Ny mutter til roret...

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Ny mutter til roret...

Inlägg av chefpogo »

Hei!

Jeg oppdaget i dag at en av de fire skruene som holder rorpinne-beslaget festet til roret har falt ut. Har noen et godt tips på et sted jeg kan få kjøpt et nytt slikt? (se bildet…)
Tre av fire er ikke helt galt, men ikke godt nok...
Tre av fire er ikke helt galt, men ikke godt nok...
bilde.JPG (116.24 KiB) Visad 9993 gånger
Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny mutter til roret...

Inlägg av johan swe-1870 »

De heter pinnbult och har gått att köpa på Marieholm Strömstad Marina.

Sökning på pinnbult ger detta resultat: http://www.ifboat.com/phpBB3/search.php ... s=pinnbult
Där står nog mer intressant för dig i de trådarna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny mutter til roret...

Inlägg av maja »

För att fästa plåtarna till roderhalsen passar syrafast stål bättre. Det är dessutom betydligt billigare än det i gulmetall från Göran Helmer i Strömstad.

När jag förlorade en av pinnbultarna till plåtarna, köpte jag mitt (syrafasta) ersättningsmaterial från Sieverts Skruv i Stockholm. Jag tror mig komma ihåg att "pinnbulten" var gängad M8 och hade längden 25 mm, men det finns även andra längder. Egentligen är den en form av låssskruv, eftersom den är spetsig i ena ändan och har hål för en insexnyckel i den andra.

Eftersom de syrafasta "reservdelarna" är standard konstruktionsdetaljer, menar jag att det går att få tag i i vilken välsorterad järnhandel som helst.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Ny mutter til roret...

Inlägg av IF1426 »

Maja, man blir lite nyfiken på hur du löst skruvförbandet, som du beskrivit med pinnskruv M8x25.
Jag har i ett inlägg i en tidigare tråd, skrivit om att få fram ytterligare alternativ som kan ersätta original IF skruvförband, hylsmutter och pinnskruv.
Ur Sifverts skruv sortiment kan hitta hylsmutter och pinnskruv samt skruv med försänkt skalle och insex-tag, som skulle passa för ändamålet.
För att rekommendera sådana lösningar bör man tillägga att det i så fall måste göras anpassningar till den hål-bild som redan finns, och när det är rostfritt material då kanske enbart till plåtarna vid roderhalsen.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny mutter til roret...

Inlägg av maja »

Det ska vara pinnskruv M8, så vitt jag minns. Jag använde en 25 mm lång, vilket funkade utan att jag behövde kapa skruven. Det kan hända att någons roderhals är smalare, men då kan man använda en kortare variant.

Det finns M8 försänkta hylsmuttrar med kullrig skalle och spår, vilka jag använt. Ingen anpassning av hålbilden är nödvändig. Hylsmuttern förbinder plåten tillräckligt bra mot roderhalsen, trots att skallen kanske borde ha aningen större diameter.

Syrafast skruv är naturligtvis i första hand lämplig till plåtarna. De är ju också gjorda av syrafast material. Naturligtvis bör det vara mässing (från Göran Helmer i Strömstad) till roderfästena, eftersom de är gjorda av mässing. Men här var det frågan om plåtar. Det syns tydligt på bilden...

Jag har inte kollat närmare i Siefverts katalog. Måhända finns det passande material i mässing också...

Det är trots allt en fördel att kunna använda material som finns i den vanliga konsumenthandeln... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Ny mutter til roret...

Inlägg av chefpogo »

Jeg tror jeg skrur ut en av de andre og tar den til en jernvarehandel og spør hva de anbefaler. :)
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny mutter til roret...

Inlägg av maja »

Hoppas bara den lossnar och att du får ut den någorlunda hel...

Men du kan väl helt enkelt använda en vanlig lagom lång M8-skruv av syrafast material med en låsmutter tills du får tag i något bättre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar