Måla fribord

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Måla fribord

Inlägg av Lasse »

Min flammiga IF skall få ny lyster i vår. Röd i gelcoaten och ommålade en gång med rött så det får bli rött igen.
Slipa fint med våtslip i allt finare papper och sen måla i varmt väder. Rulla och stryka ut med fin pensel i vertikal riktning.
Tvåkomponent International färg med 12 kvm täckning per liter.
Några råd på vägen?
IF 1162/Lasse
IF 1162
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Måla fribord

Inlägg av FredrikH »

När jag gjorde denna manöver använde jag en målardyna istället för pensel för att stryka ut färgen. Jag blev mycket nöjd med resultatet.
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Måla fribord

Inlägg av Fredrik »

Vad kul Lasse! Trevligt med ytterligare en fräsch IF i våra seglingsvatten. IFen som är en så fantastiskt vacker båt gör sig oerhört bra i fin finish :-)

Jag har målat lite grejor (dock inte hela friborden) med Internationals 2-komp "Perfection" som är en grym färg ! Några tips som du kanske redan vet om men i alla fall: Färgen har förmågan att bli "blank som en spegel" om du gör grundjobbet mycket mycket noga. Måla inte om det blåser det allra minsta, stryck det första lagret så tunt du förmår med en riktigt bra pensel alt en planstrykare. När du blandat ihop färgen så låt den stå ca 5 minuter så alla bubblor försvinner annars kommer de "kläcka" i ytskiktet. Det är ganska svårt att få den där perfekta ytan men det går faktiskt att få en helt grym plan och spegelblank yta om man är riktigt noga och målar i rätt temp, låg daggpunkt och vindstilla. Lycka till med att få en vacker blank röd IF 8) hälsningar Fredrik swe 1928
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Måla fribord

Inlägg av FredrikH »

En annan bra sak när man målar är att först blöta marken/golvet under och omkring båten, för att binda upp allt damm och förhindra att man får försmädliga prickar i färgen. Jag håller med föregående, "perfektion" är en fantastiskt bra färg.
Skriv svar