraftig vind som orsakade vilt slående segel på några båtar därute. Då slog blixten ned, troligen i klubbens signalmast, C:a 15m hög, alldeles utanför. Några sekunder senare såg jag ett klot, stort som en baseboll, fara upp för masten, det tog en sekund. Det var svagt lysande och blåvitt tror jag. Sonen hade haft blicken på gardinstängerna och sett att det gnistrade längs dem.

Dagen därpå talade jag med en klubbmedlem om åskvädret. Man ska ha startkablar sa jag. - Vi var därute,gick för motor, hade startkablar och blixten slog ned i masten.

De hade klarat sig utan skador, men han darrade lite på läppen. - Det borde rapporteras till åskforskningen här i Uppsala - Har gjort det sa han.

Jag tror åskan går oftare på insjöar än i kusttrakter. När jag kappseglar antar jag att blixten skall välja någon annan båt än min (psykologiskt försvar). Vid annan segling medför jag alltid 5-6 startkablar.

Hälsningar Anders
Skriv svar