El-motor

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

roli
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 aug 2006 10:53

El-motor

Inlägg av roli »

Är det nåon som vet något om Torqeedo el-motor?
Jag såg den på mässan och den verkade intressant speciellt cruisermodellen som påstås ha samma kraft som en 6-hästars bensinmotor, jag har tittat på deras hemsida men det är ju partisk information kanske att någon sett någon test el.likn.
Robert IF3189
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag vet att vår kassör Ragnar Jalakas har installerat en elmotor i en Sveakryssare, som han är delägare i. Som jag hört, så måste man ha ganska många batterier. Dessutom går det inte att köra särskilt länge på full effekt.

Det jag hört av Ragnar är att den funkar fint för gång in- och ut ur hamn. Hur bra den är som "stiltjemotor", dvs. hur långt man kan köra med någon halvannan kilowatts effekt i stiltje beror nog helt på batterikapaciteten man har ombord. Jämför med en 2.3 Hk (1.7 kW) Honda som nog är den minsta motor man kan tänka sig för en IF eller motsvarande segelbåt. Med ett 24V-system blir det 70A, vilket är ungefär "havtimmessträmmen" för ett vanligt 75 Ah startbatteri. Det är en alldeles för hög strömstyrka, anser jag. 8 stycken 12V-batterier ger knappt 20 A, vilket är mer rimligt att tänka sig. Då skulle man kunna köra cirka 3 timmar.

Och så litet batterifakta, som kan vara intressant att känna till i detta sammanhanget:
Du kanske märkte att jag räknar konstigt. Det är därför att batterikapaciteten varierar med uttagen strömstyrka. Se artikeln "Laddning av blybatterier" som finns på den lösenordsskyddade medlemssidan. För ett standard 12V 75 Ah batteri kan du t.ex ta ut 75 A i drygt en halvtimme. Därefter har du cirka 45 % av kapaciteten kvar. Den får du delvis ut genom att sänka uttagen strömstyrka. Om du sänker strömuttaget till 15 A, kan du köra 1.7 timmar till, men därefter det finns fortvarande drygt 20 % kapacitet kvar i batteriet. Den kan du få ut genom att t.ex köra runt 4 timmar med knappt 4 A. Därefter är batteriet ganska tömt och har en spänning på cirka 11.5 V. Du kan fortsätta att tömma det riktigt djupt med ännu lägre ström, men då förstör du batteriet ganska snabbt om du inte omedelbart laddar upp det.

Min personliga åsikt är att en elmotor som "hjälpmotor" är en dyr och ineffektiv lösning för en segelbåt. Man kan förvänta sig prestanda motsvarande en liten 13 kilos Honda 2.3 Hk utombordare. Att tänka sig att ta ut hela 6 Hk (4.4 kW) är orimligt med mindre att man fyller båten med batterier. Med ett 24V-system blir 6 Hk cirka 180 A, vilket motsvarar 3 timmars drift med en batteribank på 18 st. 12V 75 Ah batterier.
Senast redigerad av 2 maja, redigerad totalt 8 gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har pratat med Ragnar. Han informerar om att elmotorn till Sveakryssaren är en inombordare, OzEcoDrive på 5,5 kW, dvs. 7.5 Hk. Batteribanken är på 6 st. 75 Ah-batterier. Motorn har 3 effektlägen. Man använder det mellersta mest och det högsta någon gång ibland. Det lägsta effektläget är för lågt för att duga för cruising. Genomsnittliga praktiska drifttiden blir cirka 3 timmar på en fulladdning. Se http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/Sw ... veSwe.html

Investeringen för runt 5 år sedan var cirka 60 tusen inklusive generatortillsats, dvs. lika mycket som du får ge för en hel IF-båt... :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: El-motor

Inlägg av bubbleboy76 »

Väcker liv i denna gamla tråden. Någon mer som provat el-motor? Har tekniken gått framåt och/eller pris på systemet gått ner sedan denna tråden skrevs 2007?
Jag tycker det verkar rätt intressant med tyst drift, litet underhåll, och att man kan ladda när man seglar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: El-motor

Inlägg av maja »

Denna fråga diskuterades alldeles nyss i tråden http://ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f ... it=elmotor

Situationen har inte förändrats nämnvärt sedan det skrevs i denna tråd år 2007. En elmotor har hög verkningsgrad (cirka 90-95 %) sedan lång tid tillbaka.

Men batterier är fortfarande ineffektiva som energilagringsmedium och de nyare och något bättre Li-io batterierna, som används för bilar, är svindyra. Ett sådant 100 Ah 12V batteri kostar 13.000:- SEK och man får räkna med att ha 3 - 4 sådana batterier, om man vill kunna framföra sin båt i någotsånär rimlig fart i några timmar. Se http://www.batteriexperten.com/sv/artik ... x-213.html . Man kan naturligtvis välja vanliga blybatterier, men de håller inte lika länge för frekventa djupurladdningar.

Exempel på bärbara elmotorer kan man finna på t.ex. drev.se : http://drev.se/elutombordare/flover_mot ... cgod-QAIBA . Den största av dem lämnar knappt 0.9 Hk och drar då 55 A. Sådana motorer säljs som trollingmotorer, då ju farten ska hållas under några knop och helst utan motsjö och motvind.
Läs även artikeln i Ny Teknik från 2009: http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 261875.ece . OZI-motorn är på cirka 6 Hk och sitter i en Maxi 800. Cruisingfarten är 3 - 3.5 knop vid stiltje. Räckvidden vid sådana förhållanden blir 20 NM med 12 V 400 Ah batteribank.

Jag hittar inte företaget OZI på nätet. Det företaget verkar ha uppgått i Greenstar Marine. Där finns en bra "elmotorkalkylator" på http://greenstarmarine.se/offert/.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: El-motor

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

I denna Youtube-serie kan du nog få lite livs levande inspiration. Två unga arkitekter bygger om en gammal 30-fotare med inombordare till eldrift, på låg budget. Tror de använder en begagnad truckmotor. De räknar med att få ut 1h drift / dag på sin batteribank.

Jag vet inte hur bra det kan bli, men att döma av resten som de donar med så är de inga dumskallar. De bygger om och lagar det mesta, från grunden. Mycket inspirerande.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: El-motor

Inlägg av maja »

Visst kan man återanvända en industrimotor. Men i så fall måste man tänka på att den ska användas i en miljö som är tuffare än kanske den som den ursprungligen var tillverkad för. IP65 kanske är överdrivet, men IP44 skulle nog rekommenderas. Dessutom bör man kolla vid vilket högsta effektuttag motorn klarar kontinuerlig drift.

För övrig, vilket gäller alla elinstallationer av större format, bör man använda batterier som inte är ventilerade (t.ex. AGM). Annars finns risk för vätgasexplosion ism. laddning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar