Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Gammal och ny:

Bild

Bild

Jag behöver inte ange vilken som är vilken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Självlänsar

Inlägg av IF1426 »

Som jämförelse lägger jag in den här bilden där kranen är original (37 år gammal) för att illustrera påverkan i salt- respektive sötvattenmiljö. (Vättern)
P1000796.JPG
P1000796.JPG (144.58 KiB) Visad 19729 gånger
IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Vilken otrolig skillnad mot mina gamla ventiler! Ja, det verkar som om miljön har stor betydelse.

Din båt ser ut som om den är ny, även där inne. Imponerande! Min är mycket mera mögelsmutsig långt där inne under sittbrunnen.

Så här blev den nya bronsgenomföringen sedd från utsidan efter att jag skurit bort överflödet av tätningsmassa:

Bild

Notera att mothållsklacken sitter i den nedre delen på genomföringen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Självlänsar

Inlägg av Syracusia N-22 »

Det blev en givande tråd med många och bra bilder! :)

Jag har fortfarande en fråga om slangen. Kan man använda vad som hälst? Jag har en trädgårdsslang av den gula typen, som ska hålla seg mjuk och inte "korva" sej. Det är bästa kvalitet när det gäller trädgårdsslangar, men är det bra nog till självlänsarna? Gummit torkar eller spricker inte. Men jag är osäker när det gäller hur den är armerad.
Filippetter
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2012 02:31

Slangar till självlänsar

Inlägg av Filippetter »

När man byter ventiler och bordgenomföringar så byter man ju också slangarna. Frågan är vilken kvalité man ska använda. Duger en transparent PVC i två skikt armerad med inlägg av
Polyester? Eller är det en speciell slang som erfordras?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inget om olika slangkvaliteter eller hur det fungerar att som självlänsslang använda en slang för annat ändamål. Jag valde att köpa en slang från båttillbehörsaffären.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Det är bra om slangen inte är för styv. Annars kan det vara svårt att få den på plats.

Enligt den frivilliga säkerhetsbesiktningens regler ska det dessutom sitta 2 motriktade rostfria slangklämmor vid varje anda av slangen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L »

Johan SWE-1870 skrev:Vilken otrolig skillnad mot mina gamla ventiler! Ja, det verkar som om miljön har stor betydelse.

Din båt ser ut som om den är ny, även där inne. Imponerande! Min är mycket mera mögelsmutsig långt där inne under sittbrunnen.

Så här blev den nya bronsgenomföringen sedd från utsidan efter att jag skurit bort överflödet av tätningsmassa:

Bild

Notera att mothållsklacken sitter i den nedre delen på genomföringen.
Jag föredrar lin istället för gängtape.
Lättare att justera så att kranen kommer "rätt".
Med gängtape bör man inte "backa" om kranen kommer "fel".

Jag skär inte bort överflödigt tät material, utan tvättar med aceton, då får man en mjukare/slätare övergång till skrovet
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter artikeln jag skrev i Medvind om detta arbete har jag fått ett flertal frågor på mail om vilka delar jag skaffade för arbetet. Därför klistrar jag här in det jag har svarat dem som kontaktat mig. Det kanske hjälper ytterligare någon.

Det var inte svårt att få bort de gamla ventilerna. Du behöver rejäla verktyg; rörtång och stor skiftnyckel eller tång.
Jag tätade gängorna med teflontejp, då jag kunde inte hitta mitt lin. Jag var noggrann med att endast vrida rördelarna tills de sitter fast (absolut inte backa med gängtelp!).
Delarna har Guidi Marine Accessories artikel nummer:
1260#200006
1004B#200150
1522#200006
med viss reservation, då informationen från det jag beställde har försvunnit då min förra dator kraschade för några månader sedan.
Jag beställde dem hos Marineparts Europe. De levererades till min lokala Hjertmans, men jag tror du kan handla direkt på http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx
men du måste kontakta deras säljare för att få tag i skjutventilen.
Marineparts Europe artikelnummer för nippel och genomföring är:
0321944
0321802

Marineparts har endast Guidis kulventiler i sitt ordinarie sortiment. Du måste få fatt i deras säljare och särskilt förklara vad du ska ha från Guidi, så tar de hem det. Här är en länk till tillverkarens katalog: http://www.guidisrl.com/pagine/ita/prod ... hp?id=1522

Jag köpte slang på Hjertmans avsedd för marint bruk.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Självlänsar

Inlägg av 898 »

Hallå

Jag köpte en IF i somras och håller på och fixar med mina självlänsar.
Jag började leta på forumet och här finns det massor av info, super bra !

Jag har original kranar som satt fast när jag började men jag har fått loss dem m.h.a. lite olja och stålborste.
Nu fungerar båda men den ena av kranarna håller inte helt tätt, kolven rör sig för det kan jag både se och känna men vatten strilar igenom.

Finns det nått "trix" att göra förutom att demontera spindeln.

Kranarna verkar i bättre skick än de som syns på bilderna i denna tråd så att byta helt känns inte som en option

PO.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Om ventilen inte tätar beror det antingen på att kilsliden eller ytorna den tätar mot har fått en skada av nån partikel som råkat fastna, eller sitter det skräp i ventilhuset under kilsliden som hindrar den från att nå tätytorna tillräckligt.

Ventilen går att öppna, men du måste nog sätta den i ett skruvstycke för att klara det. Då kan du göra rent den ordentligt inuti, undersöka och smörja upp.

PS.
Du har väl gått med i IF-båtförbundet?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

898 skrev:Hallå
Jag har original kranar som satt fast när jag började men jag har fått loss dem m.h.a. lite olja och stålborste.
Nu fungerar båda men den ena av kranarna håller inte helt tätt, kolven rör sig för det kan jag både se och känna men vatten strilar igenom.
PO.
Vad du behövde stålborsten till vet jag inte...Mässing är mjukt och man ska inte bearbeta det med stålborste i onödan.

Sannolikt stänger inte en av kranarna ordentligt. Innan du gör någon mera arbetskrävande, prova med att spola vatten ordentligt i hålet (gärna högtryck). Därefter plugga det underifrån med t.ex. en vanlig kork och fyll på med vanlig rapsolja uppifrån. Låt stå en vecka eller så.

Om det bara läcker litet grann, är det egentligen inget problem, för det skulle ju ta lång tid innan det blev några mängder om du olyckligtvis skulle råka ut för ett slangbrott.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

På mina skjutventiler går axeln lätt att skruva ut. Man tar bara loss axelförlängningen och därefter den yttersta (mindre) muttern. Om man därefter skruvar axeln medsols skruvas skruven ut ur sliden och då kommer hela axeln ut. Själva sliden blir kvar inne i ventilen.

På axeln sitter det två små O-ringar. Om de inte finns där längre, utan skårorna är tomma,, läcker vatten in runt axeln, och den ärgar snabbt fast. Detta sker oftast då båten står på land, då luftens syre kommer åt att oxidera mässingen.

Det kan vara svårt att skruva ut axeln om den ärgat fast. Spruta med 5-56 eller liknande och låt det verka något eller några dygn. Ofta lossnar det först litet och därefter mera efter hand, så fort man börjar kunna vrida axeln litet fram och tillbaka.

Även om du får loss axeln med att t.ex. fylla självlänsarna med matolja, menar jag att det är bra att skruva ut axeln, byta eller komplettera O-ringarna och smörja med propelleraxelfett. Då slipper du framtida fastärgningsproblem.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Självlänsar

Inlägg av 898 »

Hej och Tack för svaren,

Jag hoppas att det är nått som skräp som ligger i vägen för sliden så jag har varit och köpt en rejäl flaskborste på Jula.
Skall göra ett försök med denna plus spola och olja igen.
Jag har bytt självlänsar på tidigare båt och vet att det lätt tar längre tid än man tror så jag vill helst undvika detta, jag har så mycket annat att göra t.ex som att sätta på nya röstjärnen.

Stålborsten hade jag för att få bort ärgen som fanns runt axeln där den går in i ventilen.
Jag körde tricket med att plugga och hälla i (motor)olja och efter detta fick jag lätt loss kranarna
Det går nu lätt att skruva in och ut kranarna så jag tror inte det akuta problemet ligger där utan på tätningen mellan sliden och "sätet".
Jag tror nog att de har varit isärplockade någon gång under 40 åren som de suttit på båten för de verkar ok.

I min iver att dra åt kranen lyckades jag dra sönder hålen i förlängningstången, det positiva med detta är hylsan/stången gick sönder före spindeln, hade spindeln varit dålig hade väl den gått av istället........

Jo Johan SWE 1870, jag betalade när jag blev medlem i juli och har också extra sponsrat via Marek :lol:

PO

Ps förstår nu att man skall ha matolja för miljön :oops: ds
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Självlänsar

Inlägg av IF 1085 »

Hej!
Hoppas att den här frågan hamnar på rätt ställe...
Jag funderar på att epoxibehandla botten. Det hade varit skönt att slippa genomföringar helt och hållet. Är det möjligt att dra ut självlänsarna ut genom akterspegeln istället? Blir det tillräckligt fall? Får man göra det enligt klassreglerna? Någon som testat? Funderar på att lägga på coppercoat. Men tror inte att man får lägga det på själva genomföringen på grund av eventuella galvaniska strömmar. Det är väl koppar mot zink då antar jag? Nån som vet hur man i så fall skyddar genomföringenmot beväxning?
/Lennart
Skriv svar