Sidostripes längd och bredd?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av Berguv »

Hej! Tänkte piffa till fartyget lite till sommaren genom att byta ut den helt urblekta och spruckna guld-stripen längs långsidorna. Jag tittade till båten igår men glömde mäta upp hur lång och hur bred tejpen skall vara. Är det ngn som har dessa mått? Finns en speciellt utskuren stripe till IFen att köpa ngnstans?

Med vänlig hälsning,

Erik
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av M26 397 Helena »

Lämplig bredd på tejpen är 9 mm och du kan få den specialtillskuren på en reklamfirma som jobbar med den typen av dekor. Båten är knappt 8 m lång och dekorranden går inte hela vägen men å andra sidan kan det behövas lite extra längd att klippa i innan man fått M:et snyggt.

Staffan Troedsson
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av IF1158 »

Jag hittade perfekt guldstripe på Hjertmans eller om det var Erlandssons på rulle.
Kostade lite och bredden var perfekt.
Har suttit i 3 år nu.
Fredrik Ringblom
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av Berguv »

9mm alltså. Fler bud?
IF2682
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 mar 2013 14:25

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av IF2682 »

Hej Erik,
Jag uppdaterade min båt för fyra år sedan med en guldstripe som jag köpte hos Göran Helmer, http://www.marieholmboat.se/.
Lycka till!
/Fredrik IF2682
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av Jonas »

Min dekorstripe har också sett sina bästa dagar, så jag kikade runt lite hos båttillbehörsaffärerna.
Både Hjertmans och Erlandssons verkar ha guldstripes. Artikelnummer 5048-4 resp. 27072.
Eftersom Erlanssons ligger lite närmare mig samt är 7 kr. billigare blir det nog att jag handlar där. :P

Ni som redan har bytt - klistrade ni bara över den gamla, eller skall man försöka få bort den innan?
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av IF1158 »

Mina var redan bortnötta så jag bara klistrade på!
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av johan swe-1870 »

Ta bort den gamla först. Annars blir det säkert ojämnt, vilket kommer att synas genom den nya. Dessutom är det nog lika bra att låta den nya få ordentligt fäste för sitt klister. Rensa och tvätta bort klisterrester med t ex label off och torka rent med aceton. Pensla sedan på såpvatten och och lägg på den nya stripen. Såpvattnet gör att du kan flytta den till rätt läge och stryka bort luftbubblor. Efter någon dag har såpvattnet avdunstat och stripens klister har fäst mot plasten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Sidostripes längd och bredd?

Inlägg av Jonas »

Johan SWE-1870 skrev:Ta bort den gamla först. Annars blir det säkert ojämnt, vilket kommer att synas genom den nya. Dessutom är det nog lika bra att låta den nya få ordentligt fäste för sitt klister. Rensa och tvätta bort klisterrester med t ex label off och torka rent med aceton. Pensla sedan på såpvatten och och lägg på den nya stripen. Såpvattnet gör att du kan flytta den till rätt läge och stryka bort luftbubblor. Efter någon dag har såpvattnet avdunstat och stripens klister har fäst mot plasten.
Tack för bra tips, Johan.
Då återstår bara inköp av stripe samt någon veckas väntan på att minusgraderna skall ge med sig 8)
Jonas N
SWE-1465
Skriv svar