Kevlar är jättestarkt i normalfallet, men det är dåligt att knyta. Fibrerna går av när de böjs. Dessutom tror jag mig veta att kevlar är känsligt för UV-ljus.
Troligtvis gick Rivalens kevlarfall av därför att man knöt fast det i seglets fallhorn varje gång man seglade.
Trots detta gick mina kevlar-spinnakerskot aldrig av. Detta berodde troligtvis att jag hade spinnakerclips som inte knöts om. Men sol, saltvatten och mekanisk nötning förbrukade till slut höljet efter cirka 15 års användning.
akterstaget
Moderator: Moderator
-
Håller Kevrar mot sol i 15 år?
Då måste du väl ha plockat av dem alltid när båten låg i hamn.
Skall fråga Rivalägaren var fallet gick av. Tror jag gjorde det, och det var någonstans mitt på, där det fick sol ständigt.
Om man löser problemet med knutarna, genom najning eller dylikt. Är inte Kevlar i så fall stummare och starkare än Dynema?
Om så. Varför då använda Dynema?
Anders
Då måste du väl ha plockat av dem alltid när båten låg i hamn.
Skall fråga Rivalägaren var fallet gick av. Tror jag gjorde det, och det var någonstans mitt på, där det fick sol ständigt.
Om man löser problemet med knutarna, genom najning eller dylikt. Är inte Kevlar i så fall stummare och starkare än Dynema?
Om så. Varför då använda Dynema?
Anders
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Jag plockade av skoten de första åren, men därefter blev jag för lat...
På grund av att kevlaren helt har försvunnit från marknaden numera, kan jag tänka mig att Spectra/Dyneema helt enkelt är ett bättre material för detta användningsområde. Det är t.ex inte så känsligt för böjning, och då blir det enklare att hantera med knopar i stället för att splitsa fast kauser.
Vad gäller elasticiteten, så är den proportionell mot tvärsnittsarean, så man kan man alltid parera denna med linans diameter. Detsamma gäller brottstyrkan. Även om linan har litet större diameter, blir den ändå förhållandevis lätt.

På grund av att kevlaren helt har försvunnit från marknaden numera, kan jag tänka mig att Spectra/Dyneema helt enkelt är ett bättre material för detta användningsområde. Det är t.ex inte så känsligt för böjning, och då blir det enklare att hantera med knopar i stället för att splitsa fast kauser.
Vad gäller elasticiteten, så är den proportionell mot tvärsnittsarean, så man kan man alltid parera denna med linans diameter. Detsamma gäller brottstyrkan. Även om linan har litet större diameter, blir den ändå förhållandevis lätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983