Renovere vattenlinjefärg

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av Birger N-162 »

Hei,
Vattenlinjen på min IF er ikke pen, malt på ujevnt og i tjocka lag. Planen er å ta bort gammel farge og enten legge på ny, eller ikke ha noen i det hele tatt.

Hvordan vet jeg om fargen som er lagt på er énkomponent eller tokomponent maling?

Hvis den er énkomponent, kan man bruke vanlig kjemisk malingfjerner, eller vil jeg skade gelcoaten?
Tokomponent har jeg forstått at man må slipe vekk, kan man slipe vekk enkomponent farge også eller finnes det et lettere og mer skånsomt sätt å få den bort?

Tilslutt: hvis jeg legger på ny vattenlinjefarge, hva slags type bør det være?

mvh Birger
N-162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av maja »

Har du funderat på att ta bort din målade vattenlinje helt och lyftea bottenfärgens övre nivå upp till övre kanten av den gamla linjen. Då slipper du bekymmer med framtida underhåll, men även beväxning vid vattenlinjen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror det är svårt att ta bort vattenlinjen så att gelcoaten inte skadas.

Jag tog bort min före detta vita enkomponents vattenlinje med vass färgskrapa samtidigt som jag tog bort min gamla bottenfärg för många år sen. Jag avslutade med att slipa bort de sista resterna av framför allt den gamla röda primern. Jag var från början inställd på att måla epoxifärg och bottenfärg hela vägen upp, dvs ersätta vattenlinjen med bottenfärg. Därför försökte jag aldrig att ta bort bara vattenlinjen.

Båten är inte riktigt lika snygg utan vattenlinje, men jag gillar inte det årliga underhållet av vattenlinjen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av IF1158 »

Jag har gjort som Maja säger för några år sen och tog bort den fula lackfärgen som markerade vattenlinjen och målade istället upp bottenfärgen till samma nivå som vattenlinjen hade.
Funkar kanon!
Nu har jag alltid en ren och fin vattenlinje.
Fredrik Ringblom
Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av Birger N-162 »

Hei,
Takk for en svarene, det virker svært praktisk å gjøre det på den måten dere anbefaler.

med vennlig hilsen
Birger
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av IF1426 »

Hej
Om du väljer att inte ha någon målad markerad vattenlinje, vill jag tillägga, att eftersom vattenlinjen är bredare i för och akter och om den nedre linjen försvinner är det inte så enkelt att återställa den om man vill göra det i framtiden.
När jag för några år sedan tog bort all bottenfärg och även färgen på vattenlinjen markerade jag den nedre linjen genom att med ett vasst verktyg och en linjal skära cm-långa smala spår i gelcoaten med jämna mellanrum. När jag därefter utfört en epoxibehandling av botten, var det sedan ganska enkelt att tejpa upp och måla vattenlinjen på nytt, vilket jag tycker förhöjer båtens utseende. Det är en enkel beskrivning som fungerade i mitt fall.

IF1426 7 L-Å Andersson
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av Gunverth »

Man kan också enkelt få en ny perfekt linjerad vattenlinje genom att använda en roterande bygglaser eller linjelaser. Så länge man vet vattenlinjens höjdplacering i för och akter och har båten i våg blir detta enkelt.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av dirk »

Hej, även jag jobbar med vattenlinjen just nu. Jag skulle gärna vilja anlägga en ny. Den gamla vita gick delvis av vid spolning. Jag håller just nu på att skrap bort den gamla vit färgen, vilket är ganska svett drivande. Det kommer fram lite olika lager. Underifrån finns det en gul gelcoat, en röd färg (gammal vattenlinje??), en brun färg (bottenfärg??), för utom någon slags svart primer som funnits under den vita färgen. Sedan finns det en del vita ställen som jag tror är epoxylagningar av osmosebubblor, om jag försått det rätt inte hel ovanligt i vattenlinjen. Behövs det epoxyprimer i vattenlinjen??

Den vita färgen och den svart primer är hyfsat lätt att lösa bort. Frågan är bara vad jag ska göra med den bruna och röda färgen??? Ska jag bara låta de vara kvar och måla över eller ska de bort, vilket klart förefaller vara ännu knepigare???

En fråga som uppstå i samma veva är byte från en mjuk till en hård botten färg? Ska man planerar det på sikt och kanske planerar även för en epoxypriming av hela undervattenskropp + vattenlinjen??? Får man iså fall bort vattnelinjensfärg om jag lägga på en ny nu???

Hur mycket extra jobb är det med en vattenlinje, jfm utan??

Massor med funderingar... :?:

tack på förhand,
Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Renovere vattenlinjefärg

Inlägg av maja »

Enligt min uppfattning är det mycket onödigt jobb med att hålla en lackmålad vattenlinje fräsch och fin. Dessutom växer det duktigt i området kring vattenytan om man inte har någon antifoulingfärg.

Jag använder VC17 som bottenfärg och får då ett i mitt tycke snyggt svart område mellan vattenytan och det vita skrovet. Det växer inget och flagar inget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar