Akterpulpit

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

George
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 feb 2007 17:56

Akterpulpit

Inlägg av George »

Har köpt en akterpulpit från Marieholm. Skulle vilja använda den förstärkta "relingen" i aktern för genomföring men då hamnar "frambenen" på pulpiten 1 - 1,5 cm över däck, dvs alla "fötter" kommer inte hamna i 90 grader. Måste jag fästa pulpiten för om förstärkningen?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Själv har jag ingen akterpulpit och har heller aldrig haft någon, så jag har ingen personlig erfarenhet av detta. Samtidigt tycker jag det är svagt av alla er som har akterpulpit på era båtar att inte informera George om hur er pulpit är fastsatt.

Jag har kollat på några foton från Sörens IF-sida http://hem.passagen.se/ifbat/ . Där syns det tydligt att akterpulpiten är fastsatt på den breda relingslisten i aktern. Så du, George, verkar ha rätt i ditt antagande. För att kunna montera din pulpit som man har gjort på fotona, hade du behövt lämna in pulpiten till någon firma som kan svetsa rostfritt för att få den justerad.

Antingen kan du själv kolla på sidan eller mejla din e-postadress, så ska jag vidarebefordra fotona.

Dessutom tycker jag att du ska kontakta Marieholm Strömstad Marina och fråga om du har fått rätt pulpit.

Naturligtvis kan det finnas andra pulpitar än dem på bilden, men din synpunkt är förnuftig. Så jag uppmanar läsarna till diskussion i detta ämne.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 aug 2006 21:24

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Som rätt ny ägare och jag har inte skruvat nånting.. än så är det väl rätt begränsat det jag har att komma med. Lyckades dock hitta på en bild som jag tog nångång i somras där iaf ena sidan av pulpiten syns rätt tydligt. Den sitter mycket riktigt i tjocka delen av aktern som du själv hade lite ideér om.

Testar infoga bilden här så får vi se hur det blir..

Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Vet inte varför din IMG inte funkar.

Här är en länk istället att klicka på för den som vill se din bild!
http://tomta.mine.nu/cgi-bin/album.pl?p ... %20002.jpg
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Jag har haft akterpulpit men det var för några år sedan. Den var i vägen på alla sätt och vis och satt där mest för att det var så när jag köpte båten. Jag har aldrig saknat den.

Jag känner inte igen problemet dock. Min satt i den tjocka delen bak men utan att det ställde till några problem med de främre fästena. Men å andra sidan så vet jag inte om jag hade en orginalpulpit. De ser litet olika ut mellan båtarna som har akterpulpit vad jag sett.

Tyvärr var väl inte detta till någon hjälp. Men kanske en indikation på att du inte fått rätt pulpit?

Till Marek: besöksfrekvensen är väl inte så hög så här på vintern. Forumet är ju inte speciellt OT på gott och ont men det gör ju att man inte "hänger" här för litet allmänt skitskack som man kanske gör på andra forum.
George
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 feb 2007 17:56

Tack

Inlägg av George »

Tack för respons. Jag ska nog ta och kontakta Marieholm.

/George
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Hei George

Har du fått svar fra Marieholm ?

Jeg har bladd opp bilder av min egen akterpulpit - den er montert av Marieholm. Det fremgår tydelig at de to aktre føttene står oppå den tykke delen (relings"listen") men at de to forreste allikevel er montert nede på dekk.
Håper dette var oppklarende. Kan sende deg bildet om det er noen hjelp.

Mvh
Suzanne
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Inlägg av Jens IF-294 »

Min akterpulpit sitter också monterad i den tjocka försträkningen med det två aktersta fästena och direkt i däcket med de två främre, några millimeter innan för upphöjningen.

MVH
Jens
George
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 feb 2007 17:56

Inlägg av George »

Tack för ytterligare respons. Bild behövs inte. Jag har pratat med Göran Helmer i Strömstad som sålde pulpiten till mig och kan mycket om IF. Han håller med om placeringen av aktre stöttorna uppe på förstärkningen och tycker inte att den felvinkling fötterna får mot däck och förstärkning har nån större betydelse. Ja, då vet man.

För min del krockar framstöttorna med de äldre, större knaparna och motorn kommer slå i lantern- och flaggfäste i uppfällt läge så jag kommer lägga ned projekt akterpulpit och lägga ut pulpiten till försäljning. Det blir väl ungefär en ny sprayhood istället?

/George
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag anser det är fräckt svarat av Helmer. Han gör det verkligen lätt för sig. Pulpiten ska väl passa till en IF-båt om han säljer en sådan till den båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Enig med Maja!
Krev å få heve kjøpet. Årsak: Pulpiten passer ikke til båten.
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Min pulpit sitter innanför den tjocka delen i aktern.

/H
hälsar...
Håkan
Skriv svar