Installera värmare

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Om det inte finns någon beteckning eller annat spår efter någon seriös tillverkare på aggregatet, menar jag nog att du ska akta dig för att använda det. Då finns det nämligen risk att den blivit tillverkad av någon "glad" amatör. Att hantera aggregat med öppen låga i en båt innebär alltid en brandrisk, och den risken ökar dramatiskt för utrustning som inte är konstruerad och godkänd för bruk ombord på en båt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Re: Installera värmare

Inlägg av gruvan »

maja skrev:Om det inte finns någon beteckning eller annat spår efter någon seriös tillverkare på aggregatet, menar jag nog att du ska akta dig för att använda det. Då finns det nämligen risk att den blivit tillverkad av någon "glad" amatör. Att hantera aggregat med öppen låga i en båt innebär alltid en brandrisk, och den risken ökar dramatiskt för utrustning som inte är konstruerad och godkänd för bruk ombord på en båt.
Håller med Maja. Dock ser det onekligen ut som att det gått bra att elda i den under en längre tid. Tror iofs att jag skippar ångdriften under färd. Jag får helt enkelt ta mig en undulat från gruvan och sova på släckaren.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

gruvan skrev: Jag får helt enkelt ta mig en undulat från gruvan och sova på släckaren.
Ja, du nämnde själv CO-risken...Även CO2 blir farlig i större koncentrationer... :oops: . Så sörj för god ventilation... som ju trots allt kommer att minska värmen i båten... :cry:

Men tillverkaren, vem det än är, verkar trots allt vara förnuftig. Det verkar ju både finnas tilluft- och avgasslang.. :lol:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Re: Installera värmare

Inlägg av IF 2571 »

Utan att lägga någon vikt vid hur pass brandfarliga vissa typer av värmare är så är dom guld värda så här på vårkanten resp senhösten. Fantastiskt skönt när de vattnet och luften håller 6-7 grader.
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Installera värmare

Inlägg av s2451 »

I Båtnytt nr 11 1974hittade jag följande annons på din värmare (identisk bild): Kolkamin för grillkol. RISKFRI! En värkligt prisvärd, sjösäker kamin, lättmonterad, Sluten förbränning med balanserat drag. Pris 575 kr. Hydromarin. Göteborgsvägen 97 Mölndal.
Jag har de flesta båttidningar sedan 1972
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Återstår bara en mera utförlig handhavandeinstruktion än att bränslet ska vara grillkol... 8) 8) ..
Står det inget i annonsen om vad aggregatet har för namn eller beteckning?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Installera värmare

Inlägg av s2451 »

Rättning: Tidningen var Båt för alla. Inget mer stod i annonsen. Hittade i Båt för alla nr 6 1975 i en sammanställning över båtprylar en bild på värmaren med texten: HYDROHEAT TRÄKOLSKAMIN. Eldas med träkol eller träkolsbriketter. Mått 32x32x19. Pris 645:-
Gogglade vidare på Hydroheat träkolskamin och hamnade via Hamnen.se hos en Macsailor (som har (hade) en sådan värmare installerad i en Karlskronaviggen).Han skrev 2004 att i hans instruktionsbok stod det att den kan brinna 6-8 timmar på en påfyllning av träkolsbriketter. Tål 20 m/s och 45 graders lutning. Effekt 1000 kcal/h
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

Hittade en macsailor som år 2004 var registrerad på hamnen.se och som bodde i Linköping och förhoppningsvis samme macsailor i en fotodiskussionsgrupp: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=142520 , där han nyligen var aktiv.

Den intresserade kan ju alltid göra ett försök och kanske få en kopia av instruktionsboken... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Re: Installera värmare

Inlägg av gruvan »

Stort TACK till s2451 och maja! Låter som en grymt stabil kamin jag har kommit över :) Storm och bank på 45°klarar på håret mina krav för söndagssegling. Ska se om jag kontakt macsailor för att höra hur man bl.a. sätter fjutt på kolen. Känns som att tändvätska i kabyssen är ett NoNo. Kanske att man får förpreparera bränslet på land... Återkommer med fyrrapport :twisted:
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Installera värmare

Inlägg av FredrikH »

Jag vet inget om din kamin, men jag är bra på att få fyr på grillen! Kan tipsa om solstickans braständare, finns i de flesta livsmedelsbutiker. En sådan, som man tänder på askens plån, räcker för att få fyr på briketterna i grillen eller veden i braskaminen eller vad man nu vill sätta fjutt på. Ingen tändvätska behövs mer. :)
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera värmare

Inlägg av maja »

FredrikH skrev: Kan tipsa om Solstickans braständare. En sådan, som man tänder på askens plån, räcker för att få fyr på briketterna i grillen eller veden i braskaminen eller vad man nu vill sätta fjutt på.


Hoppas bara att dessa är lika säkra som Solstickans säkerhetständstickor, dvs. att där inte finns någon risk för självantändning.. 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar