Luckgarage utan förstärkningar!

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av Gripen »

Tänkte lägga upp en bild på min slutgiltiga lösning.

Från vänster: Storfall, spinackerfall, uthal, kick, spinnbomslift och cunningham. Eftersom jag har rulle så sitter geunuafallet på masten. Jag har även bytt ut de gamla skotvinscharna på taket mot underdragna andersen.
Bilagor
IMG_0657.JPG
IMG_0657.JPG (139.61 KiB) Visad 17759 gånger
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av Berguv »

Hej allihopa! kapar den här tråden då det verkar vara den som bäst stämmer in på mitt spörsmål. Jag seglar en IF byggd 1973. för närvarande har jag fyra tampar; storfall, genuafall (till rulle), en rev till storen samt kick neddragna till fyra avlastare på rufftaket och två vinchar. Jag har denna vintern investerat i en spinnaker vilket ju innebär att jag i sommar kommer dessutom kommer behöva hitta på ett smidigt sätt att justera spinnakerfall, nedhal och lift. Jag skulle även vilja ha ett smartare sätt att justera uthalet till storen utan att som nu behöva gå fram till masten. Eftersom min båt är väldigt fin invändigt är jag otroligt osugen på att behöva ta ner innertaket för att fästa saker på rufftaket.

Jag har tyvärr i nuläget inga bilder från luckgaraget på min båt. Finns det någon här som med endast tillverkningsåret som grund kan säga om det är "förstärkt" eller inte? Vad innebär detta i så fall för hållfastheten? Kan jag fästa råttor eller liknande på mitt rufftak på samma sätt som "Gripen" gjort ovan?

Hur sker avmonteringen av luckgaraget? Finns det några svårigheter/risker?


MVH

Erik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av maja »

Förstärkta luckgarage är något tjockare än andra.

Du kan skruva av luckgaraget genom att skruva av alla skruvarna som håller garaget inklusive listen till sprayhoodskenan och några få skruvar som fäster ändarna på sprayhoodskenan. Det borde inte vara något större problem. Möjligtvis kan du få litet läckage vid återmonteringen av de skruvar som går igenom rufftaket, men det borde vara lätt fixat med litet tätningsmedel.

Rufftaket är jättestarkt, så det är inga problem med montering av avlastare som på bilden. Men överväg istället att sätta servocleats och spinlocks istället för så stora avlastare. I uppfällt läge blir de i vägen och en potentiell risk för spinnakern vid sättning och nedtagning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror inte en båt från 1973 har förstärkning inplastad över hela luckgaragets topp. Den har snarare två längsgående förstärkningar avsedd att skruva en fallbänk i, se bilder i början av tråden från min båt från 1974.

Jag har endast en avlastare. Den är till genuan. Storfallet går till knap och alla andra linor sitter med råtta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av Lasse L »

Min IF från 69 nr 306 saknar all förstärkning i luckgaraget.
Skruvade loss det i sommras, inget besvärligt jobb.
IF-SERIENUMMER.jpg
IF-SERIENUMMER.jpg (124.08 KiB) Visad 17519 gånger
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av IF1426 »

Det är intressant att läsa inläggen ang. trimplatta, fallbänk, som det finns olika lösningar på. Jag har en IF årg-74 med luckgarage som har 2st förhöjda förstärkningar där jag har en trimplatta monterad. Om jag lägger till några egna erfarenheter, när man seglar och har sprayhood uppspänd, vilket gör att det är svårt att hantera trimmöjligheterna framför sprayhood. Jag har därför monterat skotlås innanför sargen för sprayhoodskenan på den plana ytan, för att även här kunna trimma bomuthal, kick och cunnigham, linorna går då under trimplattan och genom genomföringar i sargen. Vid tillfällen man seglar med spinnaker är sprayhood nedlagd och samtliga trimtampar och spinnakerfall, lift och nedhal hanteras på trimplattan. Det här arrangmanget tycker jag fungerar bra när det gäller nöjessegling och vid längre distansseglingar.
Jag demonterade luckgaraget när gjorde det här arragemanget. Sign. Berguv frågar om det är det är möjligt att montera skotlås på samma sätt som Gripen gjort, men det är ett senare utförande. Jag bedömde att laminatet i mitt luckgarage kändes lite för tunnt, varför jag lade till en plywood c:a 4mm på insidan, som även gick över hålrummet i sargen och som plastade in med polyesterter, detta i den aktra delen där skotlåsen monterades.


IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av maja »

Min generella synpunkt är att man sällan eller aldrig trimmar när man har sprayhooden uppe. När den är uppe är det inte frågan om någon kappsegling, man har lämnat hamnen och vinden är ganska frisk emot. Då är redan uthalet och eventuellt storseglets cunningham redan dragna i hamnen lagom hårt, och resten av tamparna behöver man inte tänka på.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av Gripen »

Även om man inte rör trimmet så mycket när man seglar med sprayhooden uppe så menar jag att det ändå är väldigt praktiskt att ha trimmet draget till innanför sprayhood sargen. Om man tillexempel har sprayhooden uppe när man sätter segel och måste trimma storen för rådande förhållanden. Dessutom så kommer ju tamparna några decimeter närmare sittbrunnen vilket gör att man når tamparna lättere.

Ända ursäkten jag kan komma på till att inte dra in tamparna under sprayhood när man gör om sitt trim arangemang skulle väl vara att det är lite mer jobb.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av maja »

Alla har ju sin egen teknik som man provat ut eller kopierat från andra. Men ibland kanske man inte tänker så mycket på vad man gör. Då är det bra att få reda på att det finns andra sätt. Men det man i slutändan anser vara bäst avgör man alldeles själv... 8)

Att tillägga här kan vara att jag inte använder någon masttoppsdirk. Om man då har sprayhooden uppe när man ska hissa storen, , upplever jag att det blir ganska bökigt med bommen....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av IF1426 »

När man går in och skriver ett inlägg i det här ämnet är det inte i första hand för garvade IF seglare, utan mer riktat till den som ställer frågor i det här forumet och då kanske får något att fundera på när denne söker att få till ett bra arrangemang för fall och trimtampar.
Huruvida man gör storseglet klart för avsegling beror till stor del på hur man har båten förtöjd, om man ligger vid boj eller har lätt att segla från en brygga.
Eftersom det är ganska lite utrymme och därmed är ganska svårt att segla ut från min bryggplats, sätter jag storseglet när jag har en friare yta, och hissar den framme vid masten, när storen är satt är det ganska knöligt att ligga på knä på rufftaket framför sprayhood och justera ut bomuthalet, särskilt om det blåser friskt, utan det är att kvickt komma ned i sittbrunn och kolla kursen. skota lätt och sedan justera bomuthalet innan man skotar storen fullt ut. Kick och cunningham är även lätt tillgängliga innanför sprayhood och trimmas vi behov. Det är riktigt det är bra att ha en dirk för att sprayhood inte skall få hela tyngden från bom och segel.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har kvar alla linor på taket av flera skäl: jag är för lat för att flytta dem, jag är rädd för att linorna leder in vatten in bakom sprayhooden genom hålen i busväder och jag vill inte fastna i alla linor när jag är nere i ruffen.

I gengäld måste jag fälla ner sprayhooden så fort jag ska trimma, sätta eller hala storen. I busväder brukar vi hitta våra linor hängande ner över sidan efter några timmar, därför att de inte blir liggande kvar på taket. Det är säkert också en anledning till att vi är väldigt intresserade av att ha fått upp och trimmat storen innan vi är ute ur hamnen. Helst sker det med fören hängande i en stolpe nånstans.

Min lösning är absolut inte optimal, jag har bara lärt mig att stå ut med nackdelarna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Peter G
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 feb 2013 22:28
Ort: Berlin

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av Peter G »

Hej, jeg sejler IF DEN 110 fra 1972 og har den "gamle" lugegarage med de langsgaaende forstärkninger. Da baaden er meget slidt og lugegaragen ogsaa, har jeg besluttet at lave en ny. Den originale er, i betragtning af de kräfter der kan virke paa den fra fald,nedhaler osv. noget tynd i laminatet. Dette har resulteret i, at flere af skruehullerne er blevet revt op med tiden. Derfor bliver den nye garage forstärket paa de udsatte steder og faar, i modsätning til originalen, topcoat indeni. Da alt dette indebärer, at der bliver lavet en form til laminering, er jeg nu istand til at levere helt nye lugegarager for € 297,50 inkl. tysk moms - eksl. forsendelse. I löbet af mit renoveringseventyr opstaar der ogsaa mange andre dele til IF som maaske kan have interesse. se:
http://www.seacamper.net/IFShop/index.html
Ring og spörg! +49 171 60 59 406 eller skriv til: seacamper@seacamper.net
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av johan swe-1870 »

Das ist ein gutes Idee!

Det är fint att veta att det finns en möjlighet att ersätta ett garage som är nedslitet eller trasigt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av norling »

Påkänningen på fallen borde väl inte bli så mycket större vid hårdvind då de största krafterna måste ligga på travare och förstag? :roll:
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av maja »

Mitt luckgarage har deformerats litet pga. påkänningar från fallen. Troligtvis är det försegelfallet, eftersom det spänns mera (med winch) och är i spänt längre än spinnakerfallet. Men det är bara något som man märker när det regnar, eftersom det bara bli en liten vattenpöl på ett ställe nära en av teaklisterna (styrbords) som är monterade på luckgaraget för att hålla upp trimplattan.

Min båt blir 40 år i år. Trimplattan har suttit lika länge och bland annat härbärgerat spinnakerfallet. Försegelfallet drog jag ner till plattan för 30 år sedan när jag köpte båten. Och luckgaraget sitter kvar intakt utan några som helst tecken på att lossna. Tyrmplattan, däremot fick jag byta ut till en krafigare i laminerat trä, eftersom den homogena, som satt där innan, sprack pga. påkänningarna från försegelfallet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar