Hei!
Hva er vanlig marsjfart for en IF med påhengs? Jeg har en 4-hesters Mariner på utvendig motorfeste, og kommer meg opp i 6.2 knop, i følge loggen. Er dette grei fart for denne konfigurasjonen? Vil jeg kunne forvente særlig mer fart med en større motor?
Mvh,
Frode
Fart
Moderator: Moderator
Re: Fart
http://en.wikipedia.org/wiki/Hull_speed
^^ Linken gir deg formelen du bruker for å regne ut skrogfarten på båten din. Etterhvert som båten nærmer seg den teoretiske skrogfarten vil motstanden øke dramatisk slik grafen til Marek viser under:
Litt usikker på hva du mener med "grei fart". Med min 6/4hk Tohatsu gir 5 knop den beste kombinasjonen av drivstofforbruk, fart og støy. Å montere på en større motor vil kun gi marginale forskjeller i topphastighet, men vil kunne hjelpe ved mye motvind/sjø. En uvitenskapelig måling jeg gjorde i fjor viste at jeg kuttet drivstofforbruket med 1/3 hvis jeg slakket av farten fra 6 til 5 knop.
Les også denne:
http://www.ifboat.com/_medlem/medvind1_95/IFMOTST.htm
^^ Linken gir deg formelen du bruker for å regne ut skrogfarten på båten din. Etterhvert som båten nærmer seg den teoretiske skrogfarten vil motstanden øke dramatisk slik grafen til Marek viser under:
Litt usikker på hva du mener med "grei fart". Med min 6/4hk Tohatsu gir 5 knop den beste kombinasjonen av drivstofforbruk, fart og støy. Å montere på en større motor vil kun gi marginale forskjeller i topphastighet, men vil kunne hjelpe ved mye motvind/sjø. En uvitenskapelig måling jeg gjorde i fjor viste at jeg kuttet drivstofforbruket med 1/3 hvis jeg slakket av farten fra 6 til 5 knop.
Les også denne:
http://www.ifboat.com/_medlem/medvind1_95/IFMOTST.htm
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2426
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Fart
Mer än 6 knop kommer jag bara upp i då jag seglar. Med 4 hk motor blir det inte mer än 5 knop,< eller kanske några tiondelar mer.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Fart
Som påpekats i flera trådar tidigare på detta forum, så handlar det inte i första han om hur många hästkrafter motorn har utan vilken kraft/vridmoment man får ut av den när man använder den på en segelbåt (till skillnad från en mindre "roddbåt" som småmotorer är optimerade för). Se t.ex. http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... r&start=15chefpogo skrev:Hei!
Hva er vanlig marsjfart for en IF med påhengs? Jeg har en 4-hesters Mariner på utvendig motorfeste, og kommer meg opp i 6.2 knop, i følge loggen. Er dette grei fart for denne konfigurasjonen? Vil jeg kunne forvente særlig mer fart med en større motor?
Mvh,
Frode
För att försöka sammafatta dessa trådar, är min uppfattning att när det gäller vilken kraft man får ut finns det flera faktorer som är viktigare än antalet hästkrafter, som t.ex. grundteknik (en 4-taktare har en flackare vridmomentkurva och ger därför mer kraft över ett större varvtalsområde), propellerdesign, och antagligen i mindre utsträckning andra tekniska lösningar som t.ex. utformningen av avgasutsläppet. Dessutom blir en "större" motor tyngre, vilket påverkar seglingsegenskaperna negativt, liksom hur lätt det är att dra upp motorn ur vattnet när man vill börja segla. Redan dagens 4 hkr 4-taktare är egentligen för tunga tycker jag (och Yamahas tidigare 4 hkr modell saknad av många).
Alla som yttrat sig på forumet och som haft erfarenheter av 4-5-5 hkr 4-taktsmotorer med en för segelbåtar anpassad propeller verkar mycket nöjda. För min del är detta det självklara valet. Sedan spelar andra detaljer roll. Mercury/Tohatsu har t.ex. växelreglaget på framsidan av motorn, istället för på sidan som de flesta (alla?) andra. Tror Mercury/Tohatsu-lösningen är att föredra, och har därför i dagarna bytt min 6 hkr Suzuki till en 5 hkr Mercury Sail.
Nils D SWE-3008
Re: Fart
Flott - tusen takk for nyttige svar! Da kan jeg nok trygt gå ut fra at min båts forrige eier visste hva han gjorde ved å sette en 4hk Mariner på båten, for jeg holder jevnt litt over 6 knop i rolig sjø. Bensinforbruket vet jeg ingenting om, men sikkert mye å spare på å gå ned en knop på lengre turer.
Frode
______________
NOR-184 (2114)
______________
NOR-184 (2114)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2809
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Fart
För att få reda på farten bör du mäta med en GPS i strömfritt vatten. Med en 4 hk motor med anpassad propeller kommer du sannolikt inte över 6 knop. Därtill är vridmomentet alldeles för litet.
Mera normalt är 5 knop eller något däröver, som Johan skriver.
Jag brukar köra min Yamaha F4 på ekonomiläge , som är samma som startläget. Då drar den cirka 1 kg bränsle i timmen och farten varierar mellan drygt 4 knop i motvind och motsjö till drygt 5 knop i stiltje och platt vatten.
Min motor har 112 cc cylindervolym. Motorer med större cylindervolym får större vridmoment i samma förhållande och kan därmed uppnå några tiondelars knop högre fart, men detta på bekostnad av ökad bränsleförbrukning.
Mera normalt är 5 knop eller något däröver, som Johan skriver.
Jag brukar köra min Yamaha F4 på ekonomiläge , som är samma som startläget. Då drar den cirka 1 kg bränsle i timmen och farten varierar mellan drygt 4 knop i motvind och motsjö till drygt 5 knop i stiltje och platt vatten.
Min motor har 112 cc cylindervolym. Motorer med större cylindervolym får större vridmoment i samma förhållande och kan därmed uppnå några tiondelars knop högre fart, men detta på bekostnad av ökad bränsleförbrukning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Fart
Du har helt rett, Maja...min logg viser en knop mer enn GPSen. Noe må ha skjedd med den under vårrengjøringen, den pleide å være helt enig med min GPS før. Da ligger jeg på rett over 5 knop i strømfritt stille vann.
Frode
______________
NOR-184 (2114)
______________
NOR-184 (2114)