Travare i storen, lås på masten?

Segel

Moderator: Moderator

dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Travare i storen, lås på masten?

Inlägg av dagge »

Hej!

Jag har nu köpt ett storsegel med travare, tidigare har jag bara matat in liket i masten. På något sätt vill jag att travarna ska stanna kvar i masten när jag tar ner storen. På en polares X99 har jag sett en lösning med en plåt som täcker "hålet" där lik och travare förs in i rännan. Plåten kan låsas med två skruvar.

Hur gör ni? Var skaffar man en plåt eller vad som nu är vanligast för IF?
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det enklaste är att borra ett hål tvärs likrännan, där den börjar nerifrån, och sätta dit en rostfri saxsprint av medelstor modell. Saxsprinten kan fästas i en tunn tamp, vilken i sin tur fästes med en plåtskruv till masten, detta för att den inte ska tappas bort.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Inlägg av s2451 »

Jag gjorde som Marek föreslog men valde för klen saxsprint. Det funkade inte särskilt bra. Sedan blev det en nödlösning med en gummistropp med snabbllås i plast (segelhållare). Den hänger på öglan för spinnakerbommen, går runt masten och håller upp nedersta travaren. Har fungerat bra så det blev den slutliga lösningen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Saxsprinten ska ha "presspassning". Annars ramlar den ur. Det går även att sära den litet om man råkat få hålet något för stort.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Det lät ju smart! Tackar för tipset!

Jag tror jag vet vad en saxsprint är :D Det blir lite större dimensioner än vad som låser vantskruvarna...
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 aug 2006 21:24

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Förra året drog jag dit ett buntband, funkade bra hela säsongen. Lite osmidigt dock om man är en sån som tävlar och byter segel lite då och då under säsongen, men för en cruisingseglare som drar dit seglet i samband med påmastning och tar ner det i samband med avmastning fungerar det bra.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Även om man har travare ska man tänka på att ett segel mår bäst av att vara rullat när det förvaras på bommen. Men travare är utmärkta för enkel hantering av seglet vid hissning och firning. De försämrar ej heller seglingegenskaperna på något mätbart sätt. Det huvudsakliga skälet varför man inte har travare på mindre kappseglionggegel som IF-ens är att det blir onödigt fördyrande. När man kappseglar har man ju med sig två duktiga gastar som sköter segelsättning och firning.. :D . När man turseglar har man ibland med sig noviser... :roll:..eler ingen alls... :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

Kan ju bara lägga till att jag också har travare, och köpte någon form "travarstoppare" på Watski. Var inte så dyr vad jag minns, en hundring kanske. Den består enkelt uttryckt av en bricka man för in i likrännan, och sedan går det en gänga ut i 90 grader. På gängan sitter sedan en lite större, rund "ratt". Den skruvar man åt, och så sitter hela anordningen på plats där man vill.
dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Gott om uppslag alltså, sånt gillas! :D
Till att börja med sätter jag nog bara ett enkelt spännband/buntband runt masten för att alls se hur det "nya" storseglet fungerar. Ska bli mycket spännande då det gamla originalseglet är rejält trött.
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

En annan, mycket enkel, variant (som jag körde innan jag köpte den där travarstopparen) är att binda fast en rem i spinnakerbomsfästet, dra runt masten och sedan binda fast i spinnakerbomsfästet igen.
Adam
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2007 17:19

Inlägg av Adam »

olarosengren skrev:Kan ju bara lägga till att jag också har travare, och köpte någon form "travarstoppare" på Watski. Var inte så dyr vad jag minns, en hundring kanske. Den består enkelt uttryckt av en bricka man för in i likrännan, och sedan går det en gänga ut i 90 grader. På gängan sitter sedan en lite större, rund "ratt". Den skruvar man åt, och så sitter hela anordningen på plats där man vill.
Jag köpte en likadan på Båtaccenten i Länna, Haninge, Stockholm.
Funkar hur bra som helst och kommer alltid använda sådanna istället för att börja borra och jobba.
Adam, IF-båt SWE-3116 "Alice" -75
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

olarosengren skrev:Kan ju bara lägga till att jag också har travare, och köpte någon form "travarstoppare" på Watski. Var inte så dyr vad jag minns, en hundring kanske. Den består enkelt uttryckt av en bricka man för in i likrännan, och sedan går det en gänga ut i 90 grader. På gängan sitter sedan en lite större, rund "ratt". Den skruvar man åt, och så sitter hela anordningen på plats där man vill.
Intressant. Jag köpte en likadan, men hur hårt jag än drar åt halkar den ut till slut :( . Jag har gått tillbaka till klen tamp i spinnakerbomsfästet.

Vet inte vad som blir smidigast vid eventuellt revande?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
S2845
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 aug 2006 11:24

travare i masten, stoppare

Inlägg av S2845 »

Jag har löst problemet genom att sätta fast en 1,5cm rostdri remsa 1,5mm tjock och 24cm lång på båda sidor inmatningshålet.
fastsättning görs med 8 mm långa M4 skruvar med plant huvud ,som är försänkta i plåtremsan och gängad in i masten .Vid fastskruvning sätts silikon på gängor så det är lätt att få loss om seglets kall tas bort.
Det blir ju inga stora belstningar när travarna glider förbi vid upp och nedtag av segel. Tack vare detta slipperjag dessutom vecket mot masten, som bildas när man revar
Skriv svar